Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sorry for sene svar, men jeg er for tiden på ferie i norge:)

 

Kenny_NOR:

Et generellt svar er vel perm helger i månden. Men det spørs litt på tjenesten. Den andre faktoren er hvor de tjenestegjør. Om du er på sørreisa er det ikke mye du får gjort på fridagene siden du får mere fri en du får gratis hjemmreiser om du forstår.

 

Men om du har råd til å dra hjem hver helg så kan du nesten det.

 

ca. 7 gratis hjemmreiser i året får du.

 

dicktator:

Jeg startet i Garden og sluttet i FLO under førstegangstjenesten. altså verken 2.bat eller panserbat.

 

Han på forrige side som lurte på om fyfiske krav:

ALLE som består sesjon klarer førstegangstjenesten på en eller annen måte. Jeg selv tar 3000 på 17 så det er ingen fare med deg tror jeg.

Lenke til kommentar

Loffelur: litt feil info der men...

 

Man blir vel ikke sendt hjem fra førstegangstjenesten hvis man er i litt dårlig fysisk form? Har svært lyst til å være der, men er redd for at det skal være så mange "tester" som er alt for harde at jeg blir sendt hjem :| Er jo i en normal PC form, kan jogge og slikt, men ikke noe ekstremt.

9017439[/snapback]

 

 

 

vi hadde en i troppen som ble sendt gjem pga fysisk form, men så tok han i MAX og tok 3000m på 28 minutter(hvis vi sier 30min, så er det 100m på 1 min/6km i timen, som er ca normal gange)

 

men hvis du er i "normal" form, går det greit, du blir trent godt og hardt(vi hadde 2-3 timer jogging minst 1 gang i uken, oftest 2 ganger)

 

 

hvor skal du forresten?

 

 

Loffelur:

Forslag til hvordan jeg kan komme fra flo til intops og fortsatt være i flo?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Han du forteller om burde bli luket ut i rekrutten;) eller sendt til flo.

Kan jo repitere at den eneste testene jeg har gjort i forsvaret er 1x 3000m og en runde med maks pushup, hangup, situps. thats it.

 

Ang flo, så må du si litt mere. Hvilken status har du i forsvaret? Fast annsatt, VPL eller hva?

 

Det er vanvittig mange måter å havne på Intops. Enten blir du bare sendt nedover i en random stilling, eller du er med din egen avdelig i et kjent miljø, sendt fra din avdelig i norge som enkeltperson osv.

 

Og igjen, skal tilbake til Afghan neste uke da får jeg igjen tid til å svare kjapt på saker og ting.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at laptop på rekrutten er bortkastet.

Om du i det hele tatt har plass til å ha den der. siden du får svært begrenset plass til personlige effekter.

 

Og de ukene det varer ville jeg brukt tid til å prate med folk, tviler på at du får mere en et par timer fri om dagen maks på ukedagene.

 

Etter rekrutten er det nok et must med laptop. jeg hadde iallefall ikke klart meg uten..

 

------

 

Det som er bra å ta med er MP3 spiller og noen høytallere. så kan dere høre på musikk på rommet. det gjorde vi.

 

Ellers er det egentlig kun penger og toalettsaker man må ta med seg. alt annet får du. Husk du får selv boxere av forsvaret. og de gjør da jobben sin og man MÅ ikke ha egene.

Lenke til kommentar

@Djengo^^

Hærens sanitet holder til på sessvoll. det er det eneste jeg vet som er der. Tror ikke jeg kan hjelpe noe mere der.

Vaktsoldater finnes jo i alle leirer så da er jo naturlig vi de der også.

 

@Bruktbilen

HV - Heimeværnet har kortere tjeneste værneplikt ja, men de blir også innkallt mye oftere på rep øvelser. Norge er delt inn i x antall HV distrikter og hver har sin spesialitet. Jeg har sett HV på flere "skarpe" oppdrag så de er proffisjonelle nok. (innenlandstjeneste vell og merke)

Men de som alle andre deler av forsvaret har sine late sider. Men de har nok et litt ufortjent rykte på seg mener jeg. de er ikke så late som det ser ut til.

 

Om du vil til samband kan du søke om det på sesjon, eller ringe vplverket og be om å komme dit.

 

om du ivl bli vognfører har du MASSE valg siden stort sett alle trenger det. Det mest normale er å søke på dette via rekruttskolen(spiller nesten ingen rolle hvilken rekruttskole) Jeg for eksempel søkte på sjåfør mens jeg var på gardeskolen og fikk det.

 

@MetroN

 

Sir er egentlig et genialt utrykk i utlandet, siden det summerer opp alle ranger som finnes egentlig. Så når jeg som ola nordmann skal prate med Muhammed fra Pakistan som har noen tegn på skulderen som jeg ikke vet hva er sier jeg bare Sir istedet for rangen hans og alle er glade.

Det er nok lurt å lære seg de fleste ranger, men om man er usikker er det bare å bruke Sir. I norge tror jeg ikke vi har noe lignende...

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Har astma, pollen, 1000 forskjellige allergier u name it, men er i god form(litt ihvertfall.)

 

Løpte 3000m på ca 10-11min, med astma og bronkitt. Er 15 år.. Vet knapt hva millitæret er(får ikke info på skolen før neste år), men betyr "limitasjonene" mine at jeg kommer til å havne foran en datamaskin eller noe, selv om jeg har grei kondisjon og styrke?

 

EDIT:

Ang. Pushups og situps som var nevnt på siden "Opptaksprøver" klarer jeg ca 50 pushups(helt ned til brystkassen og nesen er nedi), og godt 50sit-ups.

 

Hva menes med "kroppshevin"? Er det f.eks å løfte seg opp etter en stang?

Endret av todda7
Lenke til kommentar

jeg er faktisk higen på å inn i Heimevernet. har lest litt rundt, og har skjønt det slik at det enten er 6 mnd vanlig førstegangstjeneste, og så heimevernstrening, eller så er det 12 mnd førstegangstj. og så over til heimevernet etter det?

 

takker for svar, loffelur eller andre :)

 

edit: og hvordan er det med de 6 pliktige tjenestedagene i året? er det visst det skjer noe du må hjelpe til med, eller er det trening og oppfriskning? får du noe penger for de dagene?

Endret av Djengo^^
Lenke til kommentar

@todda7

De "skavankene" du nevner kan nok en lege svare bedre på en meg. selv om du er 15 kan du sikkert ringe til værnepliktsværket og spørre. om du virkelig vil inn er det jo alltids en sjangse. Siden sesjonsleger har en tendens til å stryke de som har litt for mange skavanker. Men møt opp på sesjon og si du vil inn og håp på det beste.

 

Kropshev er når du henger etter en stang så skal du løfte deg selv til haka er over. og du skal holde med hendene over stange forfra, og ikke under. "overtak" heter det mener jeg.

 

@Djengo^^

Som jeg har forstått HV er det 6mnd tjeneste inkl rekrutt og så er det x antall pliktdager i året. Hva det gjør avhengier av hva ditt heimeværnsdistrikt spesialiserer seg på.

Penger får du, men ikke noe å skryte av. Mulig det ligger litt over vanlif vpl siden du er vanlgvis en del eldre som HV.

 

De 6 dagene kan du nok ta med en klype salt, 6 et år eller 0. så blir det plutselig 12 neste år. Dette ville jeg tro.

Men det fine er at arbeidsgiver ikke har så mye valg om du blir innkallt til HV øvelse. Det er noe de MÅ gå med på. Så om du liker det kan du se på det som at du får en ekstra friuke:P

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...