Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Inntåning? Aner ikke hva det er.. Men om det gjør at du ikke klarer å gå med oppakning så er det lite håp. Håper bare at du ikke prøver og slippe siden du ikke har lyst.

8674809[/snapback]

Altså, min høyre fot vender litt mot venstre. Dvs at den er litt skjev. Er ikke mye til plage, men når jeg skal spurte/løpe e.l. kan det hende jeg trør skjeivt(spelling?). Arvet dette her fra min far og i hans unge dager fikk han ikke bli med i militæret (dog han har en litt "forverret" utgave).

Spør ikke om dette for å slippe unna militæret, snarere tvert i mot ;)

Lenke til kommentar

*Postet i militærtråden også*

Er det noen som har noen nyttige pakketips man bør ha med seg når man skal på rekrutten?

 

(Vet det finnes ei liste, men hadde vært greit å høre med dere som allerede er der inne :) )

 

Tillegsspm: Når får man perm første ganga man er inne (under rekruttsperioden)?

Lenke til kommentar
*Postet i militærtråden også*

Er det noen som har noen nyttige pakketips man bør ha med seg når man skal på rekrutten?

 

(Vet det finnes ei liste, men hadde vært greit å høre med dere som allerede er der inne :) )

 

Tillegsspm: Når får man perm første ganga man er inne (under rekruttsperioden)?

8677077[/snapback]

Du trenger egentlig bare toalettsaker, og eventuelt sivilt tøy for helgene. Sivilt treningstøy kan være smart. Vi fikk ikke lov til å gå i sivilt, elller forlate leiren de første to ukene, så det er begrenset hva man trenger. Angående perm varierer det vel fra sted til sted. Jeg var på GSV, så selv om vi fikk fra et par helger før det reiste vi hjem første gang etter en måned. Kan liksom ikke "bare stikke hjem for helgen" fra Kirkenes.

Lenke til kommentar

@heanwi

 

Snakk med fastlegen din og hør hva han sier. Vær ærlig og si du vill i militæret. Når sesjonen kommer er det bare og være ærlig, si du har sjekkket "problemet" og at det ikke er noe problem allikevell.

Lykke til!

 

@Gaston\-Turin_Turambar-

 

Mine Pakketips:

 

- Ett sett med sivilt tøy

- Toalettsaker(Barbersaker!)

- Badebukse(Om du ikke vil bruke forsvarets lille frekke)

- Penger(Du har lyst på litt snacks en gang i blandt + at du kommer sikkert til å glemme noe)

- Skinnhansker fant jeg nyttig om vinteren. Men det kan du få kjøpt billlig på de fleste leirer.

- Bøker

- PC ville jeg kanskje ha ventet til etter rekrutten med, du har ikke så mye tid under rekrutten uansett. Men etter det er det et must. Dessuten har du begrenset med plass til sivile effekter på rekrutten.

- Egene såler. Kan også fåes kjøpt på leir. Jeg brukte aldri forsvarets såler(Gjøres på egen risiko)

- Egene truser\boxere selv om man overlever fint i forsvarets.

- Mobil m\lader

 

Noen vil kanskje si sikkerhets nåler(For å holde sengestrekken) og annet dill, men duverden så mye stress det er med slikt. Dropp det...

 

Er ikke en vanvittig spesiell liste, siden du trenger egentlig ingen ting. Kan jo møte opp i sivilt med noen kroner så trenger du ikke mere. Du får kjøpt tannbørster ol. alle steder. Iallefall alle stedene det er rekruttskole finnes det kiosker, og sikker alle andre steder også.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ønsker å komme i etterretningsbataljonen under førstegangstjenesten, er det noen spesielle grener i forsvaret jeg burde søke meg inn i eller tar de opp fra alle grenene?

 

Er det mulig å søke om fremskyvning av førstegangstjenesten (fra april2008 til august2007) over mail, eller bør dette gjøre skriftlig på papir?

Lenke til kommentar

@lionele

 

(mil.no)

Etterretningsbataljonen (Ebn)

Base: Setermoen, Indre Troms

Størrelse: cirka 200 ansatte + 14 soldater

Altsa er det kun 14 soldater sa det er nok hard kamp om plassene. Men om du tror du kan klare det er det vard et forsok.

 

Den er ogsa underlagt haeren. sa om du vil dit boer du komme deg inn i haeren. Ellers blir mulighetene begrenset.

 

Ring Vaernepliktsverket og spor om frammskynning. Om de sier at du skal sende det skriftelig sa gjoer du det. Men ring foerst.

Lenke til kommentar

Om du kommer deg hjem for egen masking så får du fri nesten hver helg, om du da ikke er på vakt eller lignende.

 

På rekruttskolen får du ikke fri første helg.

 

I garden får du mindre fri en andre steder.

 

Mener det var ca. 8 hjemmreiser i året du får gratis. Men dette avhenger av hvor langt unna du er folkeregistrert. Kan noen bekrefte antall gratis hjemmreiser?

 

Jeg bodde selv 2t unna arbeidsplassen. Og toget kostet 25kr (90% rabatt som VPL) Så jeg gadd ikke bruke tid på å søke om gratis hjemmreiser.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ønsker å komme i etterretningsbataljonen under førstegangstjenesten, er det noen spesielle grener i forsvaret jeg burde søke meg inn i eller tar de opp fra alle grenene?

 

Er det mulig å søke om fremskyvning av førstegangstjenesten (fra april2008 til august2007) over mail, eller bør dette gjøre skriftlig på papir?

8679090[/snapback]

Ring 81 55 55 80 (Vernepliktsverket) og hør med de som sitter der. Veldig behjelpelige folk :)

 

Om du kommer deg hjem for egen masking så får du fri nesten hver helg, om du da ikke er på vakt eller lignende.

 

På rekruttskolen får du ikke fri første helg.

 

I garden får du mindre fri en andre steder.

 

Mener det var ca. 8 hjemmreiser i året du får gratis. Men dette avhenger av hvor langt unna du er folkeregistrert. Kan noen bekrefte antall gratis hjemmreiser?

 

Jeg bodde selv 2t unna arbeidsplassen. Og toget kostet 25kr (90% rabatt som VPL) Så jeg gadd ikke bruke tid på å søke om gratis hjemmreiser.

8684128[/snapback]

Om du har mer en 10 timer reisetid med kollektiv transport (Tog, buss, båt), så har du 7 gratis hjemreiser. Noen leirer har noe som jeg ikke husker hva heter (et eller annet med en pluss på slutten), og da får du 8. Vet ikke hvilke leirer som har dette, men det er bra få.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Om du har mer en 10 timer reisetid med kollektiv transport (Tog, buss, båt), så har du 7 gratis hjemreiser. Noen leirer har noe som jeg ikke husker hva heter (et eller annet med en pluss på slutten), og da får du 8. Vet ikke hvilke leirer som har dette, men det er bra få.

8687580[/snapback]

 

Nei, alle har 7 gratis hjemreiser :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...