Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

En kjapp en til: Hvis man går militæret og ikke har holdt av noen studieplass. Vil man få slik vigo.no tilgang i militæret og plukke ut det man ønsker? Hvis jeg tar disse tre fagene i militæret vil vel de telle når jeg søker videre på høyskole?

 

Hvordan er det studieteknikk/studievaner og nettverksteknologi i militæret? Er det eksamer i de fagene, eller er det bare undervisning? Noen som har noen erfaringer med dem?

www.vigo.no er en portal for søking av videregående skoler. Skal du søke høyskole- eller universitetsutdanning er du nødt til å registrere deg på Samordna Opptak.

 

Angående utsettelse av sesjon, så får du ikke det annet enn hvis du ikke kan møte på den datoen du er bedt om å møte opp. Hva er vitsen med å utsette det i det hele tatt - du må dit før eller senere uansett. Utesttelse av innrykk er noe annet. Dette kan du får hvis du starter studier rett etter vidregående.

 

Kursene på VO kan du ta som vanlige kurs og få "Deltatt" og du kan avlegge eksamen på slutten av kurset og få karakter på fag for videregående skole eller studiepoeng for universitet/høyskoler. Jeg har tatt et kurs som er en kombinason av Visual Basic for Applications og nettverksteknologi og fått 10 studiepoeng for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På sesjon i fjor sa jeg meg interessert i Marinejegerkurs når jeg skulle til førstegangstjeneste, er dette nok til å bli inkalt til SJØ 08? Eller er det noen søknader jeg bør sende inn?

 

Nå har det seg slik at om du først har søkt sjø, så er sjangsen rimelig stor for at du havner på madla i og med at madla er den største rekruttskolen i Norge i dag. Får du derimot innkallelse til en annen avdeling en helt annen plass i landet, kan du ringe inn til vernepliktsverket og mase på dem helt til de skjønner at det er i sjø du virkelig hører hjemme. (Tro meg, det funker). I tillegg kan du legge til at du har tenkt å prøve deg på opptaket til marinejeger. Da er sjangsen enda større for at du kommer inn nettopp på madla. Duger du ikke på kurset, blir du enten dimitert eller satt opp på vanlig rekruttjeneste i sjø (om det er plass).

 

Nå skal det nevnes at marinejegeropptaket er det hardeste i hele Kongeriket, og det er ytterst få som kommer gjennom nåløyet. For ett par år siden møtte 150 mann på opptak på madla, og ingen kom gjennom. Selvom standarden på de som deltar er dårligere enn normalt, settes ikke kravene ned. Det er ikke slik at noen SKAL komme gjennom.

Regner med at du er veltrent og seig som en ål, siden du har satt deg den målsetningen?!

Kan også anbefale kystjegerkommandoen. Dette opptaket foregår også på Madla, og også dette er knallhardt. I likhet med marinejegeropptaket er ikke nåløyet stort. I fjord ble 19 (av 250) kystjegere, og ytterligere 6 falt fra gjennom året som kystjegre. Jeg prøver ikke å skremme deg, men slik er realiteten. Du må være en seig jævel for å komme gjennom.

 

Mvh

 

Gnomenz =)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...