Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Musikk som påvirker søvn

Ustedalen

Anbefalte innlegg

Hver natt legger jeg meg ned med mp3-spilleren i senga. Jeg setter på musikk som jeg liker, da gjerne hard metal. Jeg ligger en stund å hører på denne musikken, og til slutt går jeg inn i en søvning "transe". Kroppen blir ekstremt tung og nesten umulig å røre. Tankene flyr rundt og jeg har som oftest ikke styring på hva jeg tenker på. Som oftest går det hele i takt med musikken! Tingen er at jeg ikke sover. Jeg vet at jeg er våken!

Etter jeg har ligget slik en stund, skrur jeg av meg mp3-spilleren og legger meg ned for å prøve å sove. Hjernen er dermed helt tom. Jeg tenker som oftest på ingenting, og sovner innen 1-2 minutter.

Noen som har opplevd noe lignende? Synes dette er utrolig digg! Det blir som all verdens problemer forsvinner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Opplever dette hver natt før jeg sovner. Pleier å høre på psykedelisk musikk før jeg sovner. De få minuttene før søvnen inntrer er det beste i hverdagen min for tiden. Det må være "sær" musikk, hvis ikke blir det ikke like deilig.

Lenke til kommentar

Nesten som jeg er om morgenen. Jeg sovner ofte med TV eller musikk på, og når jeg våkner er jeg kanskje våken i 2-3 minutter, for så å sovne igjen og drømmer 1-2 min (gjerne noe som er relevant til det som går på TV) og slik fortsetter det mange ganger. Hvis noen kommer inn irommet så våkner jeg med en gang, og jeg vet mange ganger ikke om jeg er våken eller har sovet da drømmene kan være ganske virkelige.

Creapy. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Det må være "sær" musikk, hvis ikke blir det ikke like deilig.

8133643[/snapback]

For min del er det mest black metal som gir best utslag. Rolige sanger fra f.eks Coldplay funker rett å slett ikke for min del.

Edit: tofagerl, husk at du må være trøtt før du ligger der, ellers så kan du ligge der i flere timer før du opplever denne transen.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Prøv med hodetelefoner. Det er mye bedre, tro meg. Jeg ligger heller ikke på ryggen når jeg sover, men jeg må ligge på ryggen og helt stille når jeg opplever dette.

Noen få tips:

- Legg deg på ryggen

- Hver litt trøtt før du legger deg

- Sett på god musikk

- Rør deg så lite som mulig

- Se så lite du kan på skjermen på mp3-spilleren

- Lukk øynene helt og start med å konsentrere deg om musikken (det vil komme flere tanker inn etter en stund, uten at du har styring på det)

- Når du merker at kroppen blir tung, ikke rør deg

- Skru av mp3-spilleren etter at kroppen føles utrolig tung og du har vanskeligheter med å holde styr på kroppen. Prøv å skru den av og legg den bort i blinde (lys ødelegger en del).

Så er det bare å legge seg til rette i den stillingen du liker, og du sovner ekstremt fort. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Hei, jeg har alltid vært glad i chips og spiser ofte en pose i uken, men har de siste månedene opplevd eit ubehag etter å ha spist. Maven blir rumlete og uvel samt at avføringen er rennende.

Har som sagt spist chips hele livet uten å ha hatt dette problemet før. Er det noe jeg kan gjøre (bortsett fra å slutte :p)? Kan gå nesten en hel uke med dette etter en helg der jeg har spist en pose chips.

Kan det være enkelte typer jeg reagerer på? Har begynt å kjøpe DeLivio etter at den kom ut. Er det noe som kan drikkes eller spises som nøytraliserer eller hjelper tror dere?  :hmm:

8142515[/snapback]

Djembe-Didgeridoo.

Har den på mp3, vet ikke om den er så spess kjent, men if u like, så sender jeg uten problemer over via Email. Bare send en Pm visst du er intressert.

Ellers kan du jo prøve LimeWire, og søke på Meditation etc. Og ørepropper funker best. Evt. headset.

Ikke at jeg pleier å bruke det, siden jeg blir ganske så redd når jeg ikke hører andre lyder. Spesielt når det er høye lyder.

Blir i min egen verden da :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm
Prøv med hodetelefoner. Det er mye bedre, tro meg. Jeg ligger heller ikke på ryggen når jeg sover, men jeg må ligge på ryggen og helt stille når jeg opplever dette.

Noen få tips:

- Legg deg på ryggen

- Hver litt trøtt før du legger deg

- Sett på god musikk

- Rør deg så lite som mulig

- Se så lite du kan på skjermen på mp3-spilleren

- Lukk øynene helt og start med å konsentrere deg om musikken (det vil komme flere tanker inn etter en stund, uten at du har styring på det)

- Når du merker at kroppen blir tung, ikke rør deg

- Skru av mp3-spilleren etter at kroppen føles utrolig tung og du har vanskeligheter med å holde styr på kroppen. Prøv å skru den av og legg den bort i blinde (lys ødelegger en del).

Så er det bare å legge seg til rette i den stillingen du liker, og du sovner ekstremt fort.  :)

8150225[/snapback]

Jeg har drama på skolen. Der har vi hatt sånne avspenningsøvelser. Hadde vært artig å se om de funka til det der, for det tror jeg de gjør!

Du skal ligge på ryggen, også startet du med tærne, strammer en og en muskel oppover hele beinet, så samme med neste fot. Så presser du korsryggen litt ned, så du kjenner at det er muskler der. så beveger du deg helt opp til skuldrene, og nedover armene. Når du kommer til hodet, skal du presse det litt ned mot puta. så skal du rynke panna så hardt du kan. Neste er å presse tunga opp i ganen og bite tennene sammen.

Når du er ferdig med dette føles det ut som du svever hvis du får det til riktig. Tar kanskje noen ganger å få det til med det er digg! Vi pleier å ligge på gulvet, og likevel kjennes det ut som jeg ligger på ei sky eller noe.

Edit: Fant ut at å høre på musikk har nesten samme effekt, så det blir liten vits i å ta seg bryet ;)

Husk at du ikke skal stramme musklene hardt eller lenge. Bare sånn at du kjenner at de er der. Og bare rundt ett sekund av gangen :)

Endret av Slettet-U4NJ3Omm
Lenke til kommentar

Har opplevd det samme, men med trance (liker slik musikk veldig godt). Jeg ble først veldig tung i kroppen. Plutselig føltes det som om jeg fløy bortover, med føttene først, i en voldsom fart. Jeg så også et slags fint grønt landskap, av noe slag. Kan være starten på en klar drøm, eller lucid dream. Dvs. en drøm der du er klar over at du drømmer. Når man er våken så er hjernen temmelig neddopet, tro det eller ei, men når man sover så er den ikke det. Man kan dermed gjennskape de utroligste ting, og det skal visst nok føles som om man er våken. Bla. så kan man drømme at man flyr eller hopper fra bygninger, for å nevne noe. Jeg har prøvd å få til dette, men ikke fått det til enda :(

Når jeg prøvde så ble jeg i alle fall veldig tung i kroppen og hørte et smell. Merkelig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det må være "sær" musikk, hvis ikke blir det ikke like deilig.

8133643[/snapback]

For min del er det mest black metal som gir best utslag. Rolige sanger fra f.eks Coldplay funker rett å slett ikke for min del.

Edit: tofagerl, husk at du må være trøtt før du ligger der, ellers så kan du ligge der i flere timer før du opplever denne transen.

8133653[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Det som skjer er at hjernen er i alfatilstand (midt mellom søvn og våkenhet). Denne tilstanden kan man lett meditere seg inn i, og det trengs heller ikke musikk for å klare det.

Lenke til kommentar

Jeg merker ofte at jeg kan sovne til de rareste tidpunkter med musikk på.

Ofte hvis jeg er sur og har på høy musikk, spesielt veldig hard musikk (hardstyle) med mye bass kan jeg plutselig bare sovne og sove i 1 time med den dundrende i rommet, og egentlig hele huset. Jeg vet ikke hvordan jeg greier det, men jeg sovner alltid da!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Skaff deg en lydbok å høre på, så slipper du å bli liggende å tenke på alt mulig rart.

Det er ekstremt søvndyssende ah :love:

8191236[/snapback]

Det høres riktig digg ut. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...