Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg scoret høyt på alle testene på sesjonen, 9 på alt uten om hørsel der jeg fikk 7. Jeg sa tydelig i fra at jeg ikke ville i militæret, at jeg har en fysikk som ikke ligner noe og at jeg har problemer med å dykke 3 meter under vann og lengre.

 

Sesjonsoffiseren sa alikevell at det vil være stor sjanse for å bli innkalt, men jeg trodde da at de som sa nei ville få slippe?

 

Uansett: Jeg valgte luftforsvaret og militærpoliti om jeg skulle komme meg inn. Håper ikke de fysiske kravene er alt for tøffe der, for jeg klarer ikke èn eneste situp.

Lenke til kommentar

@Negotiation

 

Jeg vil nesten si det er fordel og vare lav i militaret. Tjener iallefall mye pa det.

edit: Pa ett ar bor det ikke vare noe problem a klare kravene. Jeg trener selv pa Politihoyskolekravene og sliter meg ut nesten hver dag. Da jeg startet i forsvaret for 1.5 ar siden klarte jeg 1 hangups na ligger jeg pa 5. Tillsvarende okning pa resten. Sa trening funker(til de som er i tvil)

 

@Anathema

 

Du ligger innenfor kravet til a bli innkallt sa for din skyld er det best a planlegge med det. Som Wh1te sier sa er det ikke valgfritt selv om forsvaret selvfolgelig setter mest pris pa de som virkelig vil. og har de for mange folk kan det hende at de dropper noen som ikke vil. Men dette er uansett ikke noe du kan pavirke.

 

Husk om du na enn blir innkallt sa gjor det beste ut av det. de 12 mandene blir VELDIG lange om du hater hver dag.

 

Jeg husker fortsatt spenningen da jeg satt i bussen forste dag pa vei til Rena uten a ane hva som ville skje.

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar

Hm.. En ting jeg lurer litt på.

Når man skal inn til førstegangstjeneste, hvor god fysisk form bør man være i for å klare seg lett å ikke slite seg ut?

 

Jeg har alltid regnet med at jeg holder en fysisk form som holder til et par år i millitæret.

 

Noen som har utført førstegangstjenesten som kan si litt mer spesifikt hvilket fysisk trening man utfører? (Regner med at dette ikke er hemmelighetsstemplet?)

Lenke til kommentar

@espennyh

 

ALLE sa lenge de har statt sessjonen klarer forstegangstjenesten. Om man er VELDIG stor kan det jo bli litt vanskelig med operativ tjeneste. Men forsvaret har jo FLO ;) som alle passer inn i.

 

Spors hvor du havner. Jeg har vart innom noen avdeliger og det eneste obligatorsite jeg har gjennomgatt var EN 3000meter og fysiske tester.

 

All annen trening var pa eget insj. Sa om jeg ville kunne jeg klart forstegangstjenesten med 3000 meters loping. sa man trenger ikke vare supermann akkurat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg vil nesten si det er fordel og vare lav i militaret. Tjener iallefall mye pa det.

8764456[/snapback]

 

Tja, vil ikke akkurat si meg enig i det. Korte folk sliter gjerne en del mer på marsjer enn høye folk.

Lenke til kommentar

hehe bør kanskje si at når jeg tenker høy så mener jeg ca. 2 meter. Jeg er det og hadde en del problemer pga høyden.

Umulig å finne seng som er lang nok, tar for lange skritt når man masjerer og paser ikke inn i biler.

 

Kjøre APC her nede i kabul er ikke lett når du faktisk treffer taket hver gang man kjører på en hum(MANGE)

 

Men det er jo litt ekstremtilfelle med meg da. 170-190 er en god høyde.

 

Jeg søkte også på drilltroppen i garden, det første spørsmålet jeg fikk var; hvor høy er du? Neste de sa var beklager du er for høy.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Går det an å ta for lange skritt når man marsjerer? Da må det i så fall være når man skal marsjere i takt, for det er en stor fordel å ta lange skritt på for eksempel speed marsjer. Jeg er 182 og i forhold til tjenesten kunne jeg gjerne vært litt høyere. Trener en del marsjering med en kompis på nesten 2 meter og hadde det ikke vært for at jeg har bedre kondis, hadde jeg vært helt ute.

Lenke til kommentar

Vil jeg få "fri" fra forsvaret for å stikke ned til Oslo å ta noen opptaksprøver som kan garantere meg universitetsplass i utlandet? Det er jo snakk om skole... Vil de gi meg fri utenom de 7-8 gangene man får perm for å reise hjem?

 

Vil de dekke alt siden det er snakk om utdanning, eller kan jeg søke om det et sted..?

Lenke til kommentar
Jeg har mild allergi, vil i alle fall kalle den mild selv. Vil dette være en stopper for meg mtp befalskole?

8773076[/snapback]

 

 

Dette vil vel legen på sesjon vurdere?

 

Jeg ble satt ned til 7 pga allergi mot pencilin. Men dette var bare pga at forsvaret skulle ha det inn i systemet, sånn at de ikke bare dyttet i meg det hvis vi skulle medisineres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Vil jeg få "fri" fra forsvaret for å stikke ned til Oslo å ta noen opptaksprøver som kan garantere meg universitetsplass i utlandet? Det er jo snakk om skole... Vil de gi meg fri utenom de 7-8 gangene man får perm for å reise hjem?

 

Vil de dekke alt siden det er snakk om utdanning, eller kan jeg søke om det et sted..?

8772813[/snapback]

 

Dette er en dobbelpost, siden du spurte i den andre tråden også. Neste gang blir det advarsel.

 

Jeg har mild allergi, vil i alle fall kalle den mild selv. Vil dette være en stopper for meg mtp befalskole?

8773076[/snapback]

 

Hold kjeft om det. Plager det ikke deg, plager det ikke dem. En allergi, uansett hvor mild, vil gjøre at karakteren din på allmenn helse blir nedsatt, å det vil du ikke.

Lenke til kommentar
Jeg har mild allergi, vil i alle fall kalle den mild selv. Vil dette være en stopper for meg mtp befalskole?

8773076[/snapback]

 

Hold kjeft om det. Plager det ikke deg, plager det ikke dem. En allergi, uansett hvor mild, vil gjøre at karakteren din på allmenn helse blir nedsatt, å det vil du ikke.

8774630[/snapback]

Du har helt rett, wh1te. Når jeg var på FOS, var det en kompis av meg med fysiske krav som var omtrent noe sånt som det her:

3000m: 10 minutter +/- 10 sekunder

Sit-ups: 70-80

Push-ups: 50-60

Hang-ups: 16

Han ble sendt hjem fordi han hadde fiskeallergi.

Han hadde trent som en helt i over et år, og hadde motivasjon man skulle lete lenge etter for å finne bedre. Han kunne blitt med i FSK/MJK/KJK osv uten problem.

Det han skulle, var å ta lærlingetiden sin som flymekanikker. Spør du meg, lå fokuset på litt feil plass akkurat i dette tilfellet. Han fikk aldri tatt de fysiske kravene, fordi han ble sendt hjem før de skulle gjøres.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...