Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Det værste er vel at du har blitt "uvenner" med sersjanten, noe som ikke er å anbefale på rekruttskolen.

Spørs litt på tillstanden du var i, men om du ikke var full tror jeg nok at det bare blir en muntelig irretesettelse.

 

Se for deg at du må forklare deg på oppstilling eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noen som skal ta toget til stavanger klokka 22.00 fra kr.sand idag da?

 

og til du som møtte sjanten i byen i sivilt antrekk, er du på KNM Harald Haarfagre? Hvis du er, hvilket kompani og tropp er du i? :p hvis du vil svare da hehe, hadde vært vittig og vite hvilken sersjant det var.

Lenke til kommentar

Er det mulig og ta utskrevet befalskurs i hæren? Ser ikke hæren nevnt under infosiden på mil.no.

 

Dere som har peiling, hva består dette av? Er det først 6 mnd vanlig tjeneste og så befalskurs? Eller motsatt? Eller går det litt om hverandre med noen uker undervisning, noen uker praksis? Jeg søkte på grensevakt under sesjonen, har det noe å si for meg når om jeg søker utskrevet befalskurs og kommer inn der?

 

Har hørt om folk som sier det er mulig og ta div. førerkort i militæret, hvordan funker dette?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

@Nimrad

 

Det er mulig å ta det i hæren ja. Er ikke sikker på hvordan du skal gå fram. Men dette er et alternaltiv til vanlig værneplikt. Vil anbefale deg å ta det opp på sesjon eller ringe værnepliktsverket før du kommer inn.

 

Som UB vil du ha et halvt års ledertrening og så et halvt års praksis. Praksisen kommer mest sansynelig til å bli støttebafal på tropp\lagsnivå på en rekruttskole.

 

Som et eksempel fra garden har en tropp vanlig vis en troppsjef på Løytnant\fenriks nivå og en NK på fenriksnivå. samt 3-4 støttebefal av UB Korporaler og Sersjanter.

Oppgavene bilr å bistå Troppsjefen og NK i enkeltmannsferdigheter.

Såklart brukes de sikkert til andre ting også, men regner med dette som det mest normale.

 

Du kan ta masser av førerkort i forsvaret. Eneste som ikke er så lett er B-lappen. Men har du den fra før kan du få andre førerkort igjennom voksenopplæringa, eller vanlig tjeneste om du trenger det til tjeneste.

Dette søker du om når du har startet på værneplikten. Det bli sikkert tatt opp på et troppsmøte ganske tidlig.

Lenke til kommentar

Når man er ferdig med førstegangstjenesten uansett hva i forsvaret enten Granader eller Befal\Offiser. Lønnen er i starten lik Fenrik\sersjant grovt sett. Men som alle i forsvaret øker lønnen med anseniteten. Altså jo lengere du er i forsvaret jo mere tjener du.

Graden forblir den samme, om man da ikke går befalskolen.

 

Man MÅ jo ikke være vervet i TMB(eller andre operative avdelinger), fullt mulig å ta befalskolen og så være offiser\befal der.

Lenke til kommentar

@fastmajor Som Aklla sier. Ring og si det. Men husk, Fallskjermjeger har langt høyere krav en Garden. Så kan være lurt å ha Garden i bakhodet om du ikke skulle klare Fallskjermjeger. Bare så man ikke blir helt oppgitt.

 

@Fastar Nei, forsvaret utdanner nok ikke leger;) Men de rekrutterer gjerne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
@fastmajor Som Aklla sier. Ring og si det. Men husk, Fallskjermjeger har langt høyere krav en Garden. Så kan være lurt å ha Garden i bakhodet om du ikke skulle klare Fallskjermjeger. Bare så man ikke blir helt oppgitt.

9218487[/snapback]

 

Garden har faktisk ganske høye krav de også. Fallskjermjeger er ikke så hardt som mange tror. Det er nok en av de hardeste førstegangstjenestene, men det er jo også nettopp det det er. De utdanner ikke soldater som skal deployeres, slik som KJK, som kanskje er Marinens mest sammenlignbare avdeling.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg fullfører snart VK2. Jeg har gode karakterer (rundt 5 i snitt) med 3mx, 3kj og 3fy som tilvalgsfag. Har også god fysikk. Er det noen som har noe tips om hva jeg bør søke? Noe som både er spennende og ikke minst godt betalt.

 

Alt av forslag er bra. Satser altså på å gjøre en karriere i militæret.

Endret av Negotiation
Lenke til kommentar

Nettopp vært på sesjon... Gikk kjempebra, så ble fortalt at jeg så og si nesten er garantert å få førstevalget mitt oppfyllt :D Førstevalget mitt er GSV, så mitt spørsmål er: kan GSV anbefales?

Jeg synes det virker utrolig spennende, i og med at jeg er et friluftsmenneske og elsker vinteren!

 

Ble også fortalt at jeg virkelig burde søke befalskole av sesjonsoffiseren, men er det da sånn at GSV har egen befalskole? Har ikke satt meg inn i det :p

Lenke til kommentar
Jeg lurer om det går å bli lege via forsvvaret altså bli sanitær først osv?

 

Kan vel søke deg til å bli sanitetssoldat, får sanitet nivå 3 da. Mer kan du vel ringe å undersøke om..

 

 

Ble også fortalt at jeg virkelig burde søke befalskole av sesjonsoffiseren, men er det da sånn at GSV har egen befalskole? Har ikke satt meg inn i det :p

 

Hæren har befalskole ved GSV, der de utdanner infanterijegerlagførere.. Står sikkert litt på mil.no

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...