3raz3r Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Da er det bra jeg har 8 år som speider bak meg da. Kan vel si jeg har vært ute i friluft før. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 UB som alt annet i forsvaret går mye på mental utholdenhet. Hvor mange ganger gidder du fakisk å sette opp det jævla teltet når dere har flyttet teltplass 10 ganger på en natt i 20 minusgrader. Eller hvor mange dager gidder du å sitte i en knøttliten konteiner i afghanistan med illeluktende dusj og 50 plussgrader? Eller hvor mange timer\dager gidder du å vente pga. et latterlig befal er ubrukelig. Fysisk styrke og utholdenhet er bare grunnmuren alle må ha. etter det kommer det mentale. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Hvor mange søkere er det på UB-kurs for jegertropp hvert år? Og hvor hardt er det å komme inn i forhold til andre UB-kurs? 9131031[/snapback] Jeg mener å huske det er 30 stk. på hver kontigent (dvs x 2). Jeg har det på mail, vurderte faktisk å søke det og var i den sammenheng i dialog med en rekrutteringsoffiser. Det er nok lettere å komme inn på det kurset enn for eksempel Sjøforsvaret sitt, men det er nok verre å gjennomføre Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Så det er altså ca 30 plasser som skal fylles? Men ca hvor mange pleier å søke på dette hver gang? Om det i det hele tatt er noen tall om det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Så det er altså ca 30 plasser som skal fylles? Men ca hvor mange pleier å søke på dette hver gang? Om det i det hele tatt er noen tall om det. 9141585[/snapback] Det husker jeg ikke, men det skulle ikke være noe problem å finne ut. Send en mail til rekrutteringsoffiseren på HVBS. Jeg tipper det er rundt 50-70. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Har hørt rykter om at dimmisjonspengene og dagpengene skal øke f.o.m i år, er dette riktig? Hva er i så fall de nye satsene? Lenke til kommentar
knutby Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Mener 25 tusen var målet. om de er der nå vet jeg ikke. Men ligger ikke langt unna. Jeg tror jeg fikk 22500. Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Er Teknisk Sensoreskadron mulig å komme inn på under førstegangstjenesten? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Er Teknisk Sensoreskadron mulig å komme inn på under førstegangstjenesten? 9184722[/snapback] Etterretningsbataljonen, som denne eskadronen så vidt jeg vet er en del av, består kun av vervet personell, i likhet med Telemark Bataljon, så svaret er nok nei... Lenke til kommentar
knutby Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Men har man kompetanse sa er det meste mulig i forsvaret. Sa om du gjor ditt beste og enda litt til sa skal det vare en liten mulighet for de fleste. Vis deg fram og vis hva du er god til sa har du alle muligheter. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Har hørt rykter om at dimmisjonspengene og dagpengene skal øke f.o.m i år, er dette riktig? Hva er i så fall de nye satsene? 9154727[/snapback] Dagpengene gikk opp til 130 kr. pr. dag, mens dimisjonsgodgjørelse gikk opp til 23.798 den 01.07.07. Lenke til kommentar
Jarek Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Hvordan er det med klipping av hår under førstegangstjenesten? My hair aint going nowhere EDIT: Noen som har vært/skal til Setermoen her? Kan man velge å spesialisere seg innen et våpen, eller kommer dette senere (om man velger militæret videre) ? Endret 2. august 2007 av Jarek Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 ingen tvang med håret, men de kommer trolig til å prøve... regner med at du har langt hår, da må du gå med hår-nett under tjeneste Lenke til kommentar
Jarek Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 ingen tvang med håret, men de kommer trolig til å prøve... regner med at du har langt hår, da må du gå med hår-nett under tjeneste 9195357[/snapback] Langt hår, ja. Herlig, heller hårnett enn å se ut som en 13-åring. De kan ikke gjøre noe med skjegg ? Lenke til kommentar
knutby Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Tror nok at de fleste prøver seg på å få klipt dere, men ikke noe krav. Men i Garden er det noe annet. vet ikke hva som skjer om man ikke klipper seg, men man blir iallefall ikke slottsvakt uten barbert hode, det er sikkert. ALLE barberte seg på gardeskolen inkludert meg som klippte meg veldig kort før jeg gikk inn. Endte opp med 2mm som var den minste som var tillatt. edit: Men hvem er i forsvaret for å se bra ut på håret? Dette er jo forsvaret og ikke en feriekoloni(hmmm..) Endret 2. august 2007 av Loffelur Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Langt hår, ja. Herlig, heller hårnett enn å se ut som en 13-åring. Jeg ville heller klipt meg kort enn å se ut som en fjortiss for å si det sånn. Mye greiere å klippe seg kort når man er i militæret, lett å holde rent, hatten din passer, lett å holde rent, lett å holde rent, lett å holde rent. Endret 2. august 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
knutby Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Beret er bare irriterende med langt hår. Varmt, klamt og den sitter ikke på hodet. Med kort hår så sitter den som limt. Det tar 30 sekunder å dusje som er praktisk som gjør at du får tid til å dusje om morgenen. Da du har kanskje 5min fra vekkesignal til oppstilling. Det lugger ikke da du har på masse utstyr rundt skuldrene. (tenk å få håret mellom full stridsvest og jakke\ag. Å ikke vaske håret på en uke er en prøvelse med langt hår. med kort betyr det ikke noe. I forsvaret er det bare argumenter for kort hår. kommer ikke på en grund til at det er praktisk. Lenke til kommentar
Jarek Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 edit: Men hvem er i forsvaret for å se bra ut på håret? Dette er jo forsvaret og ikke en feriekoloni(hmmm..) 9195421[/snapback] Ingen. Men vil alle som er i forsvaret, være i forsvaret? Nei. Vil man da klippe vekk alt året man har spart i evigheter, og ser på som en del av seg selv og stilen - bare pga. militæret? Nei. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Hår i ball, eller flette som er hengt opp. Håret skal ikke henge ut over uniformen, eller være i veien for lue, eller utstyr på hodet. Sånn har vi det hvertfall. Lenke til kommentar
Allakazam Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Hei Jeg er for tiden på rekruttskolen hvor vi denne helgen har uniformsplikt. Jeg hadde ikke så lyst å gå i uniform på byen, og valgte da å kle meg sivilt. Selvfølgelig var jeg nødt til å treffe sersjanten min som selvfølgelig kjente meg igjen. Spørsmålet mitt er: er det noen nevneverdig refs for brudd på uniformsplikt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg