Gyngestol Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Linken til de søte maskottene virker ikke lenger. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Linken til de søte maskottene virker ikke lenger. 8919008[/snapback] http://tux.crystalxp.net/ Frysning har forøvrig rett ovenfor, doc 2003 filer fra OOo Writer(enten windows eller Linux versjonen), blir større enn dem fra ms office. Det skulle egentlig bare mangle, ettersom det er et udokumentert filformat. odt filer blir derimot vesentlig mindre enn doc filer fra ms office, med samme mengde informasjon. Lenke til kommentar
Sjark Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 At folk som har litt peiling raker ned på windows er greit nokk for meg, men har hørt mange mange som selv sitter på en windows maskin, har aldri prøvd linux, men raker ned på windows i ett sett, og seier det er dritt osv. Mange av dem som sier dette er gamere, og som de fleste her vet så fungerer de fleste spill dårlig i linux, til en brukerpc ville jeg nokk gått for linux, men så lenge jeg spiller mye osv, holder jeg meg til windows. Ja jeg vet at wine/cedega kan emulere windows sånn at du kan spille spill i linux, men kvaliteten (fps osv) synker og det er som oftest ikke bare litt. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 At folk som har litt peiling raker ned på windows er greit nokk for meg, men har hørt mange mange som selv sitter på en windows maskin, har aldri prøvd linux, men raker ned på windows i ett sett, og seier det er dritt osv. Eier jeg en Nitendo, så forhindrer det jo meg ikke å slenge dritt om Nitendo selv om jeg ikke bruker Playstation. Og samme gjelder for Windows; da sitter man jo med egen erfaring om OSet. Problemet er hvis disse skryter av andre systemer som de ikke har peiling på(vi får anta det var dette du mente). Mange av dem som sier dette er gamere, og som de fleste her vet så fungerer de fleste spill dårlig i linux, Her må vi korrigere det du skriver til; "så funger de fleste spill "skrevet for Windows" dårlig i Linux". Det skulle bare mangle, og for å sette det på spissen; dytter du inn et nitendo spill i en playstation så skjer det jo ikke så mye. Poenget mitt er at spill som er skrevet for Linux fungerer utmerket med ... Linux. Dessverre lages spill stort sett bare for Windows og ikke Mac eller Linux. Når brukermassen til Linux, som stadig økes, når et gitt nivå vil flere spill produseres også for Linux. til en brukerpc ville jeg nokk gått for linux, men så lenge jeg spiller mye osv, holder jeg meg til windows. Ja jeg vet at wine/cedega kan emulere windows sånn at du kan spille spill i linux, men kvaliteten (fps osv) synker og det er som oftest ikke bare litt. Hvorfor ikke velge dualboot, da kan du bruke Linux til alle dine viktige ting, så får du en plattform du kan stole på, uten å være redd for virus og annet dritt, masse gode fullverdige programmer helt gratis. Da kan du kjøre en windows uten annet enn spill som gjør den raskere enn slik du har den nå, samt at det vil gå noe lengre tid før du må reinstallere det Den dagen antall spill for Linux begynner å øke så har du alt lært deg hvordan Linux fungerer. Det er jo klart en fordel, da har man gratis OS både for mediapc, server, dekstop, og slipper å bekymre seg for lockin hos et overpriset OS som stadig blir tregere og treger. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 2. 140.000 Windows Virus + 0 til GNU/Linux versjoner anno 2007.3. Trojaner 4. Droppers 5. Ormer 6. Adware 7. Spyware 8. Malware 9. Badware 10. Anti-Virus 11. Anti-Adware 12. Anti-Spyware Med litt sunn fornuft unngår man det meste. Linux er ikke 100% imun , dumme brukere finnes overalt 8134771[/snapback] Hvis du virkelig mener dette så må du nesten fortelle meg hva slags sunn fornuft det skal være. Bruker du Windows har du ikke nubbesjans til å fullstendig unngå disse problemene med mindre du isolerer pc'n fullstendig fra alt som heter nettverk og andre brukere og samtidig aldri bruker en cd med noe annet enn kildekode på. Er det kompilerte exe-filer så setter du maskinen i fare ved å kjøre de. Og ja, anti-virus og alle disse mot-tiltakene ødelegger faktisk for maskinen de også. Er du heilt fjern eller? Klart man kan holde en Windows maskin fri for spyware og alle programma du lister opp. Vis man ikke klarer det, er det kanskje like greit at du slutter å bruke datamaskiner med en gang, og setter deg på skolebenken og lærer deg litt sunn fornuft. Fram med penn og papir for deg. Jeg for min del har eit ganske aktivt liv på internet, laster ned programmer og installerer det eg vil, ja fra internet, ikke fra cd'er som du seier. Aldri hatt problemer med spyware eller lignende. Hadde Linux hatt samme brukermassen som Windows har så hadde det nok dukka opp meir spyware saker til Linux også. Det er jo ein grunn til at Linux er mindre utbredd enn Windows er. De har rett og slett ikke fulgt med i tiden. Hvorfor har ikke Linux flere brukere når det skal være så "bra" i følge trådstarter? Eller er det bare oppspinn alt sammen? Må jo finnes en grunn til dette. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Er du heilt fjern eller? Klart man kan holde en Windows maskin fri for spyware og alle programma du lister opp. Vis man ikke klarer det, er det kanskje like greit at du slutter å bruke datamaskiner med en gang, og setter deg på skolebenken og lærer deg litt sunn fornuft. Fram med penn og papir for deg. En stor del av Windowsbrukere har eller har hatt maskinen sin infisert av malware. Skal alle disse fratas PCene sine? Det er mer naturlig å forlange at ett selskap som leverer OS sørger for god sikkerhet enn at millioner av newbies skal klare det. Men joda, jeg forstår tanken om at folk flest gjerne kunne hatt litt mer sunn fornuft Skal man ha en sikker hverdag foran PCen så bør begge deler være på plass - softwaren bør være så sikker som mulig (med fornuftige default innstillinger) OG brukeren bør ha huet på rett plass. Det blir litt for lettvint å bare skylde på brukeren også, spesielt i Microsofts tilfelle hvor enkelte feil har vært så alvorlig at man vanskelig kan skylde på uvitende brukere. Bla. at WinXP før SP2 ble cracka rett etter du koblet den på nett hvis den ikke sto bak en beskyttende firewall. Dette er ene og alene MS sin skyld, fordi de ukritisk har fyrt opp en haug med unødvendig services helt åpent mot internett. Bare å ta en netstat på en typisk Windows-burk er ikke noe pent syn (i motsetning til visse andre OS) Jeg for min del har eit ganske aktivt liv på internet, laster ned programmer og installerer det eg vil, ja fra internet, ikke fra cd'er som du seier. Aldri hatt problemer med spyware eller lignende. Men du har godt over middels kunnskap om Windowsen din? Og du bruker kanskje ett eller flere anti-malware programmer? (antivirus, antispyware...) Hadde Linux hatt samme brukermassen som Windows har så hadde det nok dukka opp meir spyware saker til Linux også. Du skal ikke se bort ifra at flere hadde forsøkt seg på lure linux-brukere om det var flere av dem, men vi må likevel ikke glemme at vi snakker om to veldig forskjellige OS her. Ikke bare selve OSene men også infrastrukturen rundt, hvor man i GNU/Linux-verden i langt større grad henter og bruker software fra sikrere kilder enn hva mange gjør i Windows-verden. Du må ikke se deg helt blind på brukermasse i sikkerhetsspørmål. På over 15 år har det ikke vært noen problemer med virus til Linux. Mac har derimot hatt en del problemer med virus tidligere (før overgangen til unix-basert OS), og linux har flere brukere enn Mac. Forøvrig er det også mange andre mindre plattformer som har vært rammet av virus. Men av en eller annen grunn har dette altså ikke skjedd med linux Det er jo ein grunn til at Linux er mindre utbredd enn Windows er. De har rett og slett ikke fulgt med i tiden. Hvorfor har ikke Linux flere brukere når det skal være så "bra" i følge trådstarter? Eller er det bare oppspinn alt sammen? Må jo finnes en grunn til dette. 