Gå til innhold

Hvorfor slutter maskinene å boote?

Akelbee

Anbefalte innlegg

2 av PC'ene våre har nå i løpet av kort tid sluttet å boote uten at vi skjønner hvorfor.

Begge hovedkortene får strøm, og prosessorviften starter, men forøvrig er det dødt.

Vi har ikke gjort noen forandringer med maskinene i det siste, men har over lengre tid registrert at ASUS Probe innimellom varsler avvikende spenningsverdier (peaks). Det er imidlertid kjent at dette overvåkingsprogrammet ikke er til å stole på, og kortvarige fall i f.eks. 12 V forsyningen til f.eks. 3 V når maskinen står helt i ro, har vi tolket mer som programfeil enn feil i strømforyningen.

Tidvis har maskinene ikke villet boote, men ved å slå strømmen av og på igjen, har de kommet igang.

Maskinene er helt forskjellige, med unntak av det mest sentrale i denne sammeneheng; hovedkortet er ASUS A7A-266 på begge.

Har noen forslag til hvordan vi kan komme videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg opplevde akkurat det samme i går. Først ville ikke pc'en starte, men etter at jeg tok ut og inn strømkontakten starten den. Men i dag når jeg skulle skru på maskinen nektet den totalt. Harddisk og vifter går, men ikke noe bildet. Har ikke forandret noe på pc'en i det hele tatt. Tatt ut rammen, nullstilla cmos osv ingen ting virker. Hovedkortet er abit kg7. Hva kan det være?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt både a7a266 og kg7(lite) og har opplevd tilsvarende problemer.

Problemene med a7a266 løste jeg ved å ta ut skjermkort og spraye kontaktpunktene med litt kontaktspray. Ellers hadde jeg i en periode litt trøbbel med at ram'en ikke satt ordentlig.

Når det gjelder kg7 var løsning omtrent tilsvarende, men her tok jeg ut ram'en og sprayet kontaktpunktene.

Håper dette kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...