ayasha Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Min samboer har fått lån til en bil hos Elcon. Vi tenkte å dra å hente den imorgen, men når han ringte for å si det til selger tidligere i dag, sa selger at han ikke vil gi fra seg bilen før pengene er på konto. På elcon sine sider forstår jeg det slik at etter at lånedokumentene er underskrevet av begge parter, kan kjøper overta bilen, og lånedokumentene skal sendes til Elcon, slik at de skal kunne overføre pengene på selgers konto. (eller har jeg forsått feil ) Er det noen som har en formening om hva som er rett og galt i en slik sak? vær så snill og fortell meg hva som er rett vei å gå!! Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Hvis selger ikke vil gi fra seg bilen før han har fått betalt, så er det selger som bestemmer og ikke Elcon. Dere er nok pent nødt til å 1. Undertegne kjøpekontrakt. 2. Sende papirerene til Elcon. 3. Vente på at kjøper får pengene 4. Hente bilen. Lenke til kommentar
ayasha Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Tusen takk for hurtig svar! Det setter jeg virkelig pris på! Men for å sette det på spissen, kan ikke da selger "late" som at han ikke har fått pengene, for å så nekte å utlevere bilen når den tid kommer? Høres teit ut kanskje, men Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Det vanlige er at kunden får ut bil når man har levert og skrevet under et eksemplar av lånedokumentene. Det andre som kunde skal hun da ha. Hvis forhandleren i tillegg er videreformidler av ELCON lån er det enda mer unaturlig at dere ikke skulle få ut bilen da. Sist jeg handlet bil så fikk jeg se en bil vi likte ved en tilfeldighet når foreldrene mine skulle hente sin bil. Jeg skrev under kjøpekontrakt og avtalte henting neste dag. Reiste hjem, skrev ut en bunke med lånepapir, tinglysningspapir og låneavtale. Skrev under der jeg skulle og ga selgerene de papirene han skulle ha. Hvis ikke selgeren har tillitt til deg som kunde, og spesielt hvis dere har lånepapirene klare, er det egentlig rart at dere vil kjøpe av vedkommende. Når det er snakk om kjøp av så dyre ting, gjennom forhandler, så er det rett go rimelig at forhandler skal stole på kjøper også, og ikke bare at kjøper skal stole på selger. Men helt juridisk, har han nok rett til å holde tinge ntilbake. Unntaket er hvis hun hadde tatt opp kreditt gjennom selgeren, noe som ikke er tilfelelt her. Men uansett synes jeg dette var en merklig praksis av forhandler, har ikke opplevd dette tidligere. Og når jeg opplever noe som ikke er helt bransjestandard hos forhandlere, er det dessverre hos de som er litt mindre seriøse. Men skal ikke si at denne selgeren er dette, men er bare på et generelt selv opplevd grunnlag jeg fattet den konklusjonen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Tusen takk for hurtig svar! Det setter jeg virkelig pris på! Men for å sette det på spissen, kan ikke da selger "late" som at han ikke har fått pengene, for å så nekte å utlevere bilen når den tid kommer? Høres teit ut kanskje, men 8136163[/snapback] Det kan han. Men han har også en oppfyllelses plikt. Prinsippet ytelse mot ytelse vil da gjelde. Selger yter gjenstanden, mens kjøper yter kontantene i dette tilfellet. Uansett så er det bare å få en bekreftelse fra Elcon at de har overført det. Sier da selger at han ikke har motatt pengene er det bare å heve kjøpet hvis det har gått lang nok tid. Da er det snakk o merstatning etc. inne i bildet også. Lenke til kommentar
ayasha Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 nå er ikke dette et kjøp gjennom forhandler, men privat. Det er derfor jeg er litt skeptisk til at han skal få pengene før vi får bilen,men selvsagt; vi har jo begge rett til å være skeptiske. Jeg kan jo godt forstå at han (selger) også kan være skeptisk, men det beste for meg hadde vært om vi kunne tatt alt papirarbeidet imorgen, og eventuelt postlagt det sammen slik at ingen hadde følt seg lurt. Og at vi hadde fått med bilen. bilen står en 4 timers busstur herfra, og med en liten kar på snart 2 år på buss i tilsammen 8 timer på en dag vil være utrolig slitsomt og fælt for en aktiv 2 åring.. Men det er jo en annen historie Men tilbake til saken, det vi må gjøre er å skrive under papirene, sende de til elcon, vente til selger får pengene sine, og håpe at han ikke lurer oss? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Er nok slik det er ja. Elcon (og alle andre som låner deg penger med sikkerhet i bil) gjør det slik: 1: Du finner bilen 2: Du skriver kjøpekontrakt med selger (med forbehold om finansiering) 3: Du kontakter långiver, som godkjenner/underkjenner bilen og lånet og sender deg alle papirene (som du signerer og returnerer) 4: Du og selger fyller ut salgsmelding når långiver sier at dette er greit 5: Du eller selger omregistrerer bilen når långiver sier at dette er greit 6: Kopi av vognkort sendes til långiver 7: Långiver utbetaler lånebeløp til selger 8: Du betaler egenkapital direkte til selger 9: Du kan hente bilen din når selger har fått pengene fra långiver 10: Gratulerer med ny bil! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) nå er ikke dette et kjøp gjennom forhandler, men privat. Det er derfor jeg er litt skeptisk til at han skal få pengene før vi får bilen,men selvsagt; vi har jo begge rett til å være skeptiske. Jeg kan jo godt forstå at han (selger) også kan være skeptisk, men det beste for meg hadde vært om vi kunne tatt alt papirarbeidet imorgen, og eventuelt postlagt det sammen slik at ingen hadde følt seg lurt. Og at vi hadde fått med bilen. bilen står en 4 timers busstur herfra, og med en liten kar på snart 2 år på buss i tilsammen 8 timer på en dag vil være utrolig slitsomt og fælt for en aktiv 2 åring.. Men det er jo en annen historie Men tilbake til saken, det vi må gjøre er å skrive under papirene, sende de til elcon, vente til selger får pengene sine, og håpe at han ikke lurer oss? 8136574[/snapback] Av en eller annen merklig grunn så jeg det for meg at det var snakk om forhandler kjøp. Men siden det er privatkjøp forstår jeg vedkommende ganske godt. Endret 13. mars 2007 av KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå