Chaqwa Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Jeg snakker dari, men snakker ikke akkurat flytende. Mine kunnskaper skal nok forbredes med god hjelp av fattern. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Synes isåfall du skal nevne det på sesjon når du er der. Som værnepliktig er det ikke så mange muligheter, men om du fortsetter i forsvaret så har de nok bruk for språkunnskaper. Spesiellt siden det ikke er et vanlig språk som engelsk ol. det kan jo alle.. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Du får ikke godkjent førstegangstjeneste om du dimmer 3-4 måneder før opprinnelig dimmedato. 8531407[/snapback] Men du får pengene? Hva med 2 måneder før førstegangstjenestens dimmedato? Godkjent da? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 om man dimmer på dimme-datoen, får man dimme-penger... dvs, du og din tropp har dimmet for du pengene du skal ha... tror ikke du får penger hvis du dimmer før det... Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hei og hopp! Jeg fylte 18 i Mars, men har fremdeles ikke fått innkallelse til sesjon... Mange jeg kjenner som er både eldre og yngre enn meg som har fått innkallelse! Noen som vet hva som kan være gærent? Takk fra Leno! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Du får ikke godkjent førstegangstjeneste om du dimmer 3-4 måneder før opprinnelig dimmedato. 8531407[/snapback] Men du får pengene? Hva med 2 måneder før førstegangstjenestens dimmedato? Godkjent da? 8563178[/snapback] Pengene får du. Akkurat så mye som du har jobbet opp. Lenke til kommentar
MentosTFM Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Hah, visste det var noe kjent med deg Jensen!! Vil bare informere om at for de som vurderer å ta steget og søke lederutdanning, lærlingutdanning eller intops bør ringe Forsvarets responssenter på 810 00 222. Her møter du soldater som kan gi deg råd og veiledning samt gi deg svar på de spørsmålene du har om utdanning i Forsvaret. For spørsmål om førstegangstjeneste anbefaler jeg å ringe Vernepliktsverket på 815 55 580. Til de siste posterne kan jeg nevne at det nettop har vært en stor språkkampanje for rekruttering til Pashto og Dahri. Søknadsrunden er over og dette var nok en one-time opportunity, men Forsvaret funker slik at hvis noe funker bra så kommer det ofte tilbake - så hold utkikk etter reklamer på dagbladet / VG og følg med på INTOPS-sidene på Forsvarsnett (mil.no). Evt. så har helt sikkert FSES (Sikkerhet og etteretning) bruk for slik kompetanse Genialt med en Hands-on INTOPS-tråd Jensen, håper du koser deg i varmen! Hilsen Smeby Lenke til kommentar
knutby Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 halla, iallfall en som vet hva han prater om;) ->MentosTFM aka smeby Ang. dimmepenger: Du opparbeider deg en sum pr dag du er i førstegangstjenesten. Mener det ligger rundt 60kr. Når du er ferdig\dimmer får du det du har opptjent. Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Har -4.50 i syn, noen mulighet i det hele tatt for å komme inn på noe interessant? Lenke til kommentar
ompopo Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Har -4.50 i syn, noen mulighet i det hele tatt for å komme inn på noe interessant? 8585584[/snapback] Jeg har -6.5 og -7 (sjekket i juni i fjor). Jeg er vel den som burde sporre, eller hva tror du b0berg? Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Har -4.50 i syn, noen mulighet i det hele tatt for å komme inn på noe interessant? 8585584[/snapback] Jeg har -6.5 og -7 (sjekket i juni i fjor). Jeg er vel den som burde sporre, eller hva tror du b0berg? 8585707[/snapback] Ja, da sliter du vel mer enn meg Men, kjedelig hvis det skal sette en stopper for meg, vil i militæret :/ Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 En kamerat med -3 eller -4 på hvert øye fikk 4 i syn og beskjed om at han ikke ville bli kalt inn til militærtjeneste i fredstid. Ikke fullstendig fritatt, med andre ord. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Jeg vet at det finnes folk med briller, altså nedsatt syn i forsvaret. Men jeg har ikke det selv så jeg kan ingen ting om styrker osv. så jeg kan ikke svare så godt. Men det er en nedre grense ett sted. Ring værnepliktsverket så får du nøyaktig svar. Om dere ikke leste det, så har pilotutdanningen nulltoleranse mot syn. MÅ være perfekt. Endret 11. mai 2007 av Loffelur Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Får man under 5 i karakter på syn, så er det ikke mye fett å velge mellom. Jeg har -2 og fikk 6/9. You do the math. Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Får man under 5 i karakter på syn, så er det ikke mye fett å velge mellom. Jeg har -2 og fikk 6/9. You do the math. 8587585[/snapback] Fan, det sug jo, har jo løst å være i armyen! Lenke til kommentar
knutby Skrevet 12. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2007 @b0berg Skader ikke forsøke;) Møt opp på sesjon og håp på det beste. Selv om du ikke kan bli pilot er det mange andre ting du kan gjøre der. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Drømmen for meg i Forsvaret er vel å bli medlemm av speisalstyrkene, men veien dit er ekstremt lang og hard... og jeg har ingen aning om jeg har mulighet til å klare det. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Drømmen for meg i Forsvaret er vel å bli medlemm av speisalstyrkene, men veien dit er ekstremt lang og hard... og jeg har ingen aning om jeg har mulighet til å klare det. 8596418[/snapback] Ville ikke ha sagt at den er så lang men hard er den. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 12. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2007 Drømmen for meg i Forsvaret er vel å bli medlemm av speisalstyrkene, men veien dit er ekstremt lang og hard... og jeg har ingen aning om jeg har mulighet til å klare det. 8596418[/snapback] Det beste tipset jeg kan gi til deg er å trene MASSE før du kommer inn i forsvaret. Konkrete krav står på mil.no Jeg har vært litt i kontakt med dem selv, og det som overasker meg er at de fleste er ganske små. Så ren fysisk styrke virker ikke som det viktigste. Det er mere det mentale\utholdenhet som står i sentrum. Bære en 50 kilos sekk flere mil osv. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Drømmen for meg i Forsvaret er vel å bli medlemm av speisalstyrkene, men veien dit er ekstremt lang og hard... og jeg har ingen aning om jeg har mulighet til å klare det. 8596418[/snapback] Det beste tipset jeg kan gi til deg er å trene MASSE før du kommer inn i forsvaret. Konkrete krav står på mil.no Jeg har vært litt i kontakt med dem selv, og det som overasker meg er at de fleste er ganske små. Så ren fysisk styrke virker ikke som det viktigste. Det er mere det mentale\utholdenhet som står i sentrum. Bære en 50 kilos sekk flere mil osv. 8597022[/snapback] Jau, det mentale står nok i sentrum. (f.esk: ønsker du virkelig å utsette deg for dette? er det verdt det, når du ligger iskald nede i søla?). Men å ha en god fysikk/kondis kommer nok godt med vil jeg tro Har inntrykk fra mil.no at de viktigste muskelområdene er rygg, mage/overkropp og ben (pga push-ups, pull-ups, sit-ups, rygghev etc.). stemmer dette med deres erfaringer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg