Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min erfaring med Luftforsvaret er at det er stor sjangse for å havne i vakt og sikring om man havner i luftforsvaret. Noe av grunnen er at de fleste "Fly ting" er ganske spesielle og lite typiske værneplikts jobber. Noen fra luft kan kanskje forklare litt bedre.

 

Men for å si det på en annen måte; Luftforsvaret er jo bare en av 3 grener så og si en typsik jobb for det er litt vanskelig. Det er ikke som i hæren at du vet hva du skal gjøre.

 

Til det siste spørsmplet ambefaler jeg deg og ta en titt på forsverets sider mil.no

Lenke til kommentar

Må bare si at brukeren som har laget denne tråden (Jensen aka Loffelur) har gjort en skrivefeil på emnet overskrift. Det er Jensens og ikke Jensen's.

 

Man bruker apostrof på engelsk og ikke på norsk når det gjelder endelser på navn.

 

Pirkete? Ja, men whatever...

Lenke til kommentar
Må bare si at brukeren som har laget denne tråden (Jensen aka Loffelur) har gjort en skrivefeil på emnet overskrift. Det er Jensens og ikke Jensen's.

 

Man bruker apostrof på engelsk og ikke på norsk når det gjelder endelser på navn.

 

Pirkete? Ja, men whatever...

8693174[/snapback]

Punkt 1 - Ta det på PM

 

Punkt 2 - Han er sikkert klar over det, men synes sikkert, i likhet med mange butikker, at det ser bedre ut slik.

Lenke til kommentar

Hei. Har søkt Befalskolen (FTBS) på Sessvollmoen til høsten som MP. Kan du fortelle meg litt om dette? Åssen er den aspirantperioden i juli? Er den så tøff som folk sier? Hvor mye burde jeg trene på forhånd? Er jo i god fysisk form og trener med vekter 3-4 ganger i uka, så tror da jeg skulle klare det fysiske. Setter pris på alle svar! :)

Lenke til kommentar

@Negotiation Riktig, jeg har ikke skrevet noe sted at jeg er norsklærer så det kunne ikke brydd meg mere. Ser best ut med "'":p

 

@torre87 Hadde jeg tatt befalskolen skulle jeg gjerne svart deg, men jeg tok en snarvei rundt og ble midlertidig sersjant. Så jeg har aldri gått befalskolen. Men jeg har da en viss anelse om at om du trener vekter 3-4 ganger i uka bør ikke det by på så mange problemer da. Men ikke glem løpinga. Den er viktig! Du kan jo sjekke opptakskravene på mil.no

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hei. Har søkt Befalskolen (FTBS) på Sessvollmoen til høsten som MP. Kan du fortelle meg litt om dette? Åssen er den aspirantperioden i juli? Er den så tøff som folk sier? Hvor mye burde jeg trene på forhånd? Er jo i god fysisk form og trener med vekter 3-4 ganger i uka, så tror da jeg skulle klare det fysiske. Setter pris på alle svar!  :)

8697550[/snapback]

 

Aspirantperioden er tøff, og den er også hemmelig, derfor så skal du ikke vite for mye om den. Du bør trene en del på forhånd, men for å finne ut hvor du ligger er det ikke verre enn å gjennomføre øvelsene som du skal gjennom på FOS. Du bør også vende deg til å gå med sekk.

Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg hva man egentlig gjør i Luftforsvaret? Hvordan er en typisk dag på vakt?

 

Hvilke områder / spesialiseringer innenfor luftforsvaret kan være spennende, og hvilke er aktuelle for Ørland Hovedflystasjon?

8690976[/snapback]

 

Skal du ta rekruttskolen på Ørland blir du luftvernartillerist. Der vil du enten havne i drift av NASAMS eller støtteapparatet. Er du ivrig og flink havner du kanskje i illedning, hvor du har mulighet til å bli sidemann til de som styrer NASAMS-batteriene, er du ekstra heldig får du fyre av en AMRAAM-missil hvis skarpskyting er aktuelt. Ellers har du samband, rekognosering, logistikk og "IT". Der vil du ha mulighet for å bli beltevognsjåfør, eller skaffe deg lastebillappen sivilt om du ønsker det. Tror ikke du kan søke deg dit om du har rekruttperioden et annet sted.

Lenke til kommentar

Jeg skal inn i Artilleribataljonen i januar 08. Har lest det som står om bataljonen på mil.no, der stod det "bare" helt kort om hovedfunksjonene. Såg også at det er lag som blir sendt til Afghanistan på rotasjon hver 3. måned. Er dette soldater som har tatt med enn førstegangstjenesten, eller er det som de vernepliktige som ble sendt med mtb til Libanon(på kontrakt)?

Fortell gjerne om du har noen anbefalinger til hva som er litt "moro" å gjøre i artilleribataljonen og på Setermoen generelt?

 

 

Giør ræt – frygt intet!

Lenke til kommentar

@sekse

 

Alt jeg vet er at MTB'ene er de eneste varnepliktige norge har i skarpe oppdrag. Og disse er naturlig frivillige, sa du trenger ikke tenke pa a plutselig bli sendt ut i krigen mot din vilje. Men hvem vet hva som skjer i framtiden. Men som sagt som varnepliktig blir du iallefall ikke sendt til en krigssone mot din vilje.

 

Om du blir artillerist eller hva de kaller det tror jeg du far det ganske kult. Kjore rundt i artilleri kjoretoyene og utfore din funksjon enten det er skytter vognforer eller noe annet. Masse ovelser blir det nok ogsa. Sa forvent en klassisk forstegangstjeneste i skog og mark.

 

Setermoen er litt langt nord til at jeg kjenner den sa skal ikke utale meg sa mye der. Eneste jeg horer er at folk trives.

Lenke til kommentar

Skal mest sannsynlig inn i forsvaret etter universitetsgraden min (holder på å ta bachelorgrad i statsvitenskap), ble innkalt til GSV forrige gang. Men har tenkt å søke meg over til Etterretningsbataljonen (Ebn) da har jeg siktet meg inn imot Teknisk Sensoreskadron (TSE) leste en artikkel i "Vi Menn" for ei stund sia om dem og tjenesten virket veldig interresant. Men så har jeg hørt fra noen at Ebn ikke tar inn folk som er i førstegangstjeneste, stemmer dette? :hmm:

 

Isåfall kan jeg etter fullført førstegangstjeneste søke meg over dit eller er det bare offiserer som har tjeneste der ?

Lenke til kommentar
Skal mest sannsynlig inn i forsvaret etter universitetsgraden min (holder på å ta bachelorgrad i statsvitenskap), ble innkalt til GSV forrige gang. Men har tenkt å søke meg over til Etterretningsbataljonen (Ebn) da har jeg siktet meg inn imot Teknisk Sensoreskadron (TSE) leste en artikkel i "Vi Menn" for ei stund sia om dem og tjenesten virket veldig interresant. Men så har jeg hørt fra noen at Ebn ikke tar inn folk som er i førstegangstjeneste, stemmer dette?  :hmm:

 

Isåfall kan jeg etter fullført førstegangstjeneste søke meg over dit eller er det bare offiserer som har tjeneste der ?

8714420[/snapback]

De har noe som heter Teknisk Overvåkningstropp på GSV da, som bruker blant annet personellradarer og termiske kikkerter, så det kan du få prøvd deg på det der også. Om du blir plassert der da, du kan søke denne troppen mot slutten av grensejegerutdannelsen.

Lenke til kommentar

Men igjen Loffelur, hvilke er med i disse laga som er i Afghanistan? Du kjenner jo sikkert til dei siden du er der nede, hvilke funskjoner har de? Det jeg egentlig vil fram til er om det er noe jeg bør prøve å komme meg inn i som er aktuelt for Afghanistan?

Vet også at ingen blir sendt mot sin vilje :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Men igjen Loffelur, hvilke er med i disse laga som er i Afghanistan? Du kjenner jo sikkert til dei siden du er der nede, hvilke funskjoner har de? Det jeg egentlig vil fram til er om det er noe jeg bør prøve å komme meg inn i som er aktuelt for Afghanistan?

Vet også at ingen blir sendt mot sin vilje :yes:

8714950[/snapback]

 

Det skal ikke ut på nett. All slik info blir slettet av undertegnede.

Lenke til kommentar
I garden får du mindre fri en andre steder.

Shock and awe! :ermm: Eg meiner å ha lese at Garden er ein av dei plassane der det er mest fri? Om rekrutten står det dette på garden.no:

På Terningmoen kan rekruttene regne med rundt to frihelger i måneden, og på Huseby kan det medregnes to til tre frihelger i måneden.
I mine auger er då dette rimeleg mykje. Tek eg heilt feil, eller avspeglar desse svara ikkje røynda?

 

On another note: Eg las denne artikkelen og forstår eg det riktig i at ein får betalt for å vere "standby" for intops i 2-3 år? Kunne gjerne tenke meg intops, berre så det er sagt. Nokon som veit kva ei slik "standby"-lønn vil vere på?

De som til slutt får tilbud om å skrive kontrakt vil få tilbud om kontrakter på 2-3 år. I løpet av disse årene vil de få et fast beløp utbetalt hver måned, samt at det i tillegg kommer en bonus for å signere kontrakten og en sluttbonus når den er fullført. De kan bruke tiden på hva de vil. Studier, utenlandsreiser og jobb er i utgangspunktet ikke noe problem. [... ]Da opphører ”friheten” og en samtreningsfase på noen måneder vil normalt vente før de blir sendt til det aktuelle operasjonsstedet.

 

Takk for at du svarer på spørsmåla våre, det er til stor hjelp! :thumbup:

Endret av senderos
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Nokon som veit kva ei slik "standby"-lønn vil vere på?

8717305[/snapback]

 

Lurer på om det er 15k om du signerer kontrakt. Litt usikker.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...