Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er inne til førstegangstjeneste nå (kurs på Kjevik før overføring til HOS om litt) og har rukket å irritere meg over et par ting som jeg syntes fungerer dårlig i Forsvaret. En av dem er mangelen på informasjon om Forsvaret som organisasjon og regler som gjelder om alt mulig. Jeg skulle ønske det fantes et regel-og-alt-mulig-annet-leksikon som jeg bare kunne slått opp i når det er noe jeg lurer på. FAQ-er på mil.no er gjerne mangelfulle. Forøvrig er Mil.no generelt ganske dårlig.

 

Har ikke hørt så mange andre etterspørre det samme som meg, det er kanskje derfor det ikke er så godt tilrettelagt per i dag.

 

Har hørt det er en del slikt i FISbasis, men er ikke dette bare tilgjengelig for befal? Hvordan kan jeg evt. få tilgang til FISbasis?

 

Takk for svar, bra insj trådstarter! :)

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

FISBasis er for ansatte, ja. Du kan kanskje få tilgang hvis du havner i en stilling som krever det. Bn-assen vår har i alle fall FISBasis og jeg regner da med at det er likt i andre bataljoner. Dette gjelder jo uansett ikke mer enn gjerne én eller to soldater i hver bataljon, men jeg vil anta at det ligger restriksjoner på hva du får tilgang på i og med at det ligger mye der menige ikke trenger å se.

 

Ellers finnes jo UD 2-1 som omhandler alle sikkerhetsregler i Hæren. Finnes vel samme bestemmelser for Luft og Sjø. Beste måten å få svar på alt mulig er uansett befalet ditt. De kjenner rutinene for din daglige tjeneste og kan svare på hvordan ting gjøres eller ikke gjøres.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg er en gutt på 16 år som spiller trommer i korps. Men lurer på åssen det er med opptaksprøve til garden.

Får du utdelt en stykke du skal spille for de neste gang? Å spør de om forskjellig ting du kan spille?

Vanskelig å komme inn?

 

Hva prøvespillet går ut på finner du her:

 

http://www.mil.no/haren/hmkg/start/avd/musikk_drill/soke/

 

Hvor vanskelig det er å komme inn varierer fra år til år alt ettersom hvor stor konkurransen er, men det er plass til mange slagverkere i musikk og signal (minst tolv stk. totalt), så det er bare å trø til. Dersom du viser deg som en fornuftig og motivert person på intervjuet er det også en fordel. På intervjuet spør de bl.a. om hvorfor du søker Musikk/Signal, om du er motivert for fysisk aktivitet, og om du er mye syk og slike ting. Rett svar på disse er "Glad i utfordringer", "JA!" og "NEI!" :)

 

Jeg vil uansett anbefale deg å gjøre ett forsøk når den tid kommer, tjenesten er helt topp.

Lenke til kommentar
Noen som veit hva som er grunn nok til å få utsettelse på sesjon? Mine argumenter er at jeg er svært usikker på hva jeg gjør neste år, og usikker på hvordan det blir med studiepoeng hvis jeg havner i den nye reformen.

 

Har du planer om å studere, venter du til du har fått bekreftelse fra den aktuelle høyskolen eller universitetet på at du har fått plass. Deretter sender du en kopi av denne bekreftelsen samt en søknad om utsettelse av verneplikten inn til vernepliktsverket, så ordner de resten.

 

Etter hva jeg har forstått, får man fra og med i år 3 ekstrapoeng for å fullføre førstegangstjenesten. Slik jeg ser det, er dette bare en bonus i tillegg til erfaringa du får etter ett år i militæret. En erfaring som er gull verdt å ta med seg videre i livet. Kan også nevne at det i dagens samfunn tar seg ekstra godt ut å ha militæret på cv'n :)

Endret av Gnomenz
Lenke til kommentar

Jeg fikk brev om innrullering for noen måneder siden. Leste det kjapt, og la det vekk. Fant det så fram igjen, og leste mer nøye igjennom det. Da la jeg merke til at det fulgte med en svarseddel, som forsvaret oppfordret meg til å svare på og sende inn. Jeg har tenkt å gjøre det, men har aldri tatt meg tid.

 

Hva skjer hvis jeg ikke sender den inn? Burde jeg gjøre det, eller er det ikke særlig viktig?

Lenke til kommentar
På sesjon i fjor sa jeg meg interessert i Marinejegerkurs når jeg skulle til førstegangstjeneste, er dette nok til å bli inkalt til SJØ 08? Eller er det noen søknader jeg bør sende inn?

Du vil ikke bli sendt rett på marinejegeropptak, for å si det sånn, men kan hende de tolker "interessen" som at du vil inn, og kaller deg inn til vanlig tjeneste. Vil egentlig regne med det...

Lenke til kommentar
Et spørsmål til: Hvordan er det å bli sersjant med dårlig syn? Bruker -4,75 på høyre og -4,25 på venste øye. Bruker daglig linser, men har også briller. Ellers er jeg tipptopp.

En av kvartermestrene mine sa at "kravet" for UB-kurs var karakter 7, men at hun hadde kommet inn med karakter 6. Så vil tro at det ikke er absolutte krav, som så mange andre ting i Forsvaret.

 

Kanskje du vil finne mer info i utdanningskatalogen: http://www.mil.no/multimedia/archive/00090...g_20_90069a.pdf

Lenke til kommentar

Ok T.F.T. Hvor langt ned scorer jeg da på synet? Ser ikke en meter foran meg uten briller/linser :p

 

En kjapp en til: Hvis man går militæret og ikke har holdt av noen studieplass. Vil man få slik vigo.no tilgang i militæret og plukke ut det man ønsker? Hvis jeg tar disse tre fagene i militæret vil vel de telle når jeg søker videre på høyskole?

 

Hvordan er det studieteknikk/studievaner og nettverksteknologi i militæret? Er det eksamer i de fagene, eller er det bare undervisning? Noen som har noen erfaringer med dem?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...