Gå til innhold

Prest nektet jobb fordi han var homofil

Anbefalte innlegg

Synd som løgn, utroskap, sinne, fysisk vold etc. er en del av den menneskelige natur. Burde vi bare slippe dette løs for at man ikke skal "kjempe mot meg selv"? Alle som er gift har nok flere ganger vært fristet til å være utro. Kjemper de mot seg selv fordi de ikke gjør noe ut av det da?

8144258[/snapback]

Dette er handlinger som direkte skader andre, stort sett. Å sammenligne dette med homofili er bak mål. Homofili skader ingen, men du synes likevel at homofile bør undertrykke seksualiteten og kjærligheten sin. Jeg vet ikke hva jeg skal si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synd som løgn, utroskap, sinne, fysisk vold etc. er en del av den menneskelige natur. Burde vi bare slippe dette løs for at man ikke skal "kjempe mot meg selv"? Alle som er gift har nok flere ganger vært fristet til å være utro. Kjemper de mot seg selv fordi de ikke gjør noe ut av det da?

8144258[/snapback]

Dette er handlinger som direkte skader andre, stort sett. Å sammenligne dette med homofili er bak mål. Homofili skader ingen, men du synes likevel at homofile bør undertrykke seksualiteten og kjærligheten sin. Jeg vet ikke hva jeg skal si.

8145212[/snapback]

Jeg er helt enig i hva QUOTE har å mener.

Lenke til kommentar

Greier ikke helt fatte den biskopen. Han kan jo si det rett ut! Kristendommen annerkjenner ikke homofile prester. Homofili er ikke tillatt i kristendommen. Det er jo det som står i bibelen! Hvorfor ikke bare si det enn å prøve å unnskylde seg. Synes heller menneskene som angriper han burde unnskylde, de burde sjekke faktaene før de spør noe idotisk! "Hvorfor er du imot homofile prester" Da skulle han bare ha svart: " Hva faen tror du?"

Jeg er ikke kristen!

Lenke til kommentar

Æææh?

Noen som har misforstått her? Statskirken i Norge (som er Luthersk og ikke katolsk) har ingen regler om sølibat for prester eller andre ansatte.

Det er for meg tydelig at jeg som 'sjef' for et kirkesamfunn vil stå fritt til å bare ansette prester som er over 2 meter på sokkelesten. Hvis ikke har vi ikke religionsfrihet.

Det er like tydelig for meg at staten ikke kan stå som eier av et sådnat kirkesamfunn, da de ikke har 'religiøs overbevisning' om at Per på 1.94 ikke kan utføre presteembedet.

Ergo; skill stat og kirke, så vil vi få to kirkesamfunn, et hvor Per kan bli prest, og et hvor han ikke kan bli det.

Lenke til kommentar
Æææh?

Noen som har misforstått her? Statskirken i Norge (som er Luthersk og ikke katolsk) har ingen regler om sølibat for prester eller andre ansatte.

De har vel heller ingen regler om homofile prester - poenget var om det kunne argumenteres være syndig fra Bibelen. Eller?... :hmm:

Lenke til kommentar
Greier ikke helt fatte den biskopen. Han kan jo si det rett ut! Kristendommen annerkjenner ikke homofile prester. Homofili er ikke tillatt i kristendommen. Det er jo det som står i bibelen!

Øh...nei. Det står faktisk ikke i bibelen. Bibelen sier faktisk ingenting om homofili, bare om det som er naturlig og unnaturlig.

Lenke til kommentar
Greier ikke helt fatte den biskopen. Han kan jo si det rett ut! Kristendommen annerkjenner ikke homofile prester. Homofili er ikke tillatt i kristendommen. Det er jo det som står i bibelen!

Øh...nei. Det står faktisk ikke i bibelen. Bibelen sier faktisk ingenting om homofili, bare om det som er naturlig og unnaturlig.

8156207[/snapback]

" En mann som rører en annen mann er skitten og skal dø "

Lenke til kommentar
Dere tar ikke poenget. Alle prester synder, det er klart. Poenget er at hvis du velger å inngå et homofilt partnerskap, så velger du faktisk å leve hele livet ditt i synd. Ser dere ikke forskjellen på å falle i synd og å leve i synd?

8142323[/snapback]

Lever du ikke i synd hvis du bryter de ti bud ?

Lenke til kommentar

8156207[/snapback]

Øh...jo.

"Du skal ikke ligge med en mann på samme måte som en

ligger med en kvinne. Det er en styggedom" (3 Mos 18,

22). "Når en mann har omgang med en annen mann slik

som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en

avskyelig gjerning. De skal dø, det hviler blodskyld over

dem" (3 Mos 20, 13).

Det mest brukte eksempel på fordømming av homoseksuell adferd i Det gamle testamentet

(GT) er fortellingen om Sodoma i første Mosebok 19. Detter er en relativt ny fortolkning av

fortellingen. Sodoma blir i GT nevnt som en ondskapens plass. Det står ingenting i GT om

homoseksuelle forseelser. På grunnlag av teksten alene har fortellingen vært tolket på

følgende måter:

(i) Sodoma ble tilintetgjort p.g.a. den ondskap som rådde

der og som hadde fått Herren til å sende engler til byen for

å undersøke forholdene.

(ii) Byen ble tilintetgjort fordi befolkningen i Sodoma

hadde prøvd å voldta englene.

(iii) Byen ble ødelagt fordi mennene i Sodoma hadde

prøvd å få homoseksuelt samleie med englene. Dette er

ikke samme som (ii), voldtekt og homoseksuelt samleie er

forskjellige lovovertredelser med forskjellig

straffeutmåling i jødisk lov.

(iv) Byen ble ødelagt fordi de gjestene Herren hadde sendt

til byen ble ugjestmildt behandlet.

Lenke til kommentar
Dere tar ikke poenget. Alle prester synder, det er klart. Poenget er at hvis du velger å inngå et homofilt partnerskap, så velger du faktisk å leve hele livet ditt i synd. Ser dere ikke forskjellen på å falle i synd og å leve i synd?

8142323[/snapback]

8156401[/snapback]

Vi prøver enda en gang:

- Hvis jeg gjør så godt jeg kan å holde meg borte fra å synde, hvis jeg innrømmer selv at jeg er en synder og angrer, da FALLER jeg i synd.

- Overser du f.eks. "Du skal ikke lyve", og lyver ukritisk til alle du ser uten problemer så er det ikke lenger snakk om at du faller. Da LEVER du livet ditt i synd.

På samme måte hvis du inngår et homofilt partnerskap - da bestemmer du deg for at et av budene ikke skal gjelde deg, og lever uten å engang prøve å følge det.

Poenget i denne saken er ikke at homofili er en verre synd enn de andre. Poenget er at hvis han inngår et homofilt partnerskap så tar han et standpunkt om at en synd er helt OK å bryte. Hvordan skal man være forstander hvis man sier at det er OK å synde?

Og dere som sier NT ikke sier noe om homofili, bare om "unaturlig".. Leser dere quoten min?

27 På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse.

- Mennene brant i begjær etter hverandre

- Menn drev utukt med menn

Hvis ikke dette omhandler homofili, hva omhandler det da?

Lenke til kommentar

8156207[/snapback]

Øh...jo.

"Du skal ikke ligge med en mann på samme måte som en

ligger med en kvinne. Det er en styggedom" (3 Mos 18,

22). "Når en mann har omgang med en annen mann slik

som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en

avskyelig gjerning. De skal dø, det hviler blodskyld over

dem" (3 Mos 20, 13).

8157567[/snapback]

Jeg tror du må finne noe fra NT for at det skal være særlig relevant og siden det er NT som er grunnlaget for kristendommen.

SKal man benytte seg av GT så kan vi herved slå fast at alle norske prester lever aktivt i synd og at den godeste Kvarme derfor bør sparke alle sammen. I GT oppfordres det til bl.a mord, drap og voldtekt.

Lenke til kommentar
Jeg tror du må finne noe fra NT for at det skal være særlig relevant og siden det er NT som er grunnlaget for kristendommen.

SKal man benytte seg av GT så kan vi herved slå fast at alle norske prester lever aktivt i synd og at den godeste Kvarme derfor bør sparke alle sammen. I GT oppfordres det til bl.a mord, drap og voldtekt.

8158352[/snapback]

Jeg har quotet fra NT i innlegget over, er dette også irrelevant?

Lenke til kommentar

Det er ingen som blir født homofile, sånn som jeg mener og tror. Folk blir det utifra oppvekst og følelser og hvordan de tenker.

Jeg er kristen og mener at Gud skapte Adam og Eva, fordi det skulle være mann og kvinne. og ikke mann og mann.(eller kvinne og kvinne)

Dette som Kvarme har gjort er helt riktig i forhold til hans religion fordi det er feil å ansette en prest som skal være et forbilde for andre kristne som mener at homofili er galt. Sier det seg ikke selv ?

Lenke til kommentar

8142323[/snapback]

8156401[/snapback]

Vi prøver enda en gang:

- Hvis jeg gjør så godt jeg kan å holde meg borte fra å synde, hvis jeg innrømmer selv at jeg er en synder og angrer, da FALLER jeg i synd.

- Overser du f.eks. "Du skal ikke lyve", og lyver ukritisk til alle du ser uten problemer så er det ikke lenger snakk om at du faller. Da LEVER du livet ditt i synd.

På samme måte hvis du inngår et homofilt partnerskap - da bestemmer du deg for at et av budene ikke skal gjelde deg, og lever uten å engang prøve å følge det.

Poenget i denne saken er ikke at homofili er en verre synd enn de andre. Poenget er at hvis han inngår et homofilt partnerskap så tar han et standpunkt om at en synd er helt OK å bryte. Hvordan skal man være forstander hvis man sier at det er OK å synde?

Og dere som sier NT ikke sier noe om homofili, bare om "unaturlig".. Leser dere quoten min?

27 På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse.

- Mennene brant i begjær etter hverandre

- Menn drev utukt med menn

Hvis ikke dette omhandler homofili, hva omhandler det da?

8158262[/snapback]

Veldig bra sagt, kunne ikke fått sagt det bedre selv. ;):thumbup:

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Det er ingen som blir født homofile, sånn som jeg mener og tror. Folk blir det utifra oppvekst og følelser og hvordan de tenker.

8158519[/snapback]

Det er ingenting som tyder på at dette er riktig. Det er mer sannsynlig at det er ganske så tilfeldig hvem som blir homofile. Antakeligvis er det pga en liten variasjon i genmaterialet. Noen blir høye, noen lave, noen tykke, noen homofile..

Lenke til kommentar
Æææh?

De har vel heller ingen regler om homofile prester - poenget var om det kunne argumenteres være syndig fra Bibelen. Eller?... :hmm:

8156155[/snapback]

Og å være gift med en kvinne kan argumenteres å være syndig fra bibelen. Eller? :hmm:

Ikke det jeg kan se, dermed er sammenligningen sølibati vs homofili noe misfortått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...