Gå til innhold

- Aldri vært færre medlemmer i Statskirken

Er du medlem av statskirken?  

138 stemmer

1. 1. Er du medlem av statskirken?

• Ja og jeg ønsker å være det.
      12
    • Ja, men har ikke behov for å være det/har tenkt å melde meg ut.
      68
    • Nei og kommer heller ikke til å melde meg inn.
      56
    • Nei, men vil melde meg inn.
      2

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/12/494670.html

I løpet av fjoråret sank medlemstallet i statskirken med 2 prosentpoeng. Med et frafall på 67 000 medlemmer er nå «bare» 82,9 prosent medlem av statskirken.

Er du medlem i statskirken? De fleste av oss er det, blir man døpt så er man automatisk medlem. Ikke alle som ønsker det.

Utmelding av statskirken

Er du medlem uten egentlig å ønske det? Har du tenkt å melde deg ut, eller bryr du deg bare ikke? Eller er du en som er medlem og sterkt ønsker å være medlem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Var egentlig ikke så overaskende. Jeg tror flere misliker Statskirkens desperate måte å få flest mulig medlemmer.

Jeg meldte meg forsåvidt ut for noen måneder siden

Lenke til kommentar

Sendte en mail og spurte for ca. en måned siden og det viste seg at jeg var medlem i statskirken. Jeg er verken døpt eller konfirmert kirkelig, og begge foreldrene mine er meldt ut av kirken lenge før jeg ble født. Det var derimot ikke noe problem å melde meg ut, da jeg bare sa ifra at det kunne umulig stemme og hun meldte meg ut uten at jeg trengte å sende noe skjema eller noe sånt.

Helt utrolig hvordan de bare kan melde inn folk, er ikke dette svindel? Hadde andre religioner drevet på slik hadde det jo blitt gjort noe med. De får jo penger for antall medlemmer, hvis jeg ikke tar feil?

Lenke til kommentar

Kjæresten min meldte seg aktivt ut for noen år siden. Hun sendte dåpsattest, pratet med presten og hele pakka. Men et år senere var hun meldt inn igjen! Og hadde hun ikke meldt seg inn i HEF samtidig som hun meldte seg ut av kirka så ville hun aldri funnet det ut. Hun var en av de som fikk brev om at hun var dobbeltregistrert, altså registrert i både kirka og et annet trossamfunn. At det er mulig!

Lenke til kommentar
Helt utrolig hvordan de bare kan melde inn folk, er ikke dette svindel? Hadde andre religioner drevet på slik hadde det jo blitt gjort noe med. De får jo penger for antall medlemmer, hvis jeg ikke tar feil?

8134796[/snapback]

Dette er fullstendig korrekt. Det er et kjent faktum i ateistkretser hvilke mirakeløse måter statskirken bruker for å ufrivillig rekruttere personer som overhodet ikke hører hjemme i registerene deres. Noen prester er også motvillige til å melde folk ut og kommer med feilinformasjon.

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg kom med det skjemaet opp til mor for en stund siden, husker hun ble sur og sa tåplige ting som din bestemor hadde skjemst over deg nå. Fikk ikke lov og melde meg ut, men skal nok gjøre det nå eller i nærmeste framtid.

Slik jeg oppfatter det nå er det kun ett fåtall av ungdommer som er kristne, Virker som det ligger på under 50% Noen andre som oppfatter det slik?

Lenke til kommentar
Hvorfor døper man barn som ikke kan velge inn i en religion de ikke skjønner?

Ja det er en problemstilling statskirken burde ta opp. Selv har jeg hatt en kristen oppvekst med relegiøse foreldre. Men de er medlemmer av en baptistmenighet som ser på dåp som et bevisst valg av den som døpes og ikke en "navnesermoni" som det praktiseres som i statskirken. Jeg ble derfor aldri døpt som barn, jeg ble "velsignet" av forsamlingen om å vokse opp som kristen og ta valget når jeg var konfirmert. Jeg kom nokså tidlig i tvil/konflikt med mine foreldre og kirkens tro, så jeg har aldri blitt døpt og derfor ikke medlem av statskirken i det hele.

Jeg er derimot meldt inn i Humanetisk forbund i ettertid, for å styrke organisasjonen i Norge som tilbyr sermonier som navnefester, konfirmasjoner, vielser og gravferder for oss som ikke tror på gamle guder men som fremdeles føler at det er fint/tradisjonsrikt å markere et steg inn og ut av de rollene en har i samfunnet. Vil anbefale dem av dere som vil melde dere ut av statskirken eller er meldt ut av statskirken(mener det hindrer deg å bli meldt inn igjen i statskirken Smoothie) å melde dere inn i Humanetisk Forbund om dere er ateister/agnostikere og vil støtte en organsasjon som tilbyr alternative sermonier og engasjerer seg i viktige saker som det å skille kirke og stat. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvorfor døper man barn som ikke kan velge inn i en religion de ikke skjønner?

Ja det er en problemstilling statskirken burde ta opp. Selv har jeg hatt en kristen oppvekst med relegiøse foreldre. Men de er medlemmer av en baptistmenighet som ser på dåp som et bevisst valg av den som døpes og ikke en "navnesermoni" som det praktiseres som i statskirken. Jeg ble derfor aldri døpt som barn, jeg ble "velsignet" av forsamlingen om å vokse opp som kristen og ta valget når jeg var konfirmert. Jeg kom nokså tidlig i tvil/konflikt med mine foreldre og kirkens tro, så jeg har aldri blitt døpt og derfor ikke medlem av statskirken i det hele.

Jeg er derimot meldt inn i Humanetisk forbund i ettertid, for å styrke organisasjonen i Norge som tilbyr sermonier som navnefester, konfirmasjoner, vielser og gravferder for oss som ikke tror på gamle guder men som fremdeles føler at det er fint/tradisjonsrikt å markere et steg inn og ut av de rollene en har i samfunnet. Vil anbefale dem av dere som vil melde dere ut av statskirken eller er meldt ut av statskirken(mener det hindrer deg å bli meldt inn igjen i statskirken Smoothie) å melde dere inn i Humanetisk Forbund om dere er ateister/agnostikere og vil støtte en organsasjon som tilbyr alternative sermonier og engasjerer seg i viktige saker som det å skille kirke og stat. :)

8139113[/snapback]

Er du meldt inn, eller har du meldt deg inn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...