abene Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Lagring av data på Internett er på mange måter den enkleste måten å sikkerhetskopiere data på. Les mer Lenke til kommentar
karasjok Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 25 GB gratis Du får gratis lagringsplass på hele 25 GB, og ubegrenset filoverføring. Det er altså ingen begrensning på filstørrelsen du eventuelt overfører. Den var vel litt vel drøy? Lenke til kommentar
hov55 Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Jeg har i dag mamut backup og det funker strålene det som er bra er at med engang du har lagret endringer i en fil laster programmet filen opp med engang fra pcen så man slipper og ta en full backup vær dag og i tilleg blir filene krypert hvor sterk denne kryperingen er vet jeg lite om ;o) Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Jeg bruker MediaMax. Det funker veldig greit. De her et eget lite program som du kan bruke uavhengig av nettleser for opp- og nedlasting. Jeg sliter imidlertid litt med å få det til å virke skikkelig hvis jeg avslutter det og så forsøker å starte det igjen. Det er også vanskellig å få programmet til å virke igjen hvis nettverksforbindelsen brytes av en eller annen grunn. Det er pyton å lagre store filer (selvom de er splittet) på online-lagring, siden opplastingshastigheten vanligvis er ganske lav og familiefilmen fra ferien som man er på er 12GB. Men man kan jo ta nettene til hjelp. Ellers så har man jo GMail Drive (http://www.viksoe.dk/code/gmail.htm) som strengt tatt kanskje er et brudd med GMail sine brukervilkår (jeg ble kastet ut etter 24t opplasting på en konto). Men til små filer, bilder etc er den super. Husk alltid å kryptere data som lagres steder du ikke har kontroll på filene. Du vet ikke hva den som driver tjenesten gjør med dine data. TrueCrypt er det beste du kan få (http://www.truecrypt.org/) og er gratis. AxCrypt er kanskje lettere å bruke på enkeltfiler (http://www.axantum.com/AxCrypt/). S. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Husk bare at denne formen for backup må brukes _I_TILLEGG_ til annen backup. Særlig sikker vil aldri helt eller delvis gratis nettbackup bli. Hvem vet når nettsiden bare forsvinner? Det er jo ganske vanlig på internet det - helt uten forvarsel. Har lært mine forhåndregler "the hard way" via diverse såkalt seriøse webhosting firmaer. Alt virker helt topp helt til kontoen din er borte, sammen med firmaet som hostet den. Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Noen som har erfaring med NordicBackup? De nevner at de krypterer info før det sendes ut til datasenteret. Noen som har noen ide om hvor sikkert dette vil være. Lurer på å bruke det til halvsensitiv info, og lurer på om det er forsvarlig eller ikke. Noen som vet om det er noen regler angående det? Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) De nevner at de krypterer info før det sendes ut til datasenteret. Noen som har noen ide om hvor sikkert dette vil være. Lurer på å bruke det til halvsensitiv info, og lurer på om det er forsvarlig eller ikke. Noen som vet om det er noen regler angående det? 8140865[/snapback] Du vet jo ikke om de har mulighet til å åpne dine krypterte filer. De sier jo ikke noe om dette. Heller ikke om de vil overlevere dine data til en evt myndighet som har en ransakingsordre for serverne (kanskje mer aktuelt i USA og UK, men likevel). AxKrypt er veldig lett å bruke (høyreklikk - kryptér). TrueCrypt er litt mer jobb, men er vel anerkjent i det paranoide krypto-samfunnet som det beste man kan få tak i idag (husk at OpenSource er et must i de kretser). S (Edit: I tillegg var jo prisene hårreisende!) Endret 12. mars 2007 av adder1972 Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 De nevner at de krypterer info før det sendes ut til datasenteret. Noen som har noen ide om hvor sikkert dette vil være. Lurer på å bruke det til halvsensitiv info, og lurer på om det er forsvarlig eller ikke. Noen som vet om det er noen regler angående det? 8140865[/snapback] Du vet jo ikke om de har mulighet til å åpne dine krypterte filer. De sier jo ikke noe om dette. Heller ikke om de vil overlevere dine data til en evt myndighet som har en ransakingsordre for serverne (kanskje mer aktuelt i USA og UK, men likevel). AxKrypt er veldig lett å bruke (høyreklikk - kryptér). TrueCrypt er litt mer jobb, men er vel anerkjent i det paranoide krypto-samfunnet som det beste man kan få tak i idag (husk at OpenSource er et must i de kretser). S (Edit: I tillegg var jo prisene hårreisende!) 8141460[/snapback] Jeg er ikke bekymret for myndigheter og den slags. Bruken er tenkt for viktige filer ved en skole. Prisen er ikke noe problem så fremt de kan garantere at løsningen deres er sikker. I følge dem har de ingen mulighet for å verken se eller få ut krypterte filer. Det man selv som setter krypteringsnøkkelen, og filene krypteres før overføring. Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) OK. Ta en titt på denne før du bestemmer deg: http://www.crashplan.com/ S [sjekk denne lnken for mer info om CrashPlan: http://www.techpodcasts.com/affiliate.php?id=39 ] Endret 12. mars 2007 av adder1972 Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 OK. Ta en titt på denne før du bestemmer deg: http://www.crashplan.com/ Ikke dum den.. problemet er at utgiftene for kjøp av server, og driftingen av denne mest sannsynligvis vil overgå utgiftene fra NordicBackup. Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Du kan jo uansett kryptere det på din måte før du sender det. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Ikke dum den.. problemet er at utgiftene for kjøp av server, og driftingen av denne mest sannsynligvis vil overgå utgiftene fra NordicBackup. 8141708[/snapback] Joda, men du har sikkerheten i at i værste fall kan du reise til stedet dataene er lagret og hente dem rett ut. Og, hvis noen allerede har en server som står og går 24/7, så er det i værste fall snakk om å sette inn en ekstra disk. Jeg har lenge tenkt på å sette opp en liknende type backupløsning hvor jeg og broren min speiler hverandre. Crashplan kan kanskje være tingen, men jeg har tenkt på å lage et hjemmesnekret linuxsystem (vi har begge allerede servere som kjører linux, dvs jeg drifter begge...) En mulighet jeg ser for meg er å få til å kunne lagre data åpent eller kryptert hos hverandre. Vi bor så langt fra hverandre at det ikke er tenkelig med noen common-cause feil som slår ut disker hos begge (vel det måtte være en atombombe mellom oss et sted, men i så fall blir tapte data en liten sak i sammenhengen...) og samtidig såpass nære at i værste fall er det kjapt å kjøre over og hente data direkte. M. (Legg merke til verbtiden jeg beskriver backupløsningen i... kommer nok til å fortsette å brenne ut DVDer alt for skjelden til et eller et annet har gått svært galt...) Lenke til kommentar
perja Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 En annen kommersiell aktør: http://rsync.net/ Har ikke brukt disse selv, men bare det at de tilbyr vanlig ssh aksess og rsync er et stort pluss sånn at man slilpper å installere et spesielt program hvis man bruker Linux eller Mac. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 PlattformuavhengigTjenester som tilbyr nettbasert lagring er gjerne uavhengig av operativsystem. Det er vel mer unntaket enn regelen, vil jeg påstå. Lenke til kommentar
G Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Nettlagring er et interessant konsept. Men du legger skjebnen til dine filer i andres hender ja. En bør jo ta en ekstra backup som en lagrer hos seg selv. Som en ekstra sikkerhet er jo nettlagring genialt. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Kan jeg anbefale www.diino.com også? 2gb gratis plass btw, mediamax sitt program MÅ ha volume shadow copy service aktivert, og installerer en god del annen dritt også, ikke anbefalt... Diino sitt prøver å installere en driver, men fungerer fint uten Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 btw, mediamax sitt program MÅ ha volume shadow copy service aktivert, og installerer en god del annen dritt også, ikke anbefalt... 8146777[/snapback] OK - takk for tips. MediaMax er egentlig bare bra pga stor kontostørrelse. Har enda ikke fått lastet opp familiefilmen omtalt over, forøvrig..... S Lenke til kommentar
toretors Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Må også nevne Amazon S3, da det er en av de mest populære tjenesten for internettlagring. http://www.amazon.com/gp/browse.html?node=16427261 Man betaler også per gigabyte, så det er mye å spare i forhold til konkurrentene som håver inn penger på plass man aldri bruker. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Gmail FS takler bare filnavn på under 2 bokstaver virker det som! Omnidrive kom med errormld på annenhver fil jeg prøvde å overføre. Xdrive lot meg bare ikke registere meg på sidene, brukte 12min før jeg ga opp. Var faen 1000 ting som ikke gikk an visstnok... På Mozy greien fant jeg ikke ut hvordan jeg bare får opp en ekstra harddisk i exploreren min, den ville bare ta backup av en mappe/filer på mine eksisterende disker. Det er ikke det jeg er ute etter. (tips?) Boxnet var en web app... Jeg vil ha en ekstra web hdd slik som gmaiFS skal funke. På openomy virket det ikke som om de har laget et eget API selv. Esnips virket mer som et verktøy for teens som skal dele bilder og mp3s og ikke ha en ekstra hdd via et API. Dropboks er en web app. installasjonen til mammut virket som om den gikk ut i det evige og det gidder jeg ikke stresse med ikveld. Noen som har en "ekstra-nett-hdd" slik som gmail FS ideelt skal fungere? Lenke til kommentar
Mr_Wood Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Bruker esnips jeg, funker fett. De har forresten byttet til 5gb nå og 100 mb er maks upload size på filene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå