Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Praksisåret får du en grad, og tjener det den graden pleier å tjene. Man pleier ikke bli noe mer enn sersjant så er jo ikke så mye.

8151960[/snapback]

 

Man kan ikke bli noe høyere enn sersjant eller kvartermester, og grunnlønnen ligger på rundt 230k. Jeg kjenner imidlertid flere som avtjener pliktåret sitt på fartøy som seiler mye og derfor tjener opp mot det dobbelte av grunnlønnen. Tenk for eksempel på befalet i UNIFIL-styrken nede i Libanon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Søknadsfrist for Befal eller lederutdanning som det heter er vel nå den 15... Finnes det noe jeg kan søke på som gir meg noe utd. i forhold til data osv?

8137041[/snapback]

 

 

har du noe nr jeg kan ringe?

 

Jeg er vel fort litt seint ute snart, men mil sia er så invikla at jeg bare gir opp ved tanken..

8148241[/snapback]

 

Forsvarets

mediesenter (FMS)

Oslo mil/Akershus

0015 Oslo

Tlf: 23 09 80 00

Faks: 23 09 34 66

E-post: [email protected]

 

http://www.mil.no/felles/fms/start/;jsessi...questid=1279580

 

Her er far du garantert svar. Lykke til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
PS, som elev ved befalskolen sa far du vanlig grunnlonn. Altsa ikke varnepliktslonn. (varnepliktslonn er bare nar du er varnepliktig)

8152068[/snapback]

 

Når man er vernepliktig på befalsskolen får man grunnlønn på lik linje med andre førstegangstjeneste + skoletillegg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Ja, jeg tror ikke du trenger å avtjene verneplikten før du søker pilot. Pilotutdannelse tar selvsagt litt lengre tid enn 1 år, i tillegg til at du vil få plikttjeneste etter ferdig utdannelse.

Lenke til kommentar

Pilotutdannelse er noe man søker seg til etter man har startet på førstegangstjenesten. Om man kan avslutte tidligere en vanlig skal jeg ikke si helt sikkert, men igjen. FMS(Forsvarets Mediesenter) Har svaret på det.

 

Det som er sikkert er at det er en rekke krav til pilotutdannelsen. Så her nøtter det ikke med medium\over medium innsats.

 

PS Man er ikke bundet til den forsvarsgrenen man har under førstegangstjenesten. Om du er uheldig og ikke får førstevalget og havner på en båt så er det fortsatt mulig å bli pilot. Det gjelder bare å arbeide beinhard mot det.

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på hvilke områder på kroppen det er en fordel å være veltrent på, i forhold til førstegangstjenesten. jeg kunne tenkt meg en karriere i Forsvaret, men lurer litt på de fysiske kravene, også etter førstegangstjenesten...

8160044[/snapback]

 

Kondisjon er vel det viktigste, spesielt hvis du tenker på marine eller spesialjeger

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg bare lurer på hvilke områder på kroppen det er en fordel å være veltrent på, i forhold til førstegangstjenesten. jeg kunne tenkt meg en karriere i Forsvaret, men lurer litt på de fysiske kravene, også etter førstegangstjenesten...

8160044[/snapback]

 

Kondisjon er vel det viktigste, spesielt hvis du tenker på marine eller spesialjeger

8161509[/snapback]

 

Nei, der er jeg uenig. Vet ikke om vi tenker på det samme når det gjelder kondisjon, men det viktigste med tanke på opptak er å være gjennomtrent, lite skadeutsatt og viljesterk. Å kunne gå lenge med sekk er veldig viktig, det samme er styrke i mage, rygg, armer og bein. At man har relativt god aerob utholdenhet er også en fordel, men tester som 3000 m kan løpes mye på viljen.

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på hvilke områder på kroppen det er en fordel å være veltrent på, i forhold til førstegangstjenesten. jeg kunne tenkt meg en karriere i Forsvaret, men lurer litt på de fysiske kravene, også etter førstegangstjenesten...

8160044[/snapback]

 

Kondisjon er vel det viktigste, spesielt hvis du tenker på marine eller spesialjeger

8161509[/snapback]

 

Nei, der er jeg uenig. Vet ikke om vi tenker på det samme når det gjelder kondisjon, men det viktigste med tanke på opptak er å være gjennomtrent, lite skadeutsatt og viljesterk. Å kunne gå lenge med sekk er veldig viktig, det samme er styrke i mage, rygg, armer og bein. At man har relativt god aerob utholdenhet er også en fordel, men tester som 3000 m kan løpes mye på viljen.

8161917[/snapback]

 

takk så mye, da vet jeg hva jeg skal "satse" på imot førstegangstjenesten :)

 

dette har ikke noe med det denne tråden opprinnelig er tenkt for (tror jeg), men jeg spør bare allikevel: er det noen som veit noe spesielt om "Våpen-utbyttinga" i Forsvaret. Jeg tenker på at AG3'en skal ut og en 5.56mm skal inn. det eneste jeg vet om dette er bare kandidatene (er ikke helt sikre på alle) og at MJK, HJK og FSK bruker en av kandidatene (Diemaco FSW)...

Endret av MetroN
Lenke til kommentar

Ang trening, det som lonner seg er: Situps, Hangups, 3000m, pushups.

Skal du ha karriere sa er det en test i aret som ma bestaaes. Det som er viktig da er 3000meter.

 

Bare sa det er sagt, 3000m tar forsvaret veldig stort. Men man kommer ogsa fint igjennom forstegangstjenesten uten a vare i superform. Man blir ikke sparket ut. jeg er iallefall ingen atlet. jeg klarte 3000m pa 16 og noe..

 

Ang sesjon sa tester de ikke noe(fysisk). de bare ser om man er skadefri.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Skal du ha karriere sa er det en test i aret som ma bestaaes. Det som er viktig da er 3000meter.

8162490[/snapback]

 

Befalstesten trenger ikke nødvendigvis være 3000 m. Alternativer er roing, svømming, marsjering, gange og sykling. Jeg løp 11:10 på min befalstest.

Lenke til kommentar

Det er riktig det. Hvem sa jeg har tatt befalskolen? Jeg har ikke militæret som yrke. Jeg er bare på kontrakt. En fin måte å sno seg unna på;)

 

Med andre ord, du trenger ikke være supermann for å få til noe i forsvaret. Bare ha god holdning, innstillig og vis at du kan.

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...