A!1 Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Dette var jo ein flott tråd. Hadde vore moro å fengje han i eit litt meir høveleg format enn eit foruminnlegg slik at ein enkelt kann lenkja vidare til det i tekstar og andre plassar ein pratar um GNU/Linux. (Ja, eg tenkjer ei flott formatert nettside)8199563[/snapback] Driver å jobber litt med det, så det kommer når argumentene har fått modnet seg nok. Lenke til kommentar
huf Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Dette var jo ein flott tråd. Hadde vore moro å fengje han i eit litt meir høveleg format enn eit foruminnlegg slik at ein enkelt kann lenkja vidare til det i tekstar og andre plassar ein pratar um GNU/Linux. (Ja, eg tenkjer ei flott formatert nettside) Ein annan ting som er sikkert, er det faktum at HW burde hatt ein meir dedikert web-stad for programvare, og kanskje til og med ein eigen plass kun for åpen kildekode. (G/L og BSD osv). Her er desidert nok kunnskap til å kunne lage, og drive ein slik stad om folk tok initiativ og gjorde ein liten del kvar.Alinux, anyone? Trur sist eg høyrte noko om det prosjektet var i 2003. 8196541[/snapback] Hehe. Moro å sjekka hw.no/linux nett i dag og sjå denne posten. Me held det jo stadig gåande i #alinux.no på EFnet, so for oss vart alinux eit vellukka prosjekt. Men sjølve oppfølgingi frå hw.no mangla. Lever stadig i programvare-delen. Eg trur det er linux1.no som er det alinux skulle vore no. Eg er aldri innom der, då. Utanom tema Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Elles moro å sjå at du skriv eit so vent språk, huf. Dei fleste postane mine her på forumet er på bokmål, men mange stammar òg frå yvergangsfasa mi frå bokmål til nynorsk. Kjekt å sjå at eg hev utvikla meg mykje sidan den gong ;-) 8199563[/snapback] Hehe, kjekt å høyre frå deg igjen Velmont. Ser deg ikkje mykje her inne for tida. Eg la om til nynorsk rundt 1. jan 2006 etter ein del år med bokmål. (Ikkje spør meg kvifor.) On topic: Ja, du har sikkert rett i at det svikta frå hw.no si side. Eg er ikkje aktiv på irc, så eg veit ikkje korleis det står til med alinux der, men godt mogleg at linux1.no er eit supplement til ei side vi aldri "fekk". Ein ting er då alt arbeidet som ligg bak ei slik side som skal ta for seg eit sopass omtala tema, men det er då på ingen måte umogleg å gjennomføre. Som sagt før, litt initiativ frå ymse kantar, og vips, har vi ein fungerande og inkluderande norsk portal. For det er jommen ikkje kunnskap det stend på her inne. Det kjem tydleg fram av nivået på postane her på forumdelen. Vel, kanskje eg tek meg ein tur på efnet ein dag, så kan vi diskutere vidare. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Huff, jeg diskuterer så det holder mot en som mener at åpen kildekode er noe tull og at alt må være kommersielt og proprietært for å ha en utviklingskraft bak seg. Jeg er selvfølgelig overbevist om det motsatte og mener jeg har fått argumentert bra for det, men fyren jeg diskuterer med er ikke så veldig mottagelig for andre synspunkter. Det jeg vil fram til er at det hadde vært nyttig med en ressurstråd med 101 argumenter for hvorfor åpen kildekode er bra. Da hadde jeg kanskje kunnet formulert meg litt bedre og hatt mer ammo på lager. 8196392[/snapback] Er så godt å se at det er flere som har samme problemet som meg En som mener at åpen kildekode er noe tull, han tror åpen kildekode ligger flere år bak i utviklingen enn MS sine programmer og synes f. eks. open document er noe stort tull, for hva skal man med dokumenter som kan leses uavhengig av platform når nesten alle bruker windows til 1500,- og office til 1000,-. Han skal da ikke måtte bry seg om noen "små nerder", som meg , som kjører linux og derfor ikke kan åpne det nye dokumentformatet til MS som er lukket. Folk som mener åpen kildekode og alt som ikke er MS/ment for windows bare kan legge seg ned å dø slik at MS får 100% av markedet og dermed kan ta nøyaktig hva de vil for ett produkt, noe de for så vidt allerede gjør. Uansett, veldig bra initiativ Kanskje han hvertfall klarer å ta til seg noen av punktene her, selv om jeg tviler litt. Er de låst fast på MS skal det mye til for å løsrive de. