Gå til innhold

En av åtte Oslojenter sier de har forsøkt selvmord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Et hormon-paradoks kan kaste lys over hvorfor tenåringer kan ha vanskelig for å styre temperamentet, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Hormonet THP roer ned barn og voksne etter en stresset situasjon, men hos tenåringer lager hormonet krøll.

Mye skjer med gutter og jenter i tenårene, og tidligere har det vært vanskelig å forklare hvorfor.

- Reaksjonen på stress er forsterket, angst og paniske forstyrrelser kommer først i denne perioden, og er dobbelt så sannsynlig hos jenter som hos gutter. I tillegg, selvmordsrisikoen øker i tenårene, til tross for lik medisinsk behandling som hos voksne, skriver forskerteamet fra State University of New York .

Derfor er tenåringene så humørsyke.

Lenke til kommentar

Andre1983 var inne på noe i sitt innlegg. Det er en syk verden vi lever i. Verdier vi en gang holdt høyt har sunket i verdi og er byttet med statusjag.

Vi har aldri tid - alltid på farten i jakten på en misunnelsesverdig karriere. I tillegg skal vi holde oss orientert om det siste av moter og trender. Ikke bare klær, men mobiltelefoner, fotografiapparater, mp3-spillere, data, radioer, flatskjermer osv. Om man er opptatt av hva omverden tenker om deg skal du i tillegg være miljøbevisst og helst ha ett eller to fadderbarn i Vietnam og være engasjert i en ideell organisasjon. Vi kjøper hus eller leiliget for tre ganger årsinntekten og ligger våken på natta i frykt for Gjedrem. Familier har så forbannet å prate om at de kjøper dvd-spillere til bilen slik at ungene skal ha noe å gjøre mens man kjører til butikken for å handle. Og som alt dette ikke var nok, skal du være i god form og ikke feit. Det du måtte ha av tid igjen går derfor med til å svette på et trendy treningssenter.

Er det rart man blir deppa?

Jeg ble en gang fortalt om en forelesning som ble holdt på UiO (tror jeg). Professoren holdt et foredrag om prioritering. Som illustrasjon hadde han plassert et halvlitersglass på kateteret. Ved siden av stod tre plastboller. I den var det golballer. I den andre var det småstein. I den tredje var det sand. Golfballene, forklarte han, var de som stod oss nærmest. Kjæreste, ektefelle, barn, foreldre, søsken osv. Steinene var arbeid, nære venner, kolleger og fritidsinteresser. Sanden var alt det andre vi omgir oss med. Glasset var vårt liv og spørsmålet var hvordan det skulle fylles. Hvor skal man starte, hvordan skal man prioritere? Om man begynner med sanden, vil det ikke være plass til verken steiner eller golfballer. Begynte man med steinene ville det være plass til sand, men ikke golfballer. Men begynte man med golfballene, ville steinene få plass derimellom. Og selv når steinene nådde toppen av glasset, var det fortsatt plass til mye sand i sprekkene.

Kan hende er det vi her prater om et symptom på at vi fyller glasset i feil rekkefølge.?

Lenke til kommentar
«Og moralen er: Uansett hva som skjer i ditt liv, er det alltid plass til en øl!»

Den hadde jeg glemt :) Hørte historien på radioen. På meg virket det som en historie fra virkeligheten, men for alt jeg vet kan det være en vandrehistorie. Uansett synes jeg det er beskrivende nok.

Lenke til kommentar

Jeg husker det så godt, "alle" jenten satt å skjærte seg opp på armene og viste bilder av det på msn. Gikk med gensere som var oppbretta, klagde over pysiske problemer KONSTANT og i tilleg gikk de til bub. (Hjelp for barn og unge eller noe) Hvis du gikk på bub, selvmord, og kutt, da var du rå. Fikk masse oppmerksomhet. Kjøpte folk det? Noen kanskje, men du fikk i allefall masse sympati. Og du var så voksen for du hadde problemer, bla bla bla. Ja, det er mange som sliter med pysiske problemer, men det er ikke miss oppmerksomhetsyk. De som virkelig har problemer går ikke rundt å viser det til alle!

