Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm ved nybygget maskin :(

Anbefalte innlegg

Ja, som emnetittelen sier så har jeg akkurat satt sammen en splitter ny maskin(hentet delene på fredag), og har brukt helgen til å rive meg i håret av at den ikke vil fungere.

Det hele startet da jeg hadde installert Windows XP Pro(med SP2) på systemdisken. Alt virket å være i orden, helt til jeg satte meg ned for å spille litt Half-Life 2. Det hele går helt vidunderlig, helt til PC-en plutselig rebooter av seg selv. Det første som slo meg var at dette var pga. varmetrøbbel(dog det ville være litt pussig, siden jeg har lagt stor vekt på kjøling av komponentene), så jeg lot det gå. Da jeg vel var inne i Windows igjen, sjekket jeg temperaturene med Speedfan, og så at et eller annet lå på hele 119 grader celsius(Aux0, vifta hadde vistnok 0 rpm). Dette ga meg jo et lite sjokk, men etter å ha sjekket for hånd inne i maskinen(med strømmen av og alle kabler ute, selvsagt), fant jeg ingen komponenter som kunne beskrives som noe mer enn "lunkent". Ingen var så varme at de var ubehagelige å ta på. Da jeg googlet litt om dette, fant jeg ut at hovedkortet mitt ikke nødvendigvis ga helt nøyaktige resultater i Speedfan, siden det er såpass nytt. Nuvel, tenkte jeg, da må det være noe annet.

Plutselig rebooter maskinen enda en gang, men denne gangen gjorde jeg ikke noe annet enn å sortere en bildemappe. "Merkelig, hva er dette" tenkte jeg. Deretter var det bare nedoverbakke. Random reboots og blåskjermer med feilkoder som det hjalp lite å søke på Google etter(mer om dette litt lenger ned).

Rundt dette tidspunktet(lørdag ettermiddag) begynnte jeg å bli bekymret for komponentfeil. Jeg hadde riktignok behandlet alt varsomt(har jo bygget maskiner før), men byggekvaliteten på saker og ting er ikke alltid den beste.

Jeg booter fra XP-CDen og går inn i recovery console, og kjører igang en disksjekk. Disksjekken melder om at det er funnet en eller flere feil på harddisken, så jeg biter i det sure eplet og formaterer disken. Ikke så mye stress, denne er bare på 80GB.

Da jeg så skal til å installere XP igjen, melder systemet fra om at flere .dll-filer ikke kan kopieres, og at jeg enten må skippe disse eller prøve igjen. Jeg prøver igjen, og det går, men den samme meldingen kommer om masse forskjellige filer. Kanskje disken er ødelagt? Jeg tar den ut og setter den i den gamle PC-en min. Neida, her klarer disken å installere XP helt fint, uten noen problemer. Jeg har også gjennomført samme prosedyre med lagringsdisken min på 250GB, med samme resultat. Funker fint i den gamle maskinen, dårlig i den nye.

Hva kan det da være? Jeg sitter her med en maskin som tilsynelatende fungerer ok, men som jeg ikke får installert operativsystem på for fem flate øre. Jeg har to 1GB rambrikker fra GEIL(matchede, DDR2) og har satt riktig volt og timings på disse i BIOS(etter det som står på det lille klistremerket på heatspreaderen deres). Har også testet disse med en og en brikke i hver slot, og systemet POSTer helt fint hver gang, men når jeg installerer XP(etter mye retrying med systemfiler), kommer jeg ikke lenger enn til første loadingskjerm før blåskjermen inntreffer og/eller jeg får feilmelding under første setup og må reboote.

Hva kan problemet være? DVD-brenneren som ikke vil samarbeide? Hovedkort-trøbbel? RAM-brikker som er fucked?

For referansens skyld, her er lista over hardware som benyttes i maskinen:

• Hovedkort: ASUS Commando

• CPU: Intel Core 2 Duo, E6300 (ingen temperaturproblemer)

• CPU-kjøler: Aerocool Dominator

• Skjermkort: Powercolor Radeon X1950 Pro (har sjekket dette med ATItool, fungerer utmerket)

• RAM: 2 stk. 1GB-brikker fra GEIL, DDR2 PC5400

• Lagring: 1 stk. Samsung Spinpoint 80GB IDE(systemdisk, 7200 rpm), 1 stk. Seagate Barracuda 250GB IDE(lagringsdisk, 7200 rpm)

• Strømforsyning: Aerocool Turbine Power 550W(ingen temperaturproblemer på denne heller, modulær og med P8-kontakt og 24-pins ATX som hovedkortet trenger)

• DVD-brenner: Samsung Writemaster, S-ATA(tror ikke denne er synderen, den fungerte jo helt prima i Windows da jeg skulle installere diverse ting)

• Lydkort: Creative X-Fi Extrememusic(har brukt dette i den gamle maskinen, og ingen problemer å melde om)

• Kabinett: Aerocool Nitron(ikke at dette er en avgjørende komponent sånnsett, men det har god kjøling) med en 250mm vifte på siden og to stk. 120mm, henholdsvis i front og bak

Så, rimelig mye krøll her men hvis noen gidder å hjelpe så hadde jeg blitt kjempeglad. Slik jeg ser det virker det som om det er RAM-brikkene som tuller(har lest en del om at korrupte filer skyldes problemer med RAM), og under blåskjermene står det hele tiden om memory dump. Feilmeldingene under setup har også snakket om feil på XP-CDen, men når jeg har prøvd tre forskjellige som tidligere har fungert fint(og selv ved bruk på den gamle maskinen samtidig), så tviler jeg litt på det.

All hjelp mottas med takk. :(

Endret av Forge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre, den gamle maskinen min er en Pentium 4(socket 478), som betyr DDR1-minne og AGP-skjermkort. Har strippet maskinen ned til bare det nødvendige og testet, og den POSTer som sagt hver gang uten problemer. Får sende en mail til PSData(der jeg kjøpte minnebrikkene fra) og høre med dem, men for all del, kom gjerne med innspill. Takk for svar, forresten. :)

Lenke til kommentar

Jess, da har jeg fått kjørt Memtest86(tok en dag ekstra pga. at jeg måtte gjøre noen personlige ærender igår), og det er helt klart RAM-relaterte problemer. Har kjørt testen først på den gamle maskinen min for å lære å kjenne programmet, og kjørte den siden på den nye der den rapporterte haugevis av feil. Da får jeg bare kontakte PSData og be dem sende meg et fungerende par.

Tusen takk til alle som har hjulpet, og da spesielt Spinner109 som opplyste meg om Memtest86. Tråden kan nå stenges, takk for all hjelp. :)

Lenke til kommentar

Jess. 667MHz, har kjørt den på 1.8 Volt og med de timingene som sto oppgitt på det hologram-klistremerket på varmesprederen.

Edit: ringte supportlinja til PSData og de var hyggelige, fikk forklart problemet og han jeg snakket med sa at det virket veldig sannsynlig, og at jeg bare skulle pakke dem ned og sende dem inn igjen. Pluss i margen for god service, ihvertfall. :!:

Endret av Forge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...