A!1 Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Kopiert og limt inn. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Fordel: Linux drar bedre nytte av hardwaren din. Fordel 2: Linux kan enklere optimaliseres og stripes ned til behov. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
genstian Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Pentagon har faktisk Debian maskiner også da Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Pentagon har faktisk Debian maskiner også da 8414985[/snapback] Har du en kilde på det? Jeg googlet "pentagon debian" og fikk bare opp ting om atomvåpen ( og denne tråden som nr to i listen ). Får heller ikke til å oppdatere disse lange postene mine lengre... er noe galt med siden tror jeg. Får bare meldinger om at anti-spam systemet til diskusjon.no stopper meldingene mine. --- Fordel nr 128 : DOSemu tilbyr full DOS støtte på GNU/Linux. Med xdosemu kan du også kjøre alle eldre DOS-programmer i et vindu på et moderne skrivebord. Fordel nr 129 : Drivere basert på fri, åpen kildekode for nærmest all slags eldre maskinvare betyr at GNU/Linux kan benytte mer gammel maskinvare enn noe annet operativsystem når overgangen til 64-bit er over. Endret 29. april 2007 av HavarN Lenke til kommentar
genstian Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Ble faktisk litt usikker selv. Tror kanskje det var Panama, Portugal eller Brazil som kjørte debian på forsvars serverne sine. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Pentagon har faktisk Debian maskiner også da 8414985[/snapback] Har du en kilde på det? Jeg googlet "pentagon debian" og fikk bare opp ting om atomvåpen ( og denne tråden som nr to i listen ). 8497991[/snapback] Jeg fikk mye annet http://www.google.com/search?q=Pentagon+De...lient=firefox-a Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Pentagon har faktisk Debian maskiner også da 8414985[/snapback] Har du en kilde på det? Jeg googlet "pentagon debian" og fikk bare opp ting om atomvåpen ( og denne tråden som nr to i listen ). 8497991[/snapback] Jeg fikk mye annet http://www.google.com/search?q=Pentagon+De...lient=firefox-a 8500457[/snapback] Gir du meg en brukbar link da? Jeg får fortsatt opp de samme linkene jeg gjorde før når jeg trykker på linken til google-søket ditt. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Pentagon har faktisk Debian maskiner også da 8414985[/snapback] Har du en kilde på det? Jeg googlet "pentagon debian" og fikk bare opp ting om atomvåpen ( og denne tråden som nr to i listen ). 8497991[/snapback] Jeg fikk mye annet http://www.google.com/search?q=Pentagon+De...lient=firefox-a 8500457[/snapback] Gir du meg en brukbar link da? Jeg får fortsatt opp de samme linkene jeg gjorde før når jeg trykker på linken til google-søket ditt. 8500663[/snapback] Jeg beklager.. Leste ikke hva søkene ga.. De sto vel bare i forskjellig rekkefølge..... Jeg dummet meg ut... Endret 29. april 2007 av Hrisebro Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Kan disse være til hjelp? http://www.linux.org/news/2002/05/23/0001.html http://www.internetnews.com/dev-news/article.php/3315971 Funnet via: http://www.google.no/search?q=Pentagon+use+of+linux Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Fordel nr 97 : GNU/Linux har ingen avhengighet av dll-filer. Ingen risiko for at programmer ikke fungerer fordi dll'ene er dårlig dokumentert eller inneholder bugs. GNU/Linux trenger dermed heller ikke noe cache-system for dll-filer (i ram eller på flash) for å få bra systemytelse.Hvorfor står dette? Det er ganske enkelt feil. Hva tror dere alle pakkene som starter på lib inneholder? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Fordel nr 97 : GNU/Linux har ingen avhengighet av dll-filer. Ingen risiko for at programmer ikke fungerer fordi dll'ene er dårlig dokumentert eller inneholder bugs. GNU/Linux trenger dermed heller ikke noe cache-system for dll-filer (i ram eller på flash) for å få bra systemytelse.Hvorfor står dette? Det er ganske enkelt feil. Hva tror dere alle pakkene som starter på lib inneholder? 8578090[/snapback] Statisk kompilering Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 Det var en slipp. Det skulle stå Linuxkjernen / Linux. Det finnes nemlig noen programmer som linker dynamisk (eller dynamisk-likt) også på GNU/Linux. Rettet nå. Men de fleste programmene på GNU/Linux er faktisk statisk linket. Men skal du kompilere et program med statisk link til et bibliotek trenger du selvsagt biblioteket. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Statisk linking er jo ikke noen fordel. En bugfix og så må alle programmene relinkes. Men skal du kompilere et program med statisk link til et bibliotek trenger du selvsagt biblioteket.Skal du kompilere trenger du lib*-dev-pakken. Alle pakkene som starter på lib men IKKE slutter på -dev er ikke til kompilering. Det var en slipp. Det skulle stå Linuxkjernen / Linux. Det finnes nemlig noen programmer som linker dynamisk (eller dynamisk-likt) også på GNU/Linux.Som standard linker alle programmer som linker til glibc dynamisk. Det vil si ca. alle. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 Kjernen er ikke avhengig av hverken libc eller andre dynamiske bibliotek såvidt jeg vet... (Kan godt være tilbøyelig til å redigere noen til mange i forrige innlegg ). Såvidt jeg vet, så bryter ikke en bugfiks i kjernen noen kompatibilitet med programmer heller. Statisk linking har sine fordeler det også, akkurat slik som dynamisk linking kan være det beste i andre tilfeller. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Punkt 6, 56 og 129 virker ganske like. Kanskje de burde vært slått sammen? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Fordel nr 6 : GNU/Linux har veldig god maskinvarestøtte og er blant de operativsystemene som i dag støtter flest forskjellige komponenter. Riktignok så virker ikke alt som har et klistremerke som sier at enheten er laget for et annet operativsystem, men det aller meste virker, overraskende nok, på tross av at mange maskinvareprodusenter selv ikke lager drivere. Det fører rett og slett bare til at GNU/Linuxbrukere favoriserer de bedriftene som lager frie drivere til produktene sine og kun kjøper støttet maskinvare. Har man kun maskinvare som det eksisterer frie drivere til, vil alle komponentene i systemet virke i det sekundet du har installert en moderne distribusjon. Hvis du ikke har tid til å google fram maskinvare som er støttet med frie drivere av GNU/Linux, kan du se på denne linken. Fordel nr 56 : Ubestridt best ut-av-boksen-støtte for maskinvare minker behovet for å lete etter og installere ekstra drivere og programvare rett etter installasjonen. Er det ikke mye enklere når ting bare virker, ut av boksen? Fordel nr 129 : Drivere basert på fri, åpen kildekode for nærmest all slags eldre maskinvare betyr at GNU/Linux kan benytte mer gammel maskinvare enn noe annet operativsystem når overgangen til 64-bit er over. 8133454[/snapback] Ellers så savner jeg en kilde på hvor mange drivere det finnes til Linux. (Ja, jeg vet det er umulig å telle, men jeg trenger bare å kunne dokumentere at tallet er høyere enn for en viss konkurrent ) Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 Da har jeg slått sammen 5, 56 og 129, flyttet 128 til 56 og forsøkt meg på en reformulering av 97. Vet ikke hvor interessant antall drivere kan være, ettersom hver driver støtter mange enheter. Og listen over enheter som støttes av hver driver utvides stadig... Jeg mener... Det interessante må jo være antall enheter som støttes totalt. Men det kan jeg tenke meg er litt vanskelig å skaffe tall på, både til Linux og Windows. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Kjernen er ikke avhengig av hverken libc eller andre dynamiske bibliotek såvidt jeg vet... (Kan godt være tilbøyelig til å redigere noen til mange i forrige innlegg ). Såvidt jeg vet, så bryter ikke en bugfiks i kjernen noen kompatibilitet med programmer heller. Statisk linking har sine fordeler det også, akkurat slik som dynamisk linking kan være det beste i andre tilfeller. 8616866[/snapback] Jo, men når jeg postet så sto det at "programmene osv...". Men nå ser jeg at du har endret det så det er blitt korrekt. Lenke til kommentar
Canute Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Fordel nr 1 : "The General Public License (GPL)" er den mest fordelaktige programvarelisensen for deg som bruker som finnes i bransjen. Den sikrer deg at det alltid vil finnes en fri, tilgjengelig, oppdatert versjon av de programmene du bruker i framtiden. Jeg synes at denne påstanden var litt for bastant. Dette går jo mye på hvilke preferanser man har, f.eks. så kan BSD-lisensen for noen være en mer fordelaktig. For en enkel løsning kan man jo bare bytte ut "er den mest programvarelisensen for deg som bruker som finnes i bransjen" med "er en av de mest fordelaktige programvarelisensene for deg som bruker som finnes i bransjen". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå