Gå til innhold

Ny harddisk, hvilken er å anbefale?

Anbefalte innlegg

hei

Det har seg slik at det lenge har vært liten plass her nå, så jeg må rett og slett kjøpe en disk til. Det er lenge siden jeg har kjøpt harddisk så jeg har ikke fulgt med i det hele tatt på hva som er bra og ikke. Kikket litt på disse 4 diskene: DENNE, DENNE, DENNE og DENNE.

Den siste disken har jo fått gode tilbakemeldinger, men hvordan er de andre? Evt andre forslag til samme pris? Vil helst ikke ha noe som bråker som et uvær siden den jeg har nå er ganske stille, og den bør være kjappest mulig. Det er en samsung spinpoint ett eller annet som jeg har fra før her.

Hvordan bør jeg sette opp diskene for best ytelse? Hører mye om raid og slikt, men har aldri orket å sette meg inn i hva det er. Hvordan funker det og hvilket er best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kun samsung her idag, og er fornøyd med det. De andre disktypene bråkte og varmet mye mer. Generelt er ytelsen noelunde lik også, ihvertfall lik nok til at det ikke går uttover mine krav. Så jeg anbefaler samsung :)

Lenke til kommentar

Ja jeg er fornøyd med samsung disken jeg har nå, men jeg ville bare oppklare om det var andre alternativer som også funket like bra og kansje bedre. Men er det noen andre også som har innspill? Hvis ikke tror jeg bare at jeg invisterer i en samsung spinpoint på 400gig som jeg linket til sist i første post. Men er så klart åpen for andre forslag hvis noen har det.

Lenke til kommentar

Hvis det er ytelse som er viktig her, bør du se nærmere på Hitachis T7K500-serie. DinSide testet 500 GB-versjonen nylig, den vant over Samsung sin 500 GB på aksesstid og ren transferrate om jeg ikke husker feil. De er også ganske stillegående etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Kan jo kansje være greit med en som er litt kjapp. Disken skal bli brukt til å lagre spill, og nedlastninger hovedsaklig. Operativsystemet og programmer har jeg på den disken jeg kjører nå. Så har jeg da bruk for en kjapp disk med tanke på spillytelse?

Lenke til kommentar

Hvis du vil bruke litt ekstra penger så kan du kjøpe en Raptor å bruke til OS og spill.Angrer ikke på mitt kjøp,raskere oppstart av OS og loading av spill feks.

Hvis du er av den litt utålmodige typen er dette tingen,deesuten er den robust med lengre garanti og egnet for server og nedlastningsbruk.Du får ikke så stor plass på den.Noen synes den ekstra ytelsen den gir ikke er så mye å bry seg om men jeg angrer absolutt ikke på at jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar

Tror ikke det blir en raptor grunnet pris og mengden lagringsplass jeg sitter igjen med. Jeg tror ikke det er så stor forskjell på de diskene så jeg går for en kjapp 7200rpm disk med masse plass istedet. Bruker torrent og, men ikke noe spesielt mye, det varierer litt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, jeg vet tråden er gammel nå, men jeg fikk ikke råd til å bestille disken likevel før nå. Måtte også nøye meg med 320GB versjonen av Hitachi Deskstar T7K500, men det er bra det også. Men det jeg lurer på er om at det lønner seg å opprette en liten partisjon til operativsystemet på den nye Hitachi disken istedet for min gamle SAMSUNG ?

Er ikke Hitachi disken kjappere da?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Ja, jeg vet tråden er gammel nå, men jeg fikk ikke råd til å bestille disken likevel før nå. Måtte også nøye meg med 320GB versjonen av Hitachi Deskstar T7K500, men det er bra det også. Men det jeg lurer på er om at det lønner seg å opprette en liten partisjon til operativsystemet på den nye Hitachi disken istedet for min gamle SAMSUNG ?

Er ikke Hitachi disken kjappere da?

8446762[/snapback]

Hvis du tenker på søketiden tror jeg ikke du kommer til å merke noe forskjell, personlig foretrekker jeg Samsung, styr for all del unna Maxtor disker, de har jeg bare dårlige erfaringer med.

Lenke til kommentar
Hvis du tenker på søketiden tror jeg ikke du kommer til å merke noe forskjell, personlig foretrekker jeg Samsung, styr for all del unna Maxtor disker, de har jeg bare dårlige erfaringer med.

8447041[/snapback]

Nå var ikke akkurat det sprøsmålet da. Jeg har kjøpt en Hitachi Deskstar T7K500 320GB harddisk, og som kommer rett over helga nå. Spørsmålet er hvilken som er best å ha operativsystemet på, med tanke på best ytelse. Jeg mener å ha hørt at hitachi'n er kjappere, og den har 16mb bufferkapasitet istedet for 8mb som det er på samsungen. Vil bufferstørrelsen virke inn på ytelsen veldig mye?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Jeg skulle like å se den testen hvor Samsung banker Hitachi i søketid.

Datatettheten til platene på T7K500 er dessuten høyere enn på Samsung-disken du allerede har. Så heller ikke på ren dataoverføring skulle Hitachi stå tilbake.

Bruk Hitachien til OS, du.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Hvis du vil bruke litt ekstra penger så kan du kjøpe en Raptor å bruke til OS og spill.Angrer ikke på mitt kjøp,

Jeg har det , ja det er kjappere men fy så det knittrer.

Om man løfter en 60 kg jernstang i ene enden og drar den bortover betonggulvet i et tomt parkeringshus så har du nesten gjennskapt lyden.

Lenke til kommentar
Jeg skulle like å se den testen hvor Samsung banker Hitachi i søketid.

Datatettheten til platene på T7K500 er dessuten høyere enn på Samsung-disken du allerede har. Så heller ikke på ren dataoverføring skulle Hitachi stå tilbake.

Bruk Hitachien til OS, du.

8448344[/snapback]

ok, da tror jeg at jeg oppretter en liten partisjon på den til operativsystemet. :)

Jeg har det , ja det er kjappere men fy så det knittrer.

Om man løfter en 60 kg jernstang i ene enden og drar den bortover betonggulvet i et tomt parkeringshus så har du nesten gjennskapt lyden.

Hahah. :D Tror ikke det blir en raptor da nei, men orker ikke uansett å bruke så mye penger på en disk enda.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Et lite amatørspørsmål her. Har koblet til den nye disken i sata channel 2, men den vises ikke inne på min datamaskin. På enhetsbehandling og everest og ja ellers på alle programmer og windows hardware realterte programmer finner den disken, men den vil ikke vises i min datamaskin. Det står vel som 4th master (evt, 5th master) hvis jeg husker rett fra bios. Har aldri koblet til s-ata disker før faktisk, har bare vært borti IDE disker, og der var det bare å koble til og sette den som slave på jumperen og alt fungerte.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...