Lurifaksen Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Er helt tragisk at ikke Posten kan tilby å forsikre brev, slik at kanskje flere butikker enn komplett kunne tilby sending av brev. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Er helt tragisk at ikke Posten kan tilby å forsikre brev, slik at kanskje flere butikker enn komplett kunne tilby sending av brev. 8111202[/snapback] Eh, det har da Posten alltid gjort, riktignok dyrt. http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene...kommandertBrev/ http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene...AA/V/Verdibrev/ Endret 9. mars 2007 av Panter Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Jepp, du får det meste av tjenester hos Posten, men det koster. Hvorfor? Fordi de ikke har en tilsvarende konkurrent. Endret 9. mars 2007 av DJ ZooL Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Eh, det har da Posten alltid gjort, riktignok dyrt. 8113090[/snapback] Nei, jeg snakker om forsikring. Rekommandert har jo et helt annet formål som tilfeldigvis også har en ubetydelig forsikring. Verdibrev er jo så dyrt at det er helt latterlig, og er kun egnet dersom du skal sende penger eller uerstattelige dokumenter - og dessuten er fremdeles formålet her at det foretas en nøye legitimering av mottaker når det hentes. Posten mangler vanlig brevpost med forsikring, uten dilldall som rekommandering/avansert legitimering ved henting. Typisk skulle det kostet vanlig porto-pris + f.eks. 20-40kr ekstra for forsikring fra 1000-10000. Endret 12. mars 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Posten mangler vanlig brevpost med forsikring, uten dilldall som rekommandering/avansert legitimering ved henting. Typisk skulle det kostet vanlig porto-pris + f.eks. 20-40kr ekstra for forsikring fra 1000-10000. 8117342[/snapback] Isåfall må man jo uansett ha en eller annen form for track & trace, og da kan det vel neppe være særlig billigere å utføre enn f.eks. rekommandert? Endret 9. mars 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Isåfall må man jo uansett ha en eller annen form for track & trace, og da kan det vel neppe være særlig billigere å utføre enn f.eks. rekommandert? 8118294[/snapback] Det ville blitt mindre kostbart om de gav en simpel hentelapp med signatur, i stedet for det avanserte opplegget med legitimasjon og styr som tar de minst 5 minutter å behandle. De må jo for øvrig ikke nødvendigvis ha sporing/signatur - det skal temmelig mange "forsvinninger" til før de går i tap. Endret 9. mars 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 De må jo for øvrig ikke nødvendigvis ha sporing/signatur - det skal temmelig mange "forsvinninger" til før de går i tap. 8118872[/snapback] Uten sporing er det umulig å bevise at noe er sendt, så.. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Skulle da ikke være vansklig å få kvittering på sendt brev selv om det ikke er sporing da... Lenke til kommentar
Panter Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) Posten mangler vanlig brevpost med forsikring, uten dilldall som rekommandering/avansert legitimering ved henting. Typisk skulle det kostet vanlig porto-pris + f.eks. 20-40kr ekstra for forsikring fra 1000-10000. Sorry at jeg gjentar meg, men produktet du etterspør heter Verdibrev. Med det kan du sende alt, ikke bare penger. Nå vet ikke jeg hva "rekommandering" er , men det er da naturlig at Posten må ha bevis / signering for at brevet er utlevert og til korrekt person. De er jo ansvarlig for brevet hele veien og det vil koste de penger om de gjør en feil. Eller mener du at postmannen skal legge det i postkassen din og så kan du påstå at du ikke har fått det og så kreve utbetalt forsikringen? Verdibrev er dyrt, for vanlig brev koster det kr 106 inkl porto. Du får heller klage på prisen, men produktet er altså der. Det er enkelt sagt brev med forsikring, det er ingen andre fordeler med det. Skal du kun ha bevis for at mottager har mottatt brevet eller forsikringssummen er under kr 1000 bruker du rekommandert. Endret 10. mars 2007 av Panter Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) men det er da naturlig at Posten må ha bevis / signering for at brevet er utlevert og til korrekt person. De er jo ansvarlig for brevet hele veien og det vil koste de penger om de gjør en feil.Hvis det er så naturlig er det jo pussig at INGEN av pakkene Posten leverer blir kontrollert at leveres til riktig person. Eller mener du at postmannen skal legge det i postkassen din og så kan du påstå at du ikke har fått det og så kreve utbetalt forsikringen?Det