Lenke til kommentar
Jeg husker det så godt, "alle" jenten satt å skjærte seg opp på armene og viste bilder av det på msn. Gikk med gensere som var oppbretta, klagde over pysiske problemer KONSTANT og i tilleg gikk de til bub. (Hjelp for barn og unge eller noe) Hvis du gikk på bub, selvmord, og kutt, da var du rå. Fikk masse oppmerksomhet. Kjøpte folk det? Noen kanskje, men du fikk i allefall masse sympati. Og du var så voksen for du hadde problemer, bla bla bla. Ja, det er mange som sliter med pysiske problemer, men det er ikke miss oppmerksomhetsyk. De som virkelig har problemer går ikke rundt å viser det til alle!

8204579[/snapback]

Som en person som har gått i terapi for psykiske problemer og har slitt med selvskading, vil jeg påstå at din kommentar rett og slett var kvalmende. Du anerkjenner ikke engang at noen av disse kan ha hatt faktiske problemer.

Lenke til kommentar

Som en person som har gått i terapi for psykiske problemer og har slitt med selvskading, vil jeg påstå at din kommentar rett og slett var kvalmende. Du anerkjenner ikke engang at noen av disse kan ha hatt faktiske problemer.

8208155[/snapback]

Er ikke det ganske typisk da? Har ikke skadet meg selv på den måten noen gang, men jeg er pårørende og har møtt flere mennesker som har gjort det, og jeg har til dags dato ikke møtt noen som kun gjør dette for "moro". Det norske samfunnet er så gjennomsyrnet av fordommer når det kommer til de psykisk syke at jeg blir sjokkert.

Det finnes garantert noen som kun gjør dette for oppmerksomheten, men da har de vel bruk for hjelp? Når folk går til det steget at de skjærer seg selv for å få oppmerksomhet så burde man ta det alvorlig, og ikke kimsa av det som om det bare er noe tull.

Lenke til kommentar

8204579[/snapback]

8208155[/snapback]

Tror du misforst litt eller? Jeg vet det er mange som har pysiske problemer, og de syns jeg synd på! Men det jeg mente er at det er mange som faker for å få oppmerksomhet. Er god venn med 2 av jentene og de SA tilogmed at de gjorde det bare for oppmerksomhet. Sitter og skjærer seg selv i Mattetimepn foreksempel.. Me de jentene som i en alder av 13 -14 dreiv med det de dreiv med tviler jeg sterkt på at det faktisk var noe kjempe problem.Det var kult på den ungdomskolen jeg gikk på. Ikke at jeg bor i oslo men men.

Endret av kongehona
Lenke til kommentar

8204579[/snapback]

8208155[/snapback]

Det er altså en forskjell på de som skjærer seg opp grunnet pysiske problemer.. Men de vil vanligvis ikke vise det og skjuler kuttene.. Men jeg har hatt akkurat sånne jenter i klassen min, som satt i matte timen med passer og skjærte seg opp på armen og så gikk rundt og "brifa" med den resten av dagen; "Å, se hva jeg har gjort, det er så vondt... men det kan ikke måle seg med hvordan jeg har det inni meg, osv." Sånn personer har ikke psykiske problemer, å det var noe de har sakt i senere tid, at de var bare etter oppmerksomhet.. Det samme som når en av de tynneste jentene i klassen (veninnene av meg, som var veldig vakker og fin, noe hun viste godt selv) hun gikk rundt å bare "å jeg er så stygg, alle er finere enn meg, jeg føler meg så tykk.." osv. hun viste at hun var nydelig men sa det for at folk skulle si neij du er vakker du! osv.. For det er en forskjell på folk som sier at de har psykiske problemer (som ikke har det), og de som faktisk har det..

Tror du misforst litt eller? Jeg vet det er mange som har pysiske problemer, og de syns jeg synd på! Men det jeg mente er at det er mange som faker for å få oppmerksomhet. Er god venn med 2 av jentene og de SA tilogmed at de gjorde det bare for oppmerksomhet. Sitter og skjærer seg selv i Mattetimepn foreksempel.. Me de jentene som i en alder av 13 -14 dreiv med det de dreiv med tviler jeg sterkt på at det faktisk var noe kjempe problem.Det var kult på den ungdomskolen jeg gikk på. Ikke at jeg bor i oslo men men.

8209384[/snapback]

Lenke til kommentar

8204579[/snapback]

8208155[/snapback]

8209384[/snapback]

Det er altså en forskjell på de som skjærer seg opp grunnet pysiske problemer.. Men de vil vanligvis ikke vise det og skjuler kuttene.. Men jeg har hatt akkurat sånne jenter i klassen min, som satt i matte timen med passer og skjærte seg opp på armen og så gikk rundt og "brifa" med den resten av dagen; "Å, se hva jeg har gjort, det er så vondt... men det kan ikke måle seg med hvordan jeg har det inni meg, osv." Sånn personer har ikke psykiske problemer, å det var noe de har sakt i senere tid, at de var bare etter oppmerksomhet.. Det samme som når en av de tynneste jentene i klassen (veninnene av meg, som var veldig vakker og fin, noe hun viste godt selv) hun gikk rundt å bare "å jeg er så stygg, alle er finere enn meg, jeg føler meg så tykk.." osv. hun viste at hun var nydelig men sa det for at folk skulle si neij du er vakker du! osv.. For det er en forskjell på folk som sier at de har psykiske problemer (som ikke har det), og de som faktisk har det..

Lenke til kommentar
Det er altså en forskjell på de som skjærer seg opp grunnet pysiske problemer.. Men de vil vanligvis ikke vise det og skjuler kuttene.. Men jeg har hatt akkurat sånne jenter i klassen min, som satt i matte timen med passer og skjærte seg opp på armen og så gikk rundt og "brifa" med den resten av dagen; "Å, se hva jeg har gjort, det er så vondt... men det kan ikke måle seg med hvordan jeg har det inni meg, osv." Sånn personer har ikke psykiske problemer, å det var noe de har sakt i senere tid, at de var bare etter oppmerksomhet.. Det samme som når en av de tynneste jentene i klassen (veninnene av meg, som var veldig vakker og fin, noe hun viste godt selv) hun gikk rundt å bare "å jeg er så stygg, alle  er finere enn meg, jeg føler meg så tykk.." osv. hun viste at hun var nydelig men sa det for at folk skulle si neij du er vakker du! osv.. For det er en forskjell på folk som sier at de har psykiske problemer (som ikke har det), og de som faktisk har det..

8209540[/snapback]

Correctomundo. De fleste som har psykiske problemer og sliter med selvskading ville holdt det veldig hemmelig. Selv visste ikke engang mine beste venner at jeg slet.

Lenke til kommentar
Det er altså en forskjell på de som skjærer seg opp grunnet pysiske problemer.. Men de vil vanligvis ikke vise det og skjuler kuttene.. Men jeg har hatt akkurat sånne jenter i klassen min, som satt i matte timen med passer og skjærte seg opp på armen og så gikk rundt og "brifa" med den resten av dagen; "Å, se hva jeg har gjort, det er så vondt... men det kan ikke måle seg med hvordan jeg har det inni meg, osv." Sånn personer har ikke psykiske problemer, å det var noe de har sakt i senere tid, at de var bare etter oppmerksomhet.. Det samme som når en av de tynneste jentene i klassen (veninnene av meg, som var veldig vakker og fin, noe hun viste godt selv) hun gikk rundt å bare "å jeg er så stygg, alle  er finere enn meg, jeg føler meg så tykk.." osv. hun viste at hun var nydelig men sa det for at folk skulle si neij du er vakker du! osv.. For det er en forskjell på folk som sier at de har psykiske problemer (som ikke har det), og de som faktisk har det..

8209540[/snapback]

Correctomundo. De fleste som har psykiske problemer og sliter med selvskading ville holdt det veldig hemmelig. Selv visste ikke engang mine beste venner at jeg slet.

8209677[/snapback]

Takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
min mening kom fram;D beklager dårlig formulering eller noe!

8209713[/snapback]

Din formulering lot oss til å tro at du undergrov alle psykiske problemer ungdommer måtte slite med og at de kunne avfeies som et latterlig forsøk på ekshibisjonisme fra tenåringsjenter som ønsker mer oppmerksomhet fra venninner og de sosiale kretsene rundt dem.

Lenke til kommentar
min mening kom fram;D beklager dårlig formulering eller noe!

8209713[/snapback]

Din formulering lot oss til å tro at du undergrov alle psykiske problemer ungdommer måtte slite med og at de kunne avfeies som et latterlig forsøk på ekshibisjonisme fra tenåringsjenter som ønsker mer oppmerksomhet fra venninner og de sosiale kretsene rundt dem.

8209757[/snapback]

Ja, stemmer at hun gjorde det, men det var ikke det hun mente så da er det jo greit!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...