Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som jeg forstår Vakt og sikring er det ganske forskjellig. Husk de er på alle baser i hele norge og derfor varierer det mye.

 

Så alt fra 3 uker på og en uke av til 1 uke på og 2 uker av har jeg hørt. Men om det er lite folk kan det hende at du ikke får turnus. Så det er bare å håpe;) Men alt i alt tror jeg det er ganske behagelig ordning de fleste har.

Lenke til kommentar

Jeg fikk ny innkallelse i dag.

 

Først sto det: Avdeling: Sjøforsvarets Skoler Rekruttskolen

 

lengre nede står det "Du er innkalt til luftforsvaret, rekruttskolen på KNM Hara..."

 

Så jeg har blitt innkalt til luftforsvaret altså? Selv om de sa at de flytta meg over på sjøforsvaret? :p

Lenke til kommentar
Jeg fikk ny innkallelse i dag.

 

Først sto det: Avdeling: Sjøforsvarets Skoler Rekruttskolen

 

lengre nede står det "Du er innkalt til luftforsvaret, rekruttskolen på KNM Hara..."

 

Så jeg har blitt innkalt til luftforsvaret altså? Selv om de sa at de flytta meg over på sjøforsvaret? :p

9113634[/snapback]

 

Luftforsvaret går under sjøforsvaret. Så du er innkalt til luftforsvaret ja. Samme som meg ;)

Lenke til kommentar

1. Jeg har tenkt å søke meg inn til Flyskolen til sommeren neste år. De 6 månedene før, skal jeg på førstegangstjeneste i HeimeværnetsUtdanningssenter Værnes. Kommer jeg til å få nok trening i førstegangstjenesten til å klare de fysiske krava? Ligger på ca 16 min på 3000meter og klarer ikke en eneste hangup :thumbdown: , men jeg har begynnt å trene på det :thumbup:

 

2. Jeg har en kompis som har fått planlagt innkallelse til garden i april 08. Men han har lyst til å skifte til Heimeværnet i Januar istedet. Er det stor sjanse for at han får skifte førstegangstjeneste om han ringer vpv?

Lenke til kommentar

@Batistabomb

 

1. Nå vet jeg ikke kravene på flyskolen, men å trene i forsvaret er ikke vanskelig. det er et treningssenter på hver base. Så bare start å tren asap. Trening hver dag bør være mulig.

 

2. Stor og stor.. Han får ikke byttet om han ikke ringer iallefall. Det er sikkert. Men jeg har hørt om folk som har byttet så det er ikke umulig. Har en anelse om at det avhengier av dagsformen til de som styrer det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvor lenge må man være i forsvaret hvis man kommer inn på befalskolen? Og hvordan er forløpet?

9121114[/snapback]

 

Man kan søke seg direkte til befalsskolen.

Lenke til kommentar

Militær utdanning i forsvaret er x år utdanning og x års plikttjeneste.

Sivil utdanning i forsvaret er x år utdanning og x*2 års plikttjeneste.

Flyskolen avviker fra dette

 

Befalskolen er da 1+1 år.

 

Og den kan du søke på til en hver tid. enten du er i forsvaret\sivil\VPL

Lenke til kommentar

Jeg er inne til førstegangstjeneste og har fått hjemmeboerstatus,jeg går 2 uker på og 1 av, så jeg ønsker å jobbe litt utennom.

Hvor mye kan jeg jobbe uttenom uten å miste boligstøtten min?

Har hørt snakk om 4k i måneden... Blir dette 4x12 i så fall, eller maks 4k per måned? :)

 

Ønsker ikke å jobbe slik at jeg mister boligstøtte/hjemmeboer tillegg :)

Da tar jeg heller sommerferie.. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Utskrevet befalskurs er 6 md + 6 md.

9124013[/snapback]

Hva består det av, hvor er dette, hvordan er det med bosted og lønn og sånn?

9127888[/snapback]

 

Det består av 6 måneders lederutdanning og finnes i samtlige forsvarsgrener. Jeg tror faktisk at Sjøforsvaret er den eneste grenen som kun har en linje. Kurset foregår i baser som Kjevik, Værnes, KNM HH blant flere andre. Lønnen er som for andre vernepliktige + korporaltillegg. Etter førstegangstjenesten kan man få engasjement som befal og da tjener man penger.

Lenke til kommentar

heisann! Er for tiden nettop kommet ut av min førstegangstjeneste.

Jeg søkte meg inn i I-Styrken til HV, og kom inn. Jeg har hørt at for å komme seg til utlandet gjennom HV, så er dette eneste mulighet. Stemmer dette? Og stemmer det at HV stort sett står for baseforsvar i utlandet?

Lenke til kommentar

@Rasch

 

Siden du faktisk er i HV bor du nok vite dette bedre en meg;)

 

Og ang baseforsvar kan jeg ikke si med sikkerhet ettersom det endrer seg hele tiden. Men Vakt og sikring regner jeg med er mest vakthold.

 

Na er jo ikke HV det optimale valget om du vil til utlandet akkurat....

 

http://www.mil.no/hv/istyrke/hv016/start/operator/faq/

her star det en masse som svarer pa sporsmal.

 

Vard a merke: HV kan uten probleme lane bort personell til andre avdeligner for intops. Men det kan alle andre avdelinger ogsa.

 

@3raz3r Dette har jeg ikke helt greie pa desverre, men regner med at det ikke er sa mye varre en alle andre. Men gir du alt kommer du inn. Det er de som ikke gir alt som sliter. Alt handler ikke om fysisk styrke og utholdenhet. Husk bole-per med 2m overmer kan sikkert komme til a rope pa mamma etter et par netter uten tort toy.

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...