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Gratis bok om åpen kildekode, på engelsk, i PDF-format. Mer info om ReactOS, et linux-basert OS som har som mål å kunne kjøre exe-filer ment for windows, helt kompatibelt. De er riktignok ikke helt i mål ennå, men godt på vei. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Gratis bok om åpen kildekode, på engelsk, i PDF-format. Mer info om ReactOS, et linux-basert OS som har som mål å kunne kjøre exe-filer ment for windows, helt kompatibelt. De er riktignok ikke helt i mål ennå, men godt på vei. 8200139[/snapback] *kremt* ReactOS er ikke Linux basert. De har skrevet sin egen reverse-enginerte NT-kjerne. Er vel NT5.1 de sikter på? Men den boken må skummes etterhvert. Endret 20. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Har tatt meg av 29 og 31 nå. Når det gjelder sorteringen, så tenke jeg at jeg kunne flytte listen over i en mysql database med et php grensesnitt etterhvert. Slik vil det være langt enklere å søke i den f.eks. Edit: Jeg er ikke så sikker på at det er så lurt å framheve at GNU/Linux er gratis. Folk assoiserer automatisk gratis med dårlig... Når folk hører ordet billig så tenker man nesten automatisk på dårlig kvalitet. Faktisk så er det så ille at de er nesten språklig sett synonymer. Jeg tror at å fokusere for mye på at det er gratis eller billig bare skremmer folk unna. Det beste, tror jeg, er å nevne det nærmest i en bisetning eller slik som nå, bare midt inne i en liste som dette. Egentlig mener jeg at det er frihetsbegrepene og prinsippene som er de viktigste grunnene, deretter kvalitet og alt det andre, og helt til slutt at det er gratis. Men jeg skjønner jo at folk flest i Norge ikke er så opptatt av frihet. - Da blir trolig kvalitetsbegrepene de viktigste for folk flest. Altså det som går på sikkerhet, ingen virus/malware, egenskaper og bruksmuligheter, o.l. Deretter frihet, så pris... Noen innspill? Endret 21. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Når det gjelder sorteringen, så tenke jeg at jeg kunne flytte listen over i en mysql database med et php grensesnitt etterhvert. Slik vil det være langt enklere å søke i den f.eks. 8206608[/snapback] Jeg la dem inn i MySQL etter at jeg hadde laget den html-filen. Bare for å leke meg selvfølgelig. Er det interessant at jeg poster dumpen (har det skjedd mye siden den gangen?)? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Det har skjedd litt. Endrer litt på listen hver/annenhver dag for tiden. Jeg mener at det ennå ikke er tid for å flytte listen over i mysql+php. Greit å ha den i et forum hvor den kan diskuteres foreløpig. Kanskje jeg får tid til å gjøre en del med den til helgen. Endret 21. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Kan kanskje legge til en seksjon med direktelinker til forskjellige iso-filer først i tråden og si her kan du laste ned GNU/Linux. Så trenger vi ikke å bruke ordet gratis før folk har lest en del fordeler... Jeg har sett tråden til -Magne- her ja. Du har dratt igang en skikkelig KDEvsGNOMEvsXFCE diskusjon der. Edit: Hva om noen med nøytrale holdninger til de forskjellige skrivebordsmiljøene kunne starte en ny tråd: "den store skrivebordsmiljøtråden" ? Endret 21. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Noen innspill. Det bør gjøres tydelig hvor man kan laste ned distroer, enten at det pekes til http://distrowatch.com/ eller at det anbefales noen gode distroer. Har en følelse at noen punkter gjentar seg uten at jeg kan konkretisere det. Skal lese de 101 punktene flere ganger så skal jeg komme med konkrete henvisninger. Fordel med åpen kildekode er jo som jeg ser det at jo fremmer mangfoldet og bidrar til utvikling. Istedenfor at det er en begrenset gruppe som utvikler en media spiller så er det mange grupper som utvikler mange spillere. Det fører til at det kan komme løsninger/ forbedringer som det ellers ikke ville vært tenkt på. En fri flyt av ideer er bestandig bedre en styrt utvikling. Lenke til kommentar
BearThor Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Kjempebra tråd Har god sans for selve ideen og tanken om linux. Men det må desverre litt mer brukervennlighet til før jeg skifter helt Desverre så er det slik at de fleste har lyst på en maskin der de bruker grafisk / pek og klikk. Slik er det ikke altid med linux desverre. Har personlig prøvd å instalere linux mange ganger og går tilbake til Windows og OSX på grunn av manglende driverstøtte og vanskelig programvareinstalasjon. Jeg vet at synaptic blir mye brukt nå, men hva med de småprogrammene man finner rundt om på nettet som man har lyst å bruke? Da må man til med kommando linjen for å unpacke disse. Jeg savner på en måte windows sin .exe setup og osx sin lignende funksjon. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) ".exe-filer" finnes i .deb-pakker for Ubuntu (som jeg regner med du snakket om). Hva leverandørene velger å legge ut, kildekoder eller deb-pakker, er litt vanskelig for Ubuntu å diktere. For eksempel Opera, Frowstwire og Skype kan åpnes og installeres med ett klikk gjennom gdebi fordi de legger det ut som .deb-pakke. Det aller meste av pakker kan installeres gjennom Synaptic hvis man legger til repositories. Jeg kan skjønne at det ikke er så lett for nybegynnere å gjette det, men dette er gjort lettere tilgjengelig i neste Ubuntu, hvor alt, også properitær programvare kan installeres gjennom "add/remove programs". Endret 22. mars 2007 av RattleBattle Lenke til kommentar
kakt_us Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 "Fordel nr 2 : Virus i ordets rette betydning, tradisjonelle exe-fil-virus, finnes ikke og har aldri eksistert for GNU/Linux." Feil.. det har vært virus for linux, men de er døde for Lenge siden.. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor "Fordel nr 2 : Virus i ordets rette betydning, tradisjonelle exe-fil-virus, finnes ikke og har aldri eksistert for GNU/Linux." Feil.. det har vært virus for linux, men de er døde for Lenge siden.. 8216402[/snapback] Hadde satt pris på en god kilde, hvis du er så sikker på det. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Kjempebra tråd Har god sans for selve ideen og tanken om linux. Men det må desverre litt mer brukervennlighet til før jeg skifter helt 8211258[/snapback] Tja, brukervennlighet er subjektivt og er helt avhengig av folks egne forrutsteninger til å forstå det systemet de bruker. Da snakker jeg selvsagt om erfaring, forhåndskunnskaper og slikt. Og det må jo være brukervennlig at systemet faktisk gjør det du ber det om å gjøre og ikke nekter på alt. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Desverre så er det slik at de fleste har lyst på en maskin der de bruker grafisk / pek og klikk. Slik er det ikke altid med linux desverre. 8211258[/snapback] Det finnes hundre (kanskje tusenvis) av Linux-distroer. Noen er pek og klikk. F.eks. (open)SuSE, hvor du kan bruke YaST til nærmest alt. Du trenger strengt tatt ikke å bruke kommandolinjen til noe lenger i de fleste distroene. Gnome og KDE kommer med gode grafiske konfigurasjonsverktøy som kan bruke til det meste av konfigurasjon. - Men de fleste gidder ikke å fortelle deg hvordan du skal gjøre det i GUI, fordi det er mye lettere å fortelle om et par linjer i kommandolinjen som fikser det, enn mange steg i en GUI. "Pek på den knappen, trykk der, skift fane, velg avansert, skift fane, klikk på konfigurer, i den siste fanen i dette vinduet ser du..., der skriver du inn...)..." Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Har personlig prøvd å instalere linux mange ganger og går tilbake til Windows og OSX på grunn av manglende driverstøtte og vanskelig programvareinstalasjon.Jeg vet at synaptic blir mye brukt nå, men hva med de småprogrammene man finner rundt om på nettet som man har lyst å bruke? Da må man til med kommando linjen for å unpacke disse. 8211258[/snapback] Manglende driverstøtte er noe alle må leve med og jobbe seg rundt med å gjøre litt research når de kjøper maskinvare. Å installere programmer på GNU/Linux er da langt enklere enn i Windows. OSX har jeg svært begrenset erfaring med. De filene du finner på nettet kommer dessverre i en lang rekke forskjellige formater. .deb, .rpm, .package (som du omtrent bare kan dobbelklikke på uansett distro), kildekode (som må kompileres), m.m. Programmet Gdebi f.eks. gir det dobbelklik installasjon av .deb pakker fra filbehandlerne også. - Men bruker du en av de store distroene, så slipper du vanligvis å lete opp programmer på nettet uansett. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jeg savner på en måte windows sin .exe setup og osx sin lignende funksjon. 8211258[/snapback] Hvis du bruker GNU/Linux en stund så er .exe-fil-installasjon det siste du vil savne. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Til 79Hvorvidt åpen kildekode rettes raskere enn lukket: Link; http://digi.no/php/art.php?id=374362 Til 43 http://linuxmce.com/ http://www.downloadsquad.com/2007/03/21/linux-mce-looks-hot/ Til 99 For dem som alt har kjøpt DRM infisert musikk(og ikke vet hvordan dette kan fjernes) så kan man bruke musikkspilleren Songbird som også kan spille DRM filer. Kjekt for dem som har handlet musikk på iTunes ol. Fordel X: GNU/Linix har god hjelpedokumentasjon som det mangler i andre operativsystem. Til og med i terminalen kan du få hjelp. Sjekk denne da; hvor lang tid overlver xp på nett med en "dum" bruke? Mange liker å lese tester før de bestemmer seg for å laste ned. Kanskje du kan supplere nedlastingslinkene dine med en eller flere tester. Distrowatch har dette for hver versjon. 8207995[/snapback] Takk igjen for et flott bidrag! Har du testet LinuxMCE selv Govassa? - Kommentarene til videoen forteller hvor lite tillit den videoen har. - Det første han forteller gir folk et intrykk av at han bare stappet DVD'ene inn og alt installerte seg selv for begge MCE-versjonene. Edit: Jeg har nå forsøkt å renskrive den første posten og å fjerne forskjellige skrivefeil o.l. Den første posten er nå oppe i 15 A4 sider. Det viktigste nå er å luke ut feil og evt bombastiske påstander uten kilder o.l. Endret 23. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Hva er "klyngeløsninge"?8218560[/snapback] På engelsk kalles det for "Cluster". Det er kort sagt en samling av datamaskiner, f.eks 20 servere i et rac, som er satt opp til å kjøre under det samme OSet. Hensikten er å kunne kjøre tunge multitråd-programmer fordelt på mange maskiner. Programmet kjører altså på en haug med maskiner selv om det er mange hovedkort. Lenke til kommentar
BearThor Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Havarn. Skulle bare ønske linux var like velfungerende "out-of-the-box" som OSX Hvordan er Ubuntu med drivere til Digital kameraer / Ipod osv? Er det like "out-of-the-box" slik som apple? Windows er ihvertfall driver helvete Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå