Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

For at ikke diskusjonen skal gå helt ut av kontroll, ring værnepliktsverket som noen forseslo. Dette blir såppas spesiellt for fly at jeg ikke kan svare på det.

 

Hangups tar mye på ryggen ja, men jeg har også lært at mange rett og slett mangler armstyrken til å holde seg oppe. Det å løfte seg opp går på rygg(Mest) Men bare det å henge går på armmuskler. så en kombinasjon må man ha.

 

Utrolig krevende øvelse forresten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om det er noen her som vet litt om kvalifikasjoner for utenlandstjeneste (Afghanistan). Jeg avtjente verneplikten min i Kystvakten for ca 10 år siden, og arbeider nå som lærer. Har jeg noen mulighet for å verve meg hvis jeg oppfyller fysiske/psykiske krav? Eller er jeg uaktuell som kandidat fordi jeg ikke har vært i Hæren?

Lenke til kommentar

heisann. Jeg skal snart inn på rekruttskolen i stavanger og så i sjøforsvaret. Men til sommern er jeg ferdig med Vk1 og skal da bli industrirørlegger.

 

har hørt det er mye læreplasser i militæret, og leter etter en liste eller noe der jeg ser hva de tilbyr opplæring i.

 

Det eneste jeg har funnet er Befal da, men samtidig har jeg sett masse bilder osv av folk i uniform som mekker og jobber med ting jeg har vært borti på Forsvarets sider, og masse "Ta fagbrevet ditt i militæret" "militæret er norges største lærlingplass"

 

Derfor lurer jeg på om noen vet om en god side jeg kan få masse info om de forskjellige fag jeg kan utdanne meg i der, og betingelser under opplæring!

 

takk for eventuelle svar, som vil hjelpe meg mye!

 

Dj

Lenke til kommentar

strangecolorblue: Vi sitter i bås. bare at jeg hoppet på rett etter værneplikten og er 10 år yngre. Men du har sikkert mye mere utdannelse en meg som veier opp. Så om du ser en jobb(mil.no et sted) så skal det ikke være noe i veien å søke på det selv om du ikke jobber i forsvaret nå. Husk at mange som jobber på kontrakt her.

 

Et annet alternaltiv er om du har noen spesialkompetanse som nato trenger så kan du sikkert bli annsatt som en sivil kontraktør her nede. De er det MANGE av. Men da går alt igjennom nato og ikke norske forsvaret

 

 

Djengo^^: Forsvarets mediesenter\værnepliktsverket sine sider ville jeg tatt en titt på. eller ringt værnepliktværket for å høre med dem siden de kan gi deg konkret info om dine fag. Men ja, jeg vet at det er fullt mulig å ta fagbrev\værneplikt på to år i forsvaret.

 

 

 

 

Litt of topic: Har akkurat besøkt Kandahar for et par dager. Og kom "hjem"(Kabul) i dag. Flyet ble som vanlig kansellerert et par ganger før vi kom oss fra helvete. For de som ikke liker varme altså. Regner med at det var godt over 30 grader der i dag.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg skal ta noen opptaksprøver i Oslo i rundt mai/juni perioden. Kan jeg få dispansasjon fra militæret å dra ned der å ta de prøvene? Det er opptaksprøver for høyere utdanning.

 

Kan man bli dimma 3-4 måneder før perioden er over?

8519369[/snapback]

Du får garantert fri for opptak, dimmisjon går kanskje også i orden, om det er for å begynne på skole.

Lenke til kommentar

Skal på sesjon om ikke så lenge, og lurte derfor på hva høydekravene for å bli jagerflyver er? Har prøvd å google litt om det, men ser svar som varierer hele tiden, prøvde også å sende mail til en adresse jeg fant på mil.no for et par uker siden, men har fortsatt ikke fått noe svar. I tillegg har jeg en nærsynthet på -0,5, er dette altså for dårlig til å komme inn på flyskolen i det hele tatt? Har også hørt noe om at det er mulig å trene vekk litt av nærsyntheten, noen som har hørt noe om dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Synet må være 9, ukorrigert. Jeg er usikker på om du klarer å oppnå høyeste karakter med -0.5, men det kan hende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg er på opptak til Flyskolen nå faktisk, om man skal fly F-16 må man være under 1.93, i tillegg er sittehøyde og lårlengde et issue. Jeg er 1.87, og sittehøyden min var under kravet med en centimeter...

8536908[/snapback]

 

Lykke til da :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesialstyrke. Så det er nok håp for de fleste. Det med tolker skal jeg ikke si så sikkert. Men Tror nok at om du snakker dari så er du nok en god ressurs for forsvaret. anbefaler deg og sjekke ut mulighetene dine! Forsvarets mediesenter. snakke med de for nærmere info.

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar
Mener iallefall at det var urdu de snakket(rett meg om det er feil)

8545873[/snapback]

 

 

I Afghanistan snakker de selvfølgelig ikke urdu, men pashto og persisk eller dari alt etter som. Trodde en som tjenestegjorde i landet visste det...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...