kalles kalkulert risiko og er en mulighet ja, selv om det nødvendigvis ikke er den beste. Å misbruke det kalles forsikringsvindel, og er åpenbart ikke et veldig utbredt fenomen siden det fremdeles finnes lønnsomme forsikringsselskaper.Det er jo tydeligvis slik de gjør det i USA: Because NO record is kept by the mailing Post Office™ facility, the sender needs to keep the receipt for making a claim..... Insured mail is NOT a trackable service (nor is confirmation of delivery Hvis USA klarer det, burde Posten i Norge også klare det. Les mer om forsikring av brev i USA her Du får heller klage på prisen, men produktet er altså der. Det er enkelt sagt brev med forsikring, det er ingen andre fordeler med det. 8119307[/snapback] Nei, produktet er ikke der. Jeg snakker om kun forsikring. Det sier jo sitt når det er dyrere å sende et brev "forsikret" enn det er å sende en stor pakke forsikret. Det er ikke bare forsikringen du betaler for. Til en eventuell moderator: Dette er jo litt off-topic, hva med å splitte denne til egen tråd fra innlegg nr 8. Endret 10. mars 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 men det er da naturlig at Posten må ha bevis / signering for at brevet er utlevert og til korrekt person. De er jo ansvarlig for brevet hele veien og det vil koste de penger om de gjør en feil.Hvis det er så naturlig er det jo pussig at INGEN av pakkene Posten leverer blir kontrollert at leveres til riktig person. Vel - etter det som skjedde for en stund siden, så ble det presisert at de skal egentlig sjekke ID. Men de gidder ikke. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Les mer om forsikring av brev i USA her Ja, og der leser jeg "Items with insurance value over $50 (domestic or any international value) must be signed for at delivery" Der står det da klart at verdi over $50 må signeres for. Du får heller klage på prisen, men produktet er altså der. Det er enkelt sagt brev med forsikring, det er ingen andre fordeler med det. 8119307[/snapback] Nei, produktet er ikke der. Jeg snakker om kun forsikring. Det sier jo sitt når det er dyrere å sende et brev "forsikret" enn det er å sende en stor pakke forsikret. Det er ikke bare forsikringen du betaler for. Det virker som du henger deg opp i denne sporingen, skjønner ikke hva som er så galt med det. Posten har allerede implementert denne tjenesten i sine systemer og har det altså også på Verdibrev. Verdibrev er altså brev med forsikring sier jeg, mens du mener altså at Verdibrev er så mye mere, tydeligvis noe unødvendig. Kan du fortelle hva det er? Ser du gjentar også i andre tråder at "At Posten ikke tilbyr forsikring", men du kan ikke nekte for at Verdibrev gjør nettopp dette?? Hva er Verdibrev da? Hvilke "tjenester" kan man kutte fra Verdibrev og som gjør det nye produktet billigere? - Sporing? Neppe noe kostnadsreduserende, systemene for det er der allerede. - Signering? Tvilsomt, Postkontorene er der allerede, uten signering vil tjenesten heller bli dyrere for å dekke opp tapene som vil øke drastisk. Endret 11. mars 2007 av Panter Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Hvor mange ganger må jeg repetere at du ved uthentig av verdibrev må legitimere deg med gyldig legitimasjon, Posten må deretter fylle ut en hel haug av tall og info om legitimasjonen din, før du får pakken. Og Posten må antagelig gjøre mye etterarbeid med disse lappene også. Dessuten blir de ved innlevering behandlet som gull - låst inn i skap, forseglet etc. Vet du i det hele tatt hvordan tjenesten Verdibrev fungerer? Har du noen gang sendt og hentet verdibrev? Du har jo åpenbart ikke det når du tror at verdibrev er et vanlig brev med sporing. Så vidt jeg forstår er hensikten med denne tjenesten å sende uerstattelige dokumenter og lignende - og Posten gjør derfor alt de kan for å være 100% sikker på at den kommer riktig frem uansett. Ved forsikring av vanlige varer og gjenstander ville det absolutt ikke være nødvendig å gjøre så mye for å sikre at gjenstanden kom frem, da gjenstandene i de aller fleste tilfeller lett kan erstattes, og Posten kan lett dekke tapene med inntektene de får for forsikringstjenesten. Endret 11. mars 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Panter Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Vet du i det hele tatt hvordan tjenesten Verdibrev fungerer? Har du noen gang sendt og hentet verdibrev? Du har jo åpenbart ikke det når du tror at verdibrev er et vanlig brev med sporing. Jeg leverer inn både Verdibrev og Rekommandert flere ganger i uken så kan betingelsene og priser rimelig godt. Skal innrømme at