Gå til innhold

Konvertere video til å spille av uten ekstra-codec


Anbefalte innlegg

Har en film som skal flettes inn i en powerpoint presentasjon, som senere skal avspilles på en annen pc enn den jeg sitter på nå, og er dermed avhengig av å kunne konvertere videoklippet til et format som støttes av en windows installasjon uten spesielle kodeker installert.

 

Noen som har tips?

Filens utgangspunkt er XviD (konvertert fra .3gp)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøvde mpeg1, men resultatet fra konverteringen stoppet opp og lyd samsvarte ikke med bilde.

 

brukte Xilisoft 3gp video converter for å konvertere fra .3gp til .avi, og virtualdub for å rotere bildet i videoen.

 

Kan man konvertere til .wmv med virtualdub?

 

edit: mpeg1 tok også veldig med plass, og dette funket dårlig, det er snakk om et videoklipp på 1min, og med mpeg1 havnet det på 30mb, mens xvid filen havnet på rett under 2mb.

Endret av ezcey
Lenke til kommentar

prøvde mpeg1, men resultatet fra konverteringen stoppet opp og lyd samsvarte ikke med bilde.

 

Det var nok valget av konverteringsprogramvare som lagde problemer.

 

Kan man konvertere til .wmv med virtualdub?

 

Bare for å kaste inn litt anti-Microsoft propaganda her kan jeg nevne at Virtualdub i versjon 1.3c støttet lesing av WMV (ASF) filer, og at Microsoft da sendte de et hyggelig trusselbrev fra sine advokater. Dagen Virtualdub kan skrive WMV kommer nok ikke med det første.

http://www.advogato.org/article/101.html

 

et videoklipp på 1min, og med mpeg1 havnet det på 30mb

 

Du har nok konvertert med altfor høy bitrate. 30 MB på 60 sekunder blir fire megabit bitrate, omtrent det som blir brukt på en DVD-plate. :)

 

Jeg vil tro at ezcey-mode (badum-tish) i denne saken er å laste ned nyeste VLC, starte Wizarden på File-menyen og velge transkoding fra orginal 3GP-fila til MPEG1, MPEG-audio, MPEG1, ~500, ~96 og se hvordan resultatet blir.

EDIT : Med samlet 600 kbps blir resultatet da 4.5 MB (megabyte).

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Bare for å kaste inn litt anti-Microsoft propaganda her kan jeg nevne at Virtualdub i versjon 1.3c støttet lesing av WMV (ASF) filer, og at Microsoft da sendte de et hyggelig trusselbrev fra sine advokater. Dagen Virtualdub kan skrive WMV kommer nok ikke med det første.
Litt utanfor tema, men Virtualdub MPEG2 klarer å lese av nokre WMV-filer iallfall. Skriving av WMV-filer kan ikkje den heller gjere.
Lenke til kommentar
Jeg vil tro at ezcey-mode (badum-tish) i denne saken er å laste ned nyeste VLC, starte Wizarden på File-menyen og velge transkoding fra orginal 3GP-fila til MPEG1, MPEG-audio, MPEG1, ~500, ~96 og se hvordan resultatet blir.

EDIT : Med samlet 600 kbps blir resultatet da 4.5 MB (megabyte).

 

Når jeg velger både video og audio, får jeg bare lyden av en eller annen grunn.

 

Valgte å bare "direktekonvertere" til ASF, men fikk ikke spilt av filen i Powerpoint da.

Filen jeg har nå spiller av i Powerpoint på min datamaskin, men det er ikke sikkert den gjør d på maskinen presentasjonen skal spilles av på.

Lenke til kommentar

Den spilles av i VLC ja.

.avi filen jeg har spilles av her, men der igjen så er det usikkert om den vil spille av når det skal fremvises på en annen datamaskin..

Har ikke noen maskiner som er helt "ferske" heller, så får ikke testet det :(

 

Ingen tips til annen programvare som kan konvertere fra XviD til mpeg1? Har sett etter en guide på videohelp.com men finner ikke noe på Xvid to MPG.

 

Hvordan blir det med størrelse på filen i MPEG1 format, når den er 1,48mb i XviD format?

26 kbps

Lenke til kommentar

Til så lav oppløsning trengs nok ikke særlig til bitrate, men med mindre du skal overføre det til floppydisketter kan du sikkert ta litt ekstra i og bruke verdiene jeg har nevnt over som ender på 5MB. Jeg regner med det vil være relativt tapsfritt.

 

EDIT:

 

Her er forresten et par filer med forskjellig bitrate jeg har transkodet. Alle filene er MPEG1 og MPEG1-layer II audio transkodet til 176x144 25FPS fra en kilde på 1920x1080, 60FPS, 45000 kbps MPEG2, 192 kbps MPEG1-layer II audio... basicly noe av det bedre du får tak i.

 

200 kbps video, 64 kbps audio, 1.79 MB

350 kbps video, 96 kbps audio, 3.01 MB

500 kbps video, 128 kbps audio, 4.27 MB

1000 kbps video, 160 kbps audio, 7.87 MB

 

Som du ser er det lite forskjell i bildekvalitet etter bitrate på så lav oppløsning, så filen blir nok ikke så mye større enn den er orginalt.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Om dere vil se klippet i ganske imponerende kvalitet kan dere laste ned et par uttak av det, transkodet av meg til 10 Mbps X264 her:

http://spackfish.com/space/STS-99-outtake-...-60fps-X264.avi

 

Den komplette fila i MPEG2 TS i kvalitet nevnt lengre opp kan lastes ned fra archive.org.

ftp://ia300116.us.archive.org/2/items/nrl

http://www.archive.org/details/nrl

 

Begge disse siste krever maskinvare i skogene rundt 3-3.5 GHz P4.

 

Denne fila er gitt ut med Creative Commons license: Public Domain.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...