Gå til innhold

Dugnad: 101 grunner for å velge linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til 87

Dette punktet synes jeg bør stå tidelig i listen, samt at det burde ha en «vennlig» forklaring på hva en "live cd" er – det er nytt for mange ms brukere.

8219340[/snapback]

Samme som Punkt 26?

 

Fordel X

Dersom du har en eldre maskin uten cdrom eller diskettstasjon så kan enkelte GNU/Linux versjoner(som Xbuntu) installeres direkte over nettverk.

(Dette leste jeg på siden til Xbuntu – men mulig jeg ikke forstod det rett?)

8219340[/snapback]

Hvordan fungerer det? Finner du en link?

 

Fordel X:

Dersom du mangler en codec for å spille av musikk eller video formater vil pakkebehandleren fortelle deg hvilke du mangler, og da kan med et klikk installere disse.

8219340[/snapback]

CNR punktet (21)?
Lenke til kommentar
Fordel nr 107 : Er veldig kjekt for de som har musesyke. Man kan faktisk bruke tastaturet til alt mulig i Linux. Tastaturbruk gir hendene mer varierte bevegelser og gir ikke så stor fare for belastningsskader som et veldig museorientert grensesnitt. Man får også programmer som sier fra når du bør ta pause fra maskinen og strekke litt.

 

Fordel nr 109 : Eneste operativsystem som kan brukes til alle slags oppgaver. Hvilket gir store bedrifter en reell mulighet til å bruke kun ett operativsystem.

 

Fordel nr 115 : Du kan velge å installere GNU/Linux både med og uten en stor programvarepakke. Det kan være kjekt for de som ønsker å bestemme helt selv hvilke programmer som skal kjøre på maskinen.

 

Fordel nr 116 : Ubuntu kommer med en rask og enkel installasjon som bare stiller spørsmål bare på begynnelsen og slutten, slik at du kan gjøre andre ting mens den holder på. Med "Migration Tool" som kommer med Ubuntu 7.04, April 2007 utgaven, Feisty Fawn, kan du enktelt overføre dine filer og instillinger fra ditt forrige OS under installasjonen.

 

Fordel nr 117 : NetworkManager gjør nettverk enklere enn det er på noe annet operativsystem. NetworkManager integrerer trådløse og kablede nettverk automatisk og sømløst. Dersom du trekker ut eller setter i nettverkskabelen, merker du ikke noe stopp i nettverksaktiviteten mens NetworkManager bytter mellom trådsløst og kablet nett. Du kan dessuten koble til trådløse nettverk eller VPN nettverk med et enkelt museklikk. Neste gang du kommer innen rekkevidde til det trådløse nettet vil NetworkManager automatisk koble seg til.

8133454[/snapback]

 

Kommentarer:

107: "nesten helt uenig", bortsett fra den "nå bør du ta deg en pause" funksjonen. Jeg fikk nesten belastningsskade av å sitte bak tastaturet i nn antall timer i strekk. Da kunne det ha hjulpet med en slik pausevarslingsfunksjon. Problemet var bare at jeg kjørte ett spill under Windows. :p Fingrene ville ikke henge med mer (skade på hjernen?), det gikk saktere og saktere, men en tur i senga gjorde susen og det helbredet seg raskt igjen etter nn timer søvn. Heldigvis var dette en gang i min ungdom, så den opplevelsen skal nok ikke gjenta seg med så stort utslag. Les: Avhengighet.

 

109: Ganske uenig. Enkelte programmer krever f.eks. Windows. Da kan virtualisering hjelpe deg til å ha Linux i bunnen. Men en slipper ikke unna å måtte ha en Windows lisens eller to.

 

115: Absolutt enig. Dette er ett stort pluss. Men det kan være noe tidkrevende å huke av og på for det og det tillegget. Er dette blitt noe bedre med tiden i enkelte distroer?

 

116: Fra hvilke OS kan en overføre filer og innstillinger med Feisty Fawn? Er det kun fra andre Linux installasjoner du mener, eller er det også støtte for Windows med flere?

 

117: NetworkManager har jeg ikke hørt om før. Dette tillegget hørtes veldig nyttig og interessant ut. Takk for tipsene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Sitat fra en annen tråd:

Hvorfor skulle han det, han får gjort akkurat det samme på plattformen han nå bruker, bare helt gratis samme med en rekke andre fordeler.

 

Den lista du linker til tror jeg er det mest nøytrale reflekterte tråden jeg noen gang har lest. Det overbeviste meg ihvertfall så nå blir det Linux på meg.

 

Godt jobba, alle sammen. Det funker! ;)

Lenke til kommentar
Jeg synes listen var så fin og jeg hadde masse tid til overs, så jeg laget et lite utkast til en html-fil som kan lastes opp på ett eller annet fint domene. :)

(Jeg har ikke skrevet all koden for hånd, men brukte anledningen til å friske opp i regex og liknende. På den måten lærte jeg en del mens jeg gjorde noe litt nyttig for fellesskapet.)

linuxfordeler.htm

8185250[/snapback]

Noen som har laget en egen siden for listen?

Lenke til kommentar
Må nok skuffe deg miceagol, men skribenten du viser til er den største ms-fanboy jeg

har sett, han har tre vista lisenser; så det var nok sterkt ironisk ment(ad

"nøytrale reflekterte").

8251644[/snapback]

 

Søren, der gikk jeg fem på igjen... Ikke uventet, har alltid vært dårlig på ironi.

 

Men det har vært andre som har bestemt seg for å teste etter å ha lest listen :)

8251644[/snapback]

 

Slik sett, gjelder fremdeles "godt jobbet, alle sammen". :)

 

@linken til Govassa: :no: Uansett, fordelslista er vel strengt tatt ikke for slike folk som allerede har overbevist seg selv. Og de snakker om at Linux er som en religion for oss? :p

Lenke til kommentar
HavarN holder på å lage en egen side for listen.

8254361[/snapback]

Jo, men det tar litt tid dette og jeg har en del andre ting å drive med akkurat nå. Søke jobb, innleveringer på skolen m.m. så jeg må utsette det å jobbe videre på siden fram til påskehelgen... Derfor har jeg lagt ut listen i rett fram html (foreløpig) på hjemmesiden. Den kommer i et kategoriserbart og søkbart php+mysql wiki-lignende format etterhvert. Men bare fortsett å post i tråden. Jeg går gjennom alt når jeg får tid. Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...