Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Dicktaor: Månedslønnen min er nok. Men det vil nok ta mange år før jeg som 21 år uten noe mere en fagbrev får lignende lønn...

 

Nå er 6mnd det meste man kan være ute av gangen. så er man nødt til å ta 1 års pause. Og siden jeg ikke har karriere i forsvaret må jeg nok finne på noe selv i den tiden. Om jeg søker enda en periode vil tiden vise.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3raz3r: Du søker jo da tross alt en karriære i forsvaret. vil forundre meg om man ikke kan påvirke valget. men er vel som alt. det er ikke plass til alle overalt. Kjenner også en som søkte seg til Gardens befalskole og kom inn.

8258509[/snapback]

Du sier noe der. Har tenkt på 2. bataljon. Vet du, eller noen andre, om det er stort press for å komme inn der?

8258630[/snapback]

 

Min erfaring sier at det ikke er noe større press der en vanlig. Jeg synes det virker som HV og garden har størst press.

 

Sjekk her for mere info:

2. Bataljon

HBS opptak

Lenke til kommentar

Befalstesten trenger ikke nødvendigvis være 3000 m. Alternativer er roing, svømming, marsjering, gange og sykling. Jeg løp 11:10 på min befalstest.

8162502[/snapback]

 

Hva mener du? At man ikke nødvendigvis må løpe på opptaket? Er det alternativer som står der? Ikke sikker på om jeg forstod deg rett.

Endret av betty
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Befalstesten trenger ikke nødvendigvis være 3000 m. Alternativer er roing, svømming, marsjering, gange og sykling. Jeg løp 11:10 på min befalstest.

8162502[/snapback]

Hva mener du? At man ikke nødvendigvis må løpe på opptaket? Er det alternativer som står der? Ikke sikker på om jeg forstod deg rett.

8265761[/snapback]

 

Opptaket er noe annet enn befalstest. Befalstest er en test befal, matroser og grenaderer må ta hvert år for å "bevise" at de fortsatt er skikket fysisk sett. Tar man ikke, eller stryker på befalstesten, kan man ikke søke ny stilling det året.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg fikk 4 på syn på sesjon, men har nå tatt LASEK og sendte inn dokumentasjon på at jeg har perfekt syn. Fikk svar tilbake at sesjonspapirene mine var blitt oppgradert ifra 4 til 9 av millitærlegen.

 

Noen som vet om jeg kan bli pilot? Jeg trodde jeg ville få en 8 som tilsier at jeg har fått oppgradert papirer etter sesjon eller noe i den duren (trodde ikke jeg kunne få 9)

 

Har de notater som sier at jeg har fikset synet mitt (det medfører diskvalifikasjon i luftforsvaret) ... Anyone?

Lenke til kommentar

Andreaz_: Luft har ikke noe hoyere synskrav en andre forsvarsgrener.

 

Men skal du bli pilot er det noe annet.. Siden de fleste i luft hat aldri sittet i en F16.

 

Har du fatt papirer pa at det 9 sa skal du da ha 9. Men om du er usikker sa ring varnepliktsvarket og spor.

 

Bruker_Wilhelm:

 

A fly i forstegangstjenesten tror jeg du ma se langt etter desverre:/ Flyskolen kan du soke deg til ilopet av forstegangstjenesten og skolen er vel pa 3 ar mener jeg. og at du far 5 pliktar nar du er ferdig med den. litt usikker pa arene her, men det er ikke sa langt unna. Sjekk mil.no

 

Det nermeste du kommer flysaker i forstegangstjenesten er nok vedlikehold om du har mekanisk bakgrunn. Om de trenger mekanikere kanskje de kurser deg om du har flaks. Dette forutsetter om du er i Luft som varnepliktig. (Flyskolen kan sokes fra alle forsvarsgrener)

 

Ang. fransk, sa stror jeg ikke det er noe spessiellt de leter etter med det forste. Derimot om du kan et noe eksotisk sprak kanskje.

 

betty: Slipper nok ikke a lope pa befalstesten. Men jeg kom igjennom forstegangstjenesten med kun en 3000m. og som jeg sa sa stod jeg ikke pa den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Noen som vet om jeg kan bli pilot? Jeg trodde jeg ville få en 8 som tilsier at jeg har fått oppgradert papirer etter sesjon eller noe i den duren (trodde ikke jeg kunne få 9)

8271010[/snapback]

 

Det går ikke an å få karakteren 8 på helseprofilen.

Lenke til kommentar
Noen som vet om jeg kan bli pilot? Jeg trodde jeg ville få en 8 som tilsier at jeg har fått oppgradert papirer etter sesjon eller noe i den duren (trodde ikke jeg kunne få 9)

8271010[/snapback]

 

Det går ikke an å få karakteren 8 på helseprofilen.

8271830[/snapback]

 

Sesjons offiseren sa klart og tydelig at man kunne få 8, men ikke før etter sesjon.

 

Dette tar livet av meg ... Loffelur: ja jeg har fått papirer på at jeg har 9 på alle punkter på helseprofilen min nå (inkl. syn). Kan jeg bli pilot da?

 

Jeg har operert øynene for nærsynthet - noe som klart og tydelig er "diskvalifiserende" for pilotutdannelse i forsvaret.

 

Har de mest sannsynelig et notat på helseprofilen min som sier at jeg har korrigert synet? Fordi en 9'er på syn tilsier at du ser godt nok for å søke til utdannelsen...

 

 

Vel, så fremt ingen av dere jobber for VPV så er det sikkert ingen som faktisk kan gi meg noe godt svar uansett, ringer til VPV jeg :)

Lenke til kommentar
Noen som vet om jeg kan bli pilot? Jeg trodde jeg ville få en 8 som tilsier at jeg har fått oppgradert papirer etter sesjon eller noe i den duren (trodde ikke jeg kunne få 9)

8271010[/snapback]

 

Det går ikke an å få karakteren 8 på helseprofilen.

8271830[/snapback]

 

Sesjons offiseren sa klart og tydelig at man kunne få 8, men ikke før etter sesjon.

 

Dette tar livet av meg ... Loffelur: ja jeg har fått papirer på at jeg har 9 på alle punkter på helseprofilen min nå (inkl. syn). Kan jeg bli pilot da?

 

Jeg har operert øynene for nærsynthet - noe som klart og tydelig er "diskvalifiserende" for pilotutdannelse i forsvaret.

 

Har de mest sannsynelig et notat på helseprofilen min som sier at jeg har korrigert synet? Fordi en 9'er på syn tilsier at du ser godt nok for å søke til utdannelsen...

 

 

Vel, så fremt ingen av dere jobber for VPV så er det sikkert ingen som faktisk kan gi meg noe godt svar uansett, ringer til VPV jeg :)

8275469[/snapback]

 

vakke du klar for spesialstyrkene? :)

Lenke til kommentar
Med fransken tenkte jeg mest på at jeg synes fransk er ett elendig språk. Men vet du noe om Fly ingenør? Om det finnes, i forsvaret osv.

8275462[/snapback]

« Flysystem/motorjagerfly

- Dette er en teoretisk opplæring o de forskjellige systemene i F-16 flyene. Utdanningen legger spesiell vekt på hydraulikksystem, brennstoff-system, varme- og ventilasjonssystem (ECS) og F-16 nødsystem (EPS). Dette blir også gitt opplæring i teknisk håndbøker spesielt for F-16.

 

Utdanningen går over 3 år. Opptakskravene er VK2 Flyteknisk fag eller VG3 Flyfag. »

 

Jeg tror dette ligger under LBSK

Lenke til kommentar
vakke du klar for spesialstyrkene? :)

8275475[/snapback]

 

Fallskjermjeger har ikke de samme kravene, men jo.

8275526[/snapback]

 

Okei, mente ikke å være frekk eller noe slikt, jeg bare lurte.

 

Forresten, stemmer det at Pull-ups er en øvelse som tar mest på ryggen, og dermed jo sterkere man er i ryggen, jo flere kan du ta?

Lenke til kommentar
Jeg har operert øynene for nærsynthet - noe som klart og tydelig er "diskvalifiserende" for pilotutdannelse i forsvaret.

 

Har de mest sannsynelig et notat på helseprofilen min som sier at jeg har korrigert synet? Fordi en 9'er på syn tilsier at du ser godt nok for å søke til utdannelsen...

8275469[/snapback]

 

God helse – flymedisinsk godkjennelse. 100% normalt syn ukorrigert. Briller, linser eller "laseroperasjon" vil være diskvalifiserende

 

Så, om du ikke har ukorrigert så blir det nok diskvalifiserende.

Lenke til kommentar
God helse – flymedisinsk godkjennelse. 100% normalt syn ukorrigert. Briller, linser eller "laseroperasjon" vil være diskvalifiserende

 

Så, om du ikke har ukorrigert så blir det nok diskvalifiserende.

8275600[/snapback]

 

Jeg vet det, men vet de det?

 

(Jeg hadde lese og skriveproblemer på barneskolen, formulere jeg dårlig eller?)

 

Okei, mente ikke å være frekk eller noe slikt, jeg bare lurte.

 

Forresten, stemmer det at Pull-ups er en øvelse som tar mest på ryggen, og dermed jo sterkere man er i ryggen, jo flere kan du ta?

8275550[/snapback]

:hmm:

 

Jeg vil ikke akkurat si at jeg kjenner det noe spesielt i ryggen, med undergrep så er det jo hovedsakelig biceps, men med overgrep så føler jeg at det går mye i skulderene og tri, litt bryst og i grunn (kommer vel helt ann på teknikk)

 

Jeg kjører dog maks belastning på rygg-apperatene i "vektrommet", har trent ryggen veldig bra veldig lenge, så det blir kanskje ikke helt subjektivt ...

 

God Påske alle sammen :)

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar
God helse – flymedisinsk godkjennelse. 100% normalt syn ukorrigert. Briller, linser eller "laseroperasjon" vil være diskvalifiserende

 

Så, om du ikke har ukorrigert så blir det nok diskvalifiserende.

8275600[/snapback]

 

Jeg vet det, men vet de det?

 

(Jeg hadde lese og skriveproblemer på barneskolen, formulere jeg dårlig eller?)

8275651[/snapback]

Var nok jeg som ikke leste godt nok. Vel... Om de vet det eller ikke, vet ikke jeg (men jeg regner med det, det står vel i en journal eller noe).

Men om de finner ut av det, så blir det nok på baken ut.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...