Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg husker at jeg på sesjonen spurte en fyr i militær uniform om jeg trengte å ta av meg linsene, og han svarte nei. Men jeg ble i tvil da jeg så en anna kar som tok av seg linsene, men jeg gjorde ikke noe mer med det..

 

Skal inn i januar. Bør jeg da ta med meg dokumentasjon fra øyelege? Og blir jeg sendt hjem igjen eller får jeg alikevel tjenestegjøre?

Jeg vet ikke om det er vanlig å bruke linser i militæret.

Lenke til kommentar
Skal inn i januar. Bør jeg da ta med meg dokumentasjon fra øyelege? Og blir jeg sendt hjem igjen eller får jeg alikevel tjenestegjøre?

Jeg vet ikke om det er vanlig å bruke linser i militæret.

Hm. Jeg sliter litt med det samme problemet. Bruker linser og briller om hverandre, men vet ikke hvordan det foregår når du først kommer inn. =S

Endret av Matsuo
Lenke til kommentar
Hm. Jeg sliter litt med det samme problemet. Bruker linser og briller om hverandre, men vet ikke hvordan det foregår når du først kommer inn. =S

 

Det er det jeg også lurer på.

 

Skal du inn nå i januar, matsuo?

Japp. Madlaleiren, Stavanger. 7 Januar.

 

Er usikker på om jeg skal skaffe meg nye herda briller til førstegangstjenesten, eller om jeg skal holde meg til 1-gang/døgnlinsene. =S

Lenke til kommentar
Hm. Jeg sliter litt med det samme problemet. Bruker linser og briller om hverandre, men vet ikke hvordan det foregår når du først kommer inn. =S

 

Det er det jeg også lurer på.

 

Skal du inn nå i januar, matsuo?

 

Jeg brukte også linser og briller omhverandre, mest linser egentlig, når jeg dro i hæren. Blei til at jeg brukte briller på øvelser (ikke praktisk med linser på øvelser) og linser når jeg var i leir. Jeg fikk også dekket et splitter nytt brillepar av militæret.

Lenke til kommentar
Hm. Jeg sliter litt med det samme problemet. Bruker linser og briller om hverandre, men vet ikke hvordan det foregår når du først kommer inn. =S

 

Det er det jeg også lurer på.

 

Skal du inn nå i januar, matsuo?

På innrykk må du ta av linsene på synstesten, jeg tok 2 synstester. 1 uten briller/linser og en med briller.

Om du ikke har briller, men bare linser så er sjansen stor for at du kan få et par briller spandert av Forsvaret.

 

I tjeneste så bruker jeg nesten aldri briller. Har linsene på stort sett hele tiden både under øvelser og i leir.

Lenke til kommentar

Ettersom forsvaret i det kommende året vil legge ned hele 12 baser rundt om i landet, sier det seg selv at det vil bli mindre sjangse for ola nordmann å bli kalt inn til førstegangstjeneste. Men om man virkelig vil inn, er det ikke annet å gjøre enn å si klart fra om dette på sesjon. I tillegg nytter det alltid å ta en telefon eller ti inn til forsvaret for å høre hvordan du ligger an. Det gjorde jeg, da jeg skulle inn sommeren 06. De hadde ikke ført meg opp på en eneste liste, og jeg spurte om personen i andre enden av tråden ikke kunne sette meg på ønskeliste for å komme inn i august. Og dette skjedde. Kom ikke inn der jeg ville, men det var kanskje like greit da jeg ser tilbake på tiden i forsvaret som den beste tiden jeg har hatt. Var kjempe fornøyd med tjenesten jeg hadde, selv om den foregikk i Natos nordligste garnison.

Lenke til kommentar
Jeg fullfører snart VK2. Jeg har gode karakterer (rundt 5 i snitt) med 3mx, 3kj og 3fy som tilvalgsfag. Har også god fysikk. Er det noen som har noe tips om hva jeg bør søke? Noe som både er spennende og ikke minst godt betalt.

 

Alt av forslag er bra. Satser altså på å gjøre en karriere i militæret.

Anyone?

En karriere i Forsvaret starter best med en befalsskole. Du kan ikke bli ansatt før du har tatt et år befalsskole eller fullført førstegangstjenesten for så å verve deg. Med realfag og gode karakterer kan FIH (Forsvarets Ingeniørhøyskole) være noe for deg kanskje, men du har mange befalsskoler å velge mellom.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...