jeg ikke henter så ofte, men det har da skjedd; går på Posten, funksjonæren skriver ned et par tall fra legitimasjonen for så å gå i safen og henter brev og jeg går. Ser ikke problemet. Men jeg skal respektere at vi har forskjellig mening, ikke noe problem, skal ikke trekke ut "saken" noe særlig mere, men legger merke til at ditt "bevis" for at andre greier seg uten signering var altså feil. Us Postal krever også signering om jeg ikke leser min engelsk helt feil. Eneste grunnen til at jeg bruker Verdibrev så ofte er å få dekket tapet dersom det ble borte eller skadet. For meg er det altså kun en brevsending med forsikring. Det er eneste tjenesten jeg kan bruke til det, så å påstå at "Posten ikke tilbyr forsikring" blir for meg derfor helt feil. Det er nettopp det de gjør! Dersom tjenesten var som du vil så hadde det vel blitt det første i verden hvor du kan få utbetalt kr 10000 uten å fremlegge noe som helst bevis. At Posten gjør noen enkle grep for å redusere tapene har jeg forståelse for. De grepene gjør ikke tjenesten mange prosent dårligere, for å kalle det det.. For prisen kan vel ikke gå ned på Verdibrev uten signering da det er helt klart at tapene ville bli større?? Vi kan vel være enig om at antall tapte brev ville bli større? Edit: Nå begynner det vel å nærme seg slutten på denne diskusjonen, men for å ta et talleksempel. La oss i 1000 stk Verdibrev sendinger, verdi kr 7000. Idag: Koster kr 106, taper 3 stk. Gir inntekt på 106000 og tap på kr 21000, nettoinntekt kr 85000. "Ny tjeneste": Koster kr 75, taper 11 stk. Gir inntekt på kr 75000 og tap kr 77000, nettoinntekt kr - 2000. En ny litt billigere tjeneste vil nok få noen flere kunder til å bruke produktet, men likevel.. Jeg tror ikke Posten kommer med en slik tjeneste. ;-) Endret 11. mars 2007 av Panter Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Dersom tjenesten var som du vil så hadde det vel blitt det første i verden hvor du kan få utbetalt kr 10000 uten å fremlegge noe som helst bevis. 8132637[/snapback] Nei, det eksisterer allerede, og kalles forsikringsselskaper. Hvordan beviser du at bilen din er stjålet? Hvordan beviser du at du ble frastjålet eller mistet laptopen din? Jeg har så vidt jeg husker ikke skrevet noen plass at det ikke skal kreves signatur? Jeg har skrevet at det nødvendigvis ikke er nødvendig. Kvittering på at brevet er sendt er derimot en nødvendighet. Og hvis priseksempelet ditt skulle forestille en kalkulasjon på at forsikring ikke er økonomisk gjennomførbart kan du ta en titt på prisene på USPS sin nettside som ble linket til over. 7000 var forresten å ta veldig hardt i - jeg snakker om brevsendinger med småvarer. Småvarer koster typisk 500-4000kr. Er jo begrenset hva som får plass i de største brevsendingene. Jeg kan for øvrig presentere noen litt mer realistiske tall: Jobben vår har sendt 9000 "brevpakker" de siste 2 årene med gjennomsnittsverdi på 2500,-. Kun 5 av disse har forsvunnet eller blitt skadet - ja Posten er faktisk utrolig flinke til å levere brev (hender riktignok de er forsinket). La oss si at prisen på full forsikring (2500,-) av disse sendingene kostet 45kr i tillegg til porto. Postens inntekter: 405 000,- Dekning av tapene: 12 500,- Siden det nå er mulighet for forsikringssvindel, kan vi regne med at flere av de hadde blitt "tapt" - la oss si 5 ganger så mange: 62 500,- Resultat: kr 342 500,- Men posten ønsker jo selvfølgelig at vi heller bruker produktet Verdibrev til 89,-: 801 000,- minus erstatning av tap: 12 500. En usaklig fortjeneste, som sikkert er en del av årsaken til 30?-milliardersoverskuddet til posten i fjor. Jeg tror ikke Posten kommer med en slik tjeneste. ;-) 8132637[/snapback] Ikke jeg heller - og det er fordi det er ingen som klager, og Posten går så det griner. Før var faktisk Rekommandert et glimrende tilbud, siden det da kostet kun 37kr med 5000kr i forsikring. Nå 2-3 år senere er plutselig prisen 54kr med kun 1000kr i forsikring. Fra nyttår økte de prisen på Verdibrev og reduserte forsikringen fra 40 000 til 10 000. Men likevel ingen som reagerer... Edit: Et lite poeng som ikke er nevnt enda, er at rekommandert/verdibrev tar minst 1 dag lenger enn vanlige brev. Jeg føler meg ganske sikker på at årsaken til dette er at den skal kunne spores, og derfor må registreres i alle terminalene. Ergo, er det godt mulig at bare ved å kutte sporingstjenesten ville vært mulig å levere det like raskt som vanlig brevpost, men likevel være mulig å kreve signering ved utlevering slik som på pakker. Endret 12. mars 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå