Gå til innhold

Hva slags utstyr har tatt dette bildet?

Anbefalte innlegg

Kom over dette bildet av Ground Zero/ World Trade Center:

Ground Zero/ World Trade Center

Hva slags kamera og objektiv tror dere er benyttet her? Tenkte først at dette kunne være et mellomformat filmbasert kamera som var scannet, men så oppdaget jeg nederst på bildet at det har en størrelse på 58Mb :hmm:

Da tenkte jeg straks på Hasselblad med digitalt bakstykke, men dette bildet har jo en oppløsning på 9372x9372 punkter og for meg virker det som om Hasselblad bare leverer kvadratiske digitale bakstykker med oppløsning på 4048x4048px? Hvem tror dere det er som kan levere utstyr i denne klassen?

Jeg er egentlig bare nysjerrig. Det blir vel neppe nødvendig å sette dette kameraet på ønskelisten før jul, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9372x9372 blir vel noe sånt som 87 megapixler, og det finnes vel så vidt jeg vet ingen vanlige digitale bakstykker som kan knipse i denne oppløsningen. Enten er det tatt med et scanner-bakstykke, ellers er det et panorama.

Jeg gir f.. i kameraet, jeg vil ha stativet...

8134505[/snapback]

LOL :tease:

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Har ikke peil på kamera og den slags, men det bildet var bare kjempe-bra! :thumbup:

Veldig bra oppløsning også. Ser ut som det er tatt fra helikopter. :hmm:

8136545[/snapback]

Fra nederst i bildekanten ser man at bildet kommer fra en FS-100, som er harddiscen til Panasonic AG-HVX200, et HD videokamera.

EDIT: Noe som viste seg å vær riv ruskende galt! :cool:

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar

Det står ES der, ikkje FS, og er namnet på filmen som har vorte brukt. HVX200 kan ikkje lage so store bilete uansett. Dette er henta frå Digg.com:

This image was taken on Kodak Ektachrome ES100 film shot at 1/280th of a second at f/5.6. This is one of Kodak's sharpest film stock that they make. PMost likely it was scanned on an Imacon Flextight scanner (or its equivalent) which could explain the edge to edge sharpness of the shot (many scanners can't get the corners sharp because of film curl).

Litt meir frå Digg.com:

*CORRECTION*

The image was not taken by a satellite. I did not notice my mistake until after I submitted the post. Yes, it was in fact taken by an airplane. Specifically, by NOAA's Cessna Citation Jet using a Leica/LH systems RC30 camera.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...