9013934[/snapback] Nå viser du egentlig bare mangel på historiekunnskap. Linux følger i høyeste grad med i tiden, og utvikler seg også i veldig høyt tempo (de fleste vil si raskere enn Windows utvikler seg). Men du må huske på at Microsoft startet å bygge monopolet sitt på 80-tallet, pga deres allianse med IBM. Linux kom dessverre 10 år for seint, og har derfor måttet bygge seg opp fra ingenting til hva det er idag, og konkurere mot verdens største og mektigste softwareselskap. Fortsatt er det lang vei igjen, spesielt på desktop-markedet, men jeg ser positivt på framtida Du mener kanskje at Windows sin markedsandel kontra Linux viser at Windows er et overlegent OS? Problemet er bare at i motsetning til mange av de nerdene som vanker på Hardware.no, så er >90% av befolkningen av typen som kjøper ferdige PC istedenfor å bygge hardware og installere OS på egenhånd. Og vi vet jo alle hvor lett det har vært å kjøpe PCer med andre OS enn Windows Endret 6. juli 2007 av Langbein Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Men du har godt over middels kunnskap om Windowsen din? Og du bruker kanskje ett eller flere anti-malware programmer? (antivirus, antispyware...) Kun nod32 antivirus, og windowsupdate på automagisk oppdateringer. nod32'n har ikkje sagt eit pip enda om virus, så vurderer å droppe den i framtida. hmh, ja, kjøyrt vista sida starten av februar, og vista har vel ein sånn malware fjerner? anyway, den har ikkje funnet noke. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 2. 140.000 Windows Virus + 0 til GNU/Linux versjoner anno 2007.3. Trojaner 4. Droppers 5. Ormer 6. Adware 7. Spyware 8. Malware 9. Badware 10. Anti-Virus 11. Anti-Adware 12. Anti-Spyware Med litt sunn fornuft unngår man det meste. Linux er ikke 100% imun , dumme brukere finnes overalt 8134771[/snapback] Hvis du virkelig mener dette så må du nesten fortelle meg hva slags sunn fornuft det skal være. Bruker du Windows har du ikke nubbesjans til å fullstendig unngå disse problemene med mindre du isolerer pc'n fullstendig fra alt som heter nettverk og andre brukere og samtidig aldri bruker en cd med noe annet enn kildekode på. Er det kompilerte exe-filer så setter du maskinen i fare ved å kjøre de. Og ja, anti-virus og alle disse mot-tiltakene ødelegger faktisk for maskinen de også. Er du heilt fjern eller?Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Klart man kan holde en Windows maskin fri for spyware og alle programma du lister opp. Vis man ikke klarer det, er det kanskje like greit at du slutter å bruke datamaskiner med en gang, og setter deg på skolebenken og lærer deg litt sunn fornuft. Fram med penn og papir for deg.Jeg for min del har eit ganske aktivt liv på internet, laster ned programmer og installerer det eg vil, ja fra internet, ikke fra cd'er som du seier. Aldri hatt problemer med spyware eller lignende. Hadde Linux hatt samme brukermassen som Windows har så hadde det nok dukka opp meir spyware saker til Linux også. Det er jo ein grunn til at Linux er mindre utbredd enn Windows er. De har rett og slett ikke fulgt med i tiden. Hvorfor har ikke Linux flere brukere når det skal være så "bra" i følge trådstarter? Eller er det bare oppspinn alt sammen? Må jo finnes en grunn til dette.9013934[/snapback] Ja, heeelt fjern. Synes Langbein svarer veldig bra. Vil ellers legge til at det koster mer enn penger å bytte fra noe man kjenner ut og inn til noe man ikke kjenner. Man må lære noe nytt og det er det ikke alle som klarer. Utover dette så er spørsmålet så omfattende at hvis jeg skulle svart skikkelig på det måtte jeg skrive en bok. Og jeg er ikke så sikker på at du faktisk har lest det som sies i den første posten... Når det gjelder det du sier om malware kan du lese poengene i listen, og særlig punkt nr 2. Klikk på linkene for å finne en forklaring på hvorfor det er slik det sies i posten. Men du har godt over middels kunnskap om Windowsen din? Og du bruker kanskje ett eller flere anti-malware programmer? (antivirus, antispyware...)Kun nod32 antivirus, og windowsupdate på automagisk oppdateringer. nod32'n har ikkje sagt eit pip enda om virus, så vurderer å droppe den i framtida. hmh, ja, kjøyrt vista sida starten av februar, og vista har vel ein sånn malware fjerner? anyway, den har ikkje funnet noke. 9014242[/snapback] Før eller siden møter du nok på det du også. Jeg har aldri møtt en MS bruker som ikke har slitt med malware. