erot71 Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Ja, hvordan får jeg av gammel kjølepasta på cpuen ? Har noe GOOP (er det ikke det det heter ?) på CPUen som jeg gjerne skulle ha fjernet. Får det er vel viktig å ta gammel bort når en skal legge på ny ? Lenke til kommentar
Blod Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 bruk isopropanol til den jobben. så får du renset den isamme slengen! Lenke til kommentar
vegge Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Kjølepasta er lett å få bort. Da vil som nevnt isopropanol gjøre susen. Men jeg tipper du har termal pad på CPU-en/kjøleribba. Noe alla kjølepasta, bare at den er mye hardere og vanskeligere å få av. Kjølepasta kan tørkes av, det kan ikke termal pad. Selv brukte jeg en gang en halvtime med qtips, isopropanol og gnikking, men det er tungvint. Bruk heller White Sprit (eller annet løsemiddel) for å fjerne gammel termal pad. White Sprit legger som kjent igjen et irriterende fettlag, så da trenger du en liten vask med isopropanol (avfettingsmiddel) for å fjerne dette. Rød Sprit er på samme linje som isopropanol anbefalt. Det skal visst være lettere å få tak i. Noen som vet om Rød Sprit er god til å løse opp f.eks. termal pad med? Jeg vet bare av erfaring at termal paden lett forsvinner med White Sprit. Men gjør rent etter på!!! :smile: Tråd som gir mye nyttig informasjon! Goop-guiden Søkefunksjonen Quote: Den 2002-03-24 18:34, skrev simiden:En flaske rødsprit koster 30kr for en flaske, en flaske ISOPROPANOL(mindre) koster 90 kr. ISOPROPANOL stinker. Men jeg bruker isopropanol jeg. Bruker bare Arctic Silver kjølepasta, og det er ikke noe problem å få av! [ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-12-11 09:35 ] Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Jeg bare skrapet det meste av termal pad'en av med negelen og vasket med isopropanol etterpå...er vel ikke vanskelig å få tak i kondensfjerner på en bensinstasjon? :smile: kondensfjerner er vel X% isopropanol Rødsprit er jo nesten værre å få tak i egentlig Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Heisann! Har gjort dette én gang, ved hjelp av to kyndige, voksne biokjemikere. Desverre hadde vi ikke isopropanol tilgjengelig. Mesteparten fjernet vi fysisk med qtips. Deretter gav vi cpuen en god omgang rødsprit. Biokjemikerene kunne opplyse oss om at siden rødsprit ikke er syrenøytralt, kunne dette få konsekvenser for varmeledningseven. I værste fall kunne det fremkalle korrosjon på coren... Hvordan løste vi så det? Jo, vi gav cpuen en omgang med qtips dyppa i eddik =). Syrer utlikner jo baser og vice verca. Etter denne rensen (og riktig påføring av AS2) sank CPU tempen fra ~55-60 @ idle til ~35-40 @ idle. Nå skal det sies at den første goopingen ikke var utført av undertegnede, og stort sett var en sånn 2-gramms pose fra komplett og deres like, smelt utover hele coren, da... Rødsprit og eddik gjør susen (riktignok ikke sammen, da)! bfisk CPUen droppa Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 11. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2002 Takk for svar. Er det viktig at denne væsken ikke kommer i kontakt med undersiden av CPUen ? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 For å få av den svarte termalpad'en fra kjøleribba er det bra å bruke en CD til å skrape. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå