Gå til innhold

Prest nektet jobb fordi han var homofil

Anbefalte innlegg

Hvis jeg søker meg til en prestestilling og sier på intervjuet at jeg er hedning og regner kristendommen som tull, får jeg da stillingen? Kan jeg da klage over at jeg ikke får jobben fordi at jeg er hedning? Hvis nei, hvorfor skal homofile kunne gjøre det samme?

8160045[/snapback]

Sier homofile at de er hedninger og at kristendommen er tull?.. :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Du skal ikke ligge med en mann på samme måte som en

ligger med en kvinne. Det er en styggedom" (3 Mos 18,

22). "Når en mann har omgang med en annen mann slik

som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en

avskyelig gjerning. De skal dø, det hviler blodskyld over

dem" (3 Mos 20, 13).

syntes ikke det ser ut til at det står at de fortjener å dø, men at de skal dø...

Dette er GT, strafferammene var ganske annerledes ved Moseloven.

Det gikk også mye på "Øye for øye, tann for tann".

Hvorfor den bråe vendingen da Jesus kom skal ikke jeg si med 100% sikkerhet men jeg har to pekepinner.

- Samfunnet var langt i fra så utviklet som det er nå. Fengsler fantes det vel ikke, ihvertfall ikke på samme måte. Hva skulle de da gjøre f.eks. med en drapsmann? Dessverre var nok henrettelse det som tjente allmennheten best på den tiden.

- Den Hellige Ånd. Etter Jesu' død og oppstandelse fikk de kristne Den Hellige Ånd. Tidligere var det kun profeter som hadde kontakt med Gud på den måten, men nå fikk også "mannen i gata" Gud til å veilede seg på en helt spesiell måte.

Tidligere måtte folk tro "av seg selv", noe som egentlig er umulig for et menneske, med mindre det blir opprettholdt med jevnlige ritualer, regler og påbud.

Lenke til kommentar
Hvis jeg søker meg til en prestestilling og sier på intervjuet at jeg er hedning og regner kristendommen som tull, får jeg da stillingen? Kan jeg da klage over at jeg ikke får jobben fordi at jeg er hedning? Hvis nei, hvorfor skal homofile kunne gjøre det samme?

8160045[/snapback]

Sier homofile at de er hedninger og at kristendommen er tull?.. :ohmy:

8160102[/snapback]

Nei, men de sier åpent at de ikke bryr seg om enkelte deler av kristendommen.

Lenke til kommentar

8160112[/snapback]

Det er vel heller ikke riktig...skulle gjerne hatt en sitat hvor de sier det. Det er vel riktigere å si at du og evt. Kvarme sier at de kke bryr seg om enkelte deler av kristendommen.

Endret av pax1
Lenke til kommentar

8160112[/snapback]

Det er vel heller ikke riktig...skulle gjerne hatt en sitat hvor de sier det. Det er vel riktigere å si at du og evt. Kvarme sier at de kke bryr seg om enkelte deler av kristendommen.

8160121[/snapback]

Enkelte her er uenige med meg, men homofili er synd i følge kristendommen.

Personer som inngår homofilt partnerskap bryr seg da ikke om det, med andre ord bryr de seg ikke om enkelte deler av kristendommen.

Lenke til kommentar

8160112[/snapback]

Jeg tipper de tolker den annerledes\riktig istedenfor å ikke bry seg om visse deler av bibelen.

8160157[/snapback]

Forsåvidt, men hva skal da biskopen som er uenig da si?

"Ok da, hvis du har en annen tolkning så er det vel greit." ?

Lenke til kommentar

8160112[/snapback]

Jeg tipper de tolker den annerledes\riktig istedenfor å ikke bry seg om visse deler av bibelen.

8160157[/snapback]

Forsåvidt, men hva skal da biskopen som er uenig da si?

"Ok da, hvis du har en annen tolkning så er det vel greit." ?

8160163[/snapback]

Det gir jeg blanke i, for han har å holde seg til det som har med diskiminering å gjøre ...

Lenke til kommentar
Enkelte her er uenige med meg, men homofili er synd i følge kristendommen.

Igjen så generaliserer du fra egen mening/tro.

Det er vel riktigere å si "mange her er uenig med meg, men jeg mener homofili er synd ifølge kristendommen".

Også blant kristne så er det delte meninger på hvordan homofili skal oppfattes - syndig eller ikke.

Personer som inngår homofilt partnerskap bryr seg da ikke om det, med andre ord bryr de seg ikke om enkelte deler av kristendommen.

8160155[/snapback]

Eller mer riktig.. "Jeg mener at personer som inngår homofilt partnerskap ikke bryr seg om enkelte deler av kristendommen" ;)

Lenke til kommentar
"Du skal ikke ligge med en mann på samme måte som en

ligger med en kvinne. Det er en styggedom" (3 Mos 18,

22). "Når en mann har omgang med en annen mann slik

som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en

avskyelig gjerning. De skal dø, det hviler blodskyld over

dem" (3 Mos 20, 13).

syntes ikke det ser ut til at det står at de fortjener å dø, men at de skal dø...

Dette er GT, strafferammene var ganske annerledes ved Moseloven.

Det gikk også mye på "Øye for øye, tann for tann".

Hvorfor den bråe vendingen da Jesus kom skal ikke jeg si med 100% sikkerhet men jeg har to pekepinner.

- Samfunnet var langt i fra så utviklet som det er nå. Fengsler fantes det vel ikke, ihvertfall ikke på samme måte. Hva skulle de da gjøre f.eks. med en drapsmann? Dessverre var nok henrettelse det som tjente allmennheten best på den tiden.

- Den Hellige Ånd. Etter Jesu' død og oppstandelse fikk de kristne Den Hellige Ånd. Tidligere var det kun profeter som hadde kontakt med Gud på den måten, men nå fikk også "mannen i gata" Gud til å veilede seg på en helt spesiell måte.

Tidligere måtte folk tro "av seg selv", noe som egentlig er umulig for et menneske, med mindre det blir opprettholdt med jevnlige ritualer, regler og påbud.

8160104[/snapback]

som du sier, så forandrer ting seg etterhvert.

Det har det også gjort siden da, så kanskje det er på tide å "oppdatere" bibelen igjen snart?

Og driver gud og ombestemmer seg? da han ikke kan bestemme seg over ting?

Lenke til kommentar

Du må mene hva du vil, det er din rett. Men det er nå likevel ikke mer enn en tolkning av Bibelen som mange andre er uenig i.

Bibelen er en bok hvorfra nærmest alt mulig kan utledes. Bare se her:

The Bible UFO Connection

De som har tid burde lese litt. Om ikke annet er det ustyrtelig moro. Og ja, de har funnet støtte for sitt syn i bibelske vers.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kristen, men har lest nok i Bibelen til å si at homofili er en synd i følge den "kloke" boken. Personlig så har ikke jeg noe i mot homofile,men det har Gud. Hvis du ikke liker Guds ord så får du da vel bare finne deg en annen Gud å tro på? Det finnes nok av Guder som IKKE diskriminerer deg for at du er homofil.

Jeg forstår god hvorfor kirken ikke ansetter folk som synder med vilje og ikke prøver å la det være. (Ikke at jeg tror at man kan velge om man skal være homofil eller ikke) Vi kan ikke se slike spørsmål ut i fra populistiske saker i media o.l. Dette er Guds ord, vi ussle mennesker kan ikke forandre Guds ord.

Det som er feil er at kirka har statsstøtte, ikke at de ikke liker homofile, for det er det tross alt guden deres som har lært dem.

Lenke til kommentar
Ja, det er jo veldig praktisk å skrive "Jeg mener" foran hver eneste setning i en diskusjon. Det sier seg selv.

8160231[/snapback]

Det bør vel skrives der det dreier seg om meninger. :ermm:

Mao, du behøver ikke skrive "Jeg mener renten ble satt opp i ettermiddag".

Lenke til kommentar
GT er en del av den kristne bibel, og derfor høyst relevant.

8158471[/snapback]

Da regner jeg det som en selvfølge at kristne aktivt er tilhengere av voldtekt, slaveri og drap. Om den skal være relevant :)

8158561[/snapback]

Selvsagt. Er de ikke det, så følger de ikke sin hellige bok.

Og hvorfor i svarte skal en straffes med døden, fordi man er homofil og utøver det?

Det står de fortjener å dø. Ikke at de skal det.

Feil.

3Mos 20:13: "Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem."

Ikke nok med det, men:

"Den som ligger hos en kvinne som har menstruasjon, og har samleie med henne, han har avdekket hennes kilde, og hun har blottet sin blodkilde. De skal begge utryddes av sitt folk."

Og før du sier at dette er GT, så er GT faktisk en del av den kristne bibel, og Jesus sa selv at han kom for å OPPFYLLE de gamle skriftene.

Straffen for homofili, er i likhet med alle andre synder egentlig døden.

Typisk barbarisk ondskap.

Akkurat som jeg egentlig også fortjener døden, all synd fortjener egentlig død.

Hvorfor? Hva er poenget?

8160045[/snapback]

Religion har med tro på Gud å gjøre. Man kan være troende selv om man synder. Ja, i følge kristne så synder jo ALLE, så hvorfor er homofile de eneste troende synderne som ikke skal få lov?

Lenke til kommentar
GT er en del av den kristne bibel, og derfor høyst relevant.

8158471[/snapback]

Da regner jeg det som en selvfølge at kristne aktivt er tilhengere av voldtekt, slaveri og drap. Om den skal være relevant :)

8158561[/snapback]

Selvsagt. Er de ikke det, så følger de ikke sin hellige bok.

Og hvorfor i svarte skal en straffes med døden, fordi man er homofil og utøver det?

Det står de fortjener å dø. Ikke at de skal det.

Feil.

3Mos 20:13: "Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem."

Ikke nok med det, men:

"Den som ligger hos en kvinne som har menstruasjon, og har samleie med henne, han har avdekket hennes kilde, og hun har blottet sin blodkilde. De skal begge utryddes av sitt folk."

Og før du sier at dette er GT, så er GT faktisk en del av den kristne bibel, og Jesus sa selv at han kom for å OPPFYLLE de gamle skriftene.

Straffen for homofili, er i likhet med alle andre synder egentlig døden.

Typisk barbarisk ondskap.

Akkurat som jeg egentlig også fortjener døden, all synd fortjener egentlig død.

Hvorfor? Hva er poenget?

8160045[/snapback]

Religion har med tro på Gud å gjøre. Man kan være troende selv om man synder. Ja, i følge kristne så synder jo ALLE, så hvorfor er homofile de eneste troende synderne som ikke skal få lov?

8161783[/snapback]

Jesus sier også at vi skal glemme alt det vi har lært i fortiden, for det han sier er " sannheten ", og vi skal følge hans ord! ikke det som har blitt sakt.

Lenke til kommentar
Og å være gift med en kvinne kan argumenteres å være syndig fra bibelen. Eller?  :hmm:

Nettop.

8158939[/snapback]

Mener du her at du kan argumentere for at det er syndig for en mannn å være gift med en kvinne, ut fra bibelen? I så fall vil jeg gjerne se det.

I motsatt fall misforsto jeg deg.

Æææh?

Noen som har misforstått her? Statskirken i Norge (som er Luthersk og ikke katolsk) har ingen regler om sølibat for prester eller andre ansatte.

De har vel heller ingen regler om homofile prester - poenget var om det kunne argumenteres være syndig fra Bibelen. Eller?... :hmm:

8156155[/snapback]

Og å være gift med en kvinne kan argumenteres å være syndig fra bibelen. Eller? :hmm:

Ikke det jeg kan se, dermed er sammenligningen sølibati vs homofili noe misfortått.

8158801[/snapback]

Katolske prester må fortsatt leve i sølibat. Sølibat påbudet forsvant under den lutterske reformen til protestantismen.

Så for vår del, er det ikke syndig å gifte seg med en kvinne.

8159192[/snapback]

Som jeg sa, trodde du jeg mente noe annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...