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Før eller siden møter du nok på det du også. Jeg har aldri møtt en MS bruker som ikke har slitt med malware. Her har du én ihvertfall. Nå er jeg riktignok ingen MS-bruker lenger, og jeg har nok hatt noe småproblemer i Win95/98-tiden, men fra jeg begynte å bruke Windows 2000 i år 2000 til jeg sluttet å bruke XP i 2006 har jeg ikke hatt virus, malware eller alvorlig spyware (eneste spybot o.l har klaget på har vært noen teite cookies) Kjørte forøvrig samme WinXP-installasjon fra sent 2004 til høst 2006, uten antivirus. La inn et program og kjørte full scan før jeg wipa alt og la inn linux, og som jeg trodde, null virus. Klart, at jeg har brukt Linux/FreeBSD parallelt, og at jeg har hatt svakhetene til Windows i bakhodet hele veien, har nok hjulpet en del. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Før eller siden møter du nok på det du også. Jeg har aldri møtt en MS bruker som ikke har slitt med malware. Her har du én ihvertfall. ... 9017374[/snapback] Ennå ikke møtt deg da. Uansett... malware er så mangt, ikke bare virus og spyware. All slags programvare som har funksjoner utover primærfunksjonene og som går utover brukbarheten til programmet er malware. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Har dere lagt merke til at dersom man bytter USB-inngangen til en USB-enhet i Windows, så må driverne til enheten installeres på nytt. Fryktelig irriterende med f.eks. trådløse USB-kort. Det samme gjelder om man bytter plassen til et PCI-kort. Dette skjer ikke i Linux. Fordel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Lenkja til "fragmentering" på fordel nr 11 funkar ikkje. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Lenkja til "fragmentering" på fordel nr 11 funkar ikkje. 9143990[/snapback] Begge virker hos meg. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 http://www.biznix.org/whylinux/windows/fragment.html Er død (Page Not Found - thttpd/2.25b 29dec2003) hos meg også. Google Cache: http://64.233.183.104/search?q=cache:FyN48...s/fragment.html Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Kvar laster eg ned GNU/Linux? Kva skjer etter eg har lasta det ned? Kva skjer når eg starter maskina etter eg har lasta det ned? Er det noko eg ikkje har fått med meg? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Kvar laster eg ned GNU/Linux? Kva skjer etter eg har lasta det ned? Kva skjer når eg starter maskina etter eg har lasta det ned? Er det noko eg ikkje har fått med meg? 9366012[/snapback] Det du laster ned må brennes på en CD og så installeres (restart PC og boot fra CD). Når du har installert og starter pc'en på nytt igjen vil du få opp et valg om du vil starte GNU/Linux eller det gamle operativsystemet ditt. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Kvar laster eg ned GNU/Linux? Kva skjer etter eg har lasta det ned? Kva skjer når eg starter maskina etter eg har lasta det ned? Er det noko eg ikkje har fått med meg? 9366012[/snapback] Det du laster ned må brennes på en CD og så installeres (restart PC og boot fra CD). Når du har installert og starter pc'en på nytt igjen vil du få opp et valg om du vil starte GNU/Linux eller det gamle operativsystemet ditt. 9366153[/snapback] Og det valget får eg kvar gong? Og kvar laster eg GNU/Linux ned? Edit: Skrivefeil. Endret 27. august 2007 av Mr. Sviker Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Kvar laster eg ned GNU/Linux?9366012[/snapback] Øverst i den første posten i denne tråden ligger det en link hvor du kan laste ned GNU/Linux. Kva skjer etter eg har lasta det ned?9366012[/snapback] Det havner en fil som tar opp ca 700MB på harddisken din et sted. Ellers skjer det ingenting. Kva skjer når eg starter maskina etter eg har lasta det ned?9366012[/snapback] Akkurat det samme som skjedde før du lasta det ned. Er det noko eg ikkje har fått med meg?9366012[/snapback] Kanskje at du må installere programmer du laster ned før du kan bruke dem? Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Er det noko eg ikkje har fått med meg?9366012[/snapback] Kanskje at du må installere programmer du laster ned før du kan bruke dem? 9366651[/snapback] Hvilke programmer då? Til GNU/Linux? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Jeg tenkte på alle programmer du laster ned, generelt. GNU/Linux er en samling programmer, du må selvsagt installere dem før du kan bruke de... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå