Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Djengo^^

 

Som -Turin_Turambar- sier hjelper det med lang erfaring fra operative enheter som TMB, 2. bataljon, panser osv. Men selv jeg kom nedover bare med et fagbrev i IKT. så alt er mulig.

 

Saken er at om du etter VPL tiden signerer en kontrakt som granader med TMB osv. da er du nok garantert til å komme nedover en gang i kontraktstiden. Om du bare havner i flo et sted på de 3 åra blir du kanskje ikke sendt ut med det første.

Om du går for karriere i forsvaret som befal kommer du nok garantert nedover tipper jeg.

Ellers kan du bare søke på mil.no når du ser de legger ut stillinger.

Om du vil være skikkelig aktiv kan du våge deg til en telefon til HSTY. De er de som sender folk nedover(de som drar spm enkeltpersoner iallefall)

Lenke til kommentar
Hvordan er mulighetene for _relevant_ tjeneste etter fullført høyere utdannelse ved høgskole/universitet (data/sikkerhet)? GJERNE, hvis mulig, utenlandstjeneste.

9082334[/snapback]

 

Om du virkelig vil bruke datautdannelsen din ambefaler jeg FLO der har de FLO IKT og den delen av forsvaret som driver med datasikkerhet(glemte hva det heter) De som jobbet med det som VPL hadde mastergrad innin IT.

 

Intops er kanskje ikke like lett, ettersom det ikke er en operativ avdeling, men husk i forsvaret er alt mulig bare du er "på".

Lenke til kommentar

Har ikke hørt om at det er noen grense, men er ikke akkurat noe jeg ville bekymret meg for. (husker ikke navnet) Men det er en slags fagforening for VPL i forsvaret for å hindre missbruk av VPL personell og den står veldig sterkt. dette er faktisk ganske unikt med norge.

 

Du har stort sett fri i helge om det ikke er øvelser. selv de som er på sørreisa har du faktisk fri. Bare at de ikke har så mye å gjøre bortsett fra å være på leir.

 

Selv jeg som hadde en uvanlig hektisk VPL hadde fri nesten annenhver uke.

Lenke til kommentar
Hvordan er mulighetene for _relevant_ tjeneste etter fullført høyere utdannelse ved høgskole/universitet (data/sikkerhet)? GJERNE, hvis mulig, utenlandstjeneste.

9082334[/snapback]

 

Om du virkelig vil bruke datautdannelsen din ambefaler jeg FLO der har de FLO IKT og den delen av forsvaret som driver med datasikkerhet(glemte hva det heter) De som jobbet med det som VPL hadde mastergrad innin IT.

9082374[/snapback]

 

Du vet ikke hvordan man går frem for å søke om noe slik? Antar det ikke går gjennom vanlig førstegangstjeneste systemet...

Lenke til kommentar

Ok, jeg har noen spørsmål. For noen måneder sendte jeg søknad til vernepliktsverket og søkte om å framskyve førstegangstjenesten i sjøforsvaret, og forrige helg ble jeg oppringt med beskjeden om at jeg kunne møte opp til førstegangstjeneste på Madla tidligst den 24. Jeg fikk sjokk da jeg leste innkallelsen jeg fikk på lørdag, det sto jeg skulle være grensevakt i hæren, og oppmøte var om 4 dager ! Hva skal jeg gjøre? Jeg har ringt inn, skulle bli oppringt, men ingenting skjer, og det er under 2 dager til oppmøte..

 

Søknaden jeg sendte inn var basert på at jeg ville inn i sjøforsvaret, og at jeg har flere venner som skal samme plass.

Endret av Ciwie
Lenke til kommentar

Hmm høres ut som en kjip situasjon. Jeg ville ASAP fått kontakt med værnepliktsverket og forhørt meg. Mulig de missforstod at tiden var viktigere en plassen. Det som er viktig nå er å vise at du er på og mase til deg den plassen du vil ha. husk de tar bare inn rekrutter på faste tider så du kan ikke velge helt selv.

 

Husk, det er desverre dem om har siste ordet, så det gjelder å påvirke dem om mulig.

 

Ring værnepliktsverket 0801 i morgen tidlig!

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Lykke til Robinhoo du kan iallefall si du har hatt en skikkelig klassisk værneplikt.

 

@Djengo^^ det er et hav av jobber å søke på ja, om dere får tillbud om alle er uvisst, men de finnes. Bare spørr og grav til befalet til du finner noe som passer. Så er det bare å håpe på det beste. Husk jo mere aktiv du er jo mere attraktiv er du.

Lenke til kommentar

Takker

 

Forresten; Er det noen pakketips? Jeg har med meg noe klær, boksere, sokker og toalettsaker. Selvfølgelig med mp3 spiller også, ettersom jeg bokstavligtalt ikke klarer meg uten musikk. Om noen skulle sittte på tips og erfaringer innen pakking så sier jeg bare takk for tips!

Lenke til kommentar

Tror jeg skrev litt om det på forrige side, men husk at sivile klær på rekrutten tar bare plass. et skift holder. Boksere kan være valgfritt. Militære sokker er geniale så dropp sivile. MP3 spiller er det eneste fornuftige siden den er såppas liten. Kanskje noen bøker også om du leser bøker.

Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Jeg har skjønnt at det er leggetid kl 23.00  - betyr det at man må legge seg til og sove eller går det ann og holde på litt på rommet. Dessuten, hva gjør man når man har fritid?? Er veldig kjedlig i leieren eller?

9088921[/snapback]

I rekrutten er det klokken 22.00. ;) Ja, da skal man være lagt, og det skal være stille på rommet. Tro meg, er ikke noe stress, man vil som regel ha den søvnen som er tilgjengelig. Velferden på leiren er ganske god, du kommmer til å elske den i begynnelsen, med stor idrettshall, svømmehall, kino, ++. Og om du skulle like friluftsliv _er_ faktisk GSV paradis, nesten. Men dette trenger du ikke bekymre deg for helt enda, blir nok ikke mye fritid å kjede seg på med en gang... :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...