robiwan Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Hei. Vurderer å lage min egen GPS, eller hvertfall "utforske" det litt. Finnes det f.eks en chipp som man kan kjøpe, hvor man kopler antenne inngang på et av beina og på utgangen får man GPS-koordinatene? Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Noe sånt du ser etter?? GPS Hvis du går inn på Elfa --> Digitale Kretser --> Interface Kretser --> GPS der er det noen Fant ingen der det bare var chippen Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Har forsåvidt sett begge sidene, men for å være helt ærlig syns jeg det var litt dyrt... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Har forsåvidt sett begge sidene, men for å være helt ærlig syns jeg det var litt dyrt... 8135064[/snapback] Hva hadde du regnet med å betale for den? Bestiller du 10.000 så får du sikkert litt rabatt. Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Slik jeg ser det er det jo bare en relativt enkel funksjon, bassert på et analogt inngangssignal skal gi et hvis digitalt utgangssignal. Så tenkte egentlig 20,- hadde vært en ok pris. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 å finne en GPS IC til 20 spenn trur jeg du kan glemme, hadde de vært så billige å enkle å bruke hadde vi hatt GPS i mye mer utstyr i dag... Det er nok heller ikke så enkelt som å koble antennen rett til ICen, alt må impedans tilpasses og det er nok en god del analoge filtre o.l. som kommer i tillegg. Dette er nok også grunnen til at det selges GPS moduler, da de har alt dette ferdig, og er dermed ypperlig til utviklingsarbeid. Hvis du ikke er en kløpper i analog utlegg på pcb, så ville jeg gått for en ferdig modul, så er du sikker på å få noe som virker. Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Det jeg er egentlig ute etter er en såkalt GPS2GSM, altså en enhet som sender GPS koordinatene på sms til en gitt mottaker. Denne enheten skal være så liten som mulig. Noen som vet om noe sånt? Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Du finner sikkert noen moduler på www.sparkfun.com. ...men de koster ca 60 dollar for en enkel modul, og 150 dollar med GSM. Utvikling og tilpassning kreves garantert, så hvis du ikke har peiling på elektronikk, kan du bare glemme det... Skal du ha en fix ferdig ting kan du jo alltids søke på ebay Lenke til kommentar
Bassmus Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Det jeg er egentlig ute etter er en såkalt GPS2GSM, altså en enhet som sender GPS koordinatene på sms til en gitt mottaker. Denne enheten skal være så liten som mulig. Noen som vet om noe sånt? 8136233[/snapback] Det du etterspør her er jo rimelig avansert elektronikk da. Du ønsker i praksis en krets som inneholder én radiomottaker (GPS) og én kombinert sender og mottaker (GSM), og atpåtil å behandle informasjonen littegranne i mellom de to. Kan jo godt være du får dette billig dersom det finnes masseprodusert, men noe videre under 500-1000 kroner ville overrasket meg. Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Det du spør etter finnes faktisk. Har faktisk en sånn i båten som vi kan sende melding til og få vite posisjonen. kan også sette opp ankervakt hvis den flytter seg mer enn 10-20 meter så sender den en melding. Den er mindre enn en mobiltelefon og den har eget simkort, eneste som er synlig er GPS antennen denne er plassert foran vindskjermen ved siden av den andre antennen. Vet ikke hvor vi fikk tak i den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå