Gå til innhold

Dugnad: 101 grunner for å velge linux


Anbefalte innlegg

Kvar lster eg ned programmar til Linux? Sånn eg lastar ned programmar til Windows?

 

Kjører Linux no. Det går greit, må berre venne meg litt til det.

 

Ein ting til; når eg trykkjer på scrollehjulet i Opera, kjem eg til denne sida: http://www.ette.no/. Kvifor? Og korleis skifter eg til å scrolle? (Altså trykkje på scrollhjulet og bevege musa opp for å scrolle opp og ned for å scrolle ned.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal sjekke der. Fann ut at med å trykkje på scrollhjulet gjekk eg til http://sist-merkede-tekst/, nokon som veit kor eg kan stille det inn slik at eg scroller i staden?

9385770[/snapback]

Du ruller på hjulet isteden for å trykke det ned. Marker tekst og midtre-musknapp er en copy-paste funksjon i linux.

 

Edit: Kvar kan eg (viss det går i det heile tatt) laste ned Adobe Flash Player plugin til Opera?

9385770[/snapback]

Jeg tror opera bruker firefox/mozilla-plugins.
Lenke til kommentar
Skal sjekke der. Fann ut at med å trykkje på scrollhjulet gjekk eg til http://sist-merkede-tekst/, nokon som veit kor eg kan stille det inn slik at eg scroller i staden?

9385770[/snapback]

Du ruller på hjulet isteden for å trykke det ned. Marker tekst og midtre-musknapp er en copy-paste funksjon i linux.

9402999[/snapback]

Prøv å holde inn shift og prøv igjen.

Lenke til kommentar
Skal sjekke der. Fann ut at med å trykkje på scrollhjulet gjekk eg til http://sist-merkede-tekst/, nokon som veit kor eg kan stille det inn slik at eg scroller i staden?

9385770[/snapback]

Du ruller på hjulet isteden for å trykke det ned. Marker tekst og midtre-musknapp er en copy-paste funksjon i linux.

9402999[/snapback]

Prøv å holde inn shift og prøv igjen.

9408856[/snapback]

Holdt inne Shift og trykte scrolleknappen, då kom det opp ein meny. Der valgte eg "Start panning" i staden for "Paste text from clipboard" og det funka. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Vet ikke om det står, men Alt+F2/console burde være med. Er så mye lettere å trykk Alt+F2 og så skrive navnet på programmet jeg skal ha i stede for å bla gjennom de kronglette menyene i Windows.

 

Filtreet er også ryddigere og mappene får ikke navn basert på språket du har valgt. Desktop heter Desktop uansett språk og /usr/bin er der uansett om jeg har norsk eller kinesisk. Letter å skrive script for flere språk også da.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Vet ikke om det står, men Alt+F2/console burde være med. Er så mye lettere å trykk Alt+F2 og så skrive navnet på programmet jeg skal ha i stede for å bla gjennom de kronglette menyene i Windows.
Alt+F2 er da ikke så mye mindre kronglete enn Windows+R? For øvrig har vel det mer med Gnome å gjøre enn med linux.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
3: "For hvordan skal noen kunne klare å lure deg til å installere slikt da?"

Man lager et nettsted og later som man tilbyr en seriøs tjeneste. Så krever man rot-tilgang under installasjon og føkker opp alt. Eller har jeg misforstått noe? Eventuelt kan man bare råde stakkars folk til å skrive "sudo rm -rf /" i terminalen (hvis sudo er aktivert og de har passordet).

 

50: "Fordel nr 50 : Du kan være sikker på at det ikke finnes kode skrevet av statlige etterretningstjenester i systemet ditt dersom du bruker GNU/Linux."

Jeg trodde SELinux var delvis utviklet av NSA, i hvert fall...?

 

75: "Faren for datatap reduseres også, ettersom en korrupt partisjon ikke vil påvirke de øvrige."

Det gjelder vel strengt tatt ikke hardware-feil...

 

35, 98: "interessen for Linux har økt i gjennomsnitt med 77% årlig de siste 5 årene."

(kremt!) Jeg ser ingenting i artikkelen som tyder på det. Det er et helt villt tall.

 

Når det er sagt, så må jeg si at jeg har sett stor positiv utvikling for GNU/Linux de seneste år. Jeg har også en følelse av at Ubuntu er litt mainstream, men det er sikkert bare fordi jeg studerer IT sammen med masse såkalte nerder etc... Kanskje, blant folk som er litt datakyndige, er Ubuntu på tredje plass (avhengig av hvordan man kategoriserer)?

Lenke til kommentar
3: "For hvordan skal noen kunne klare å lure deg til å installere slikt da?"

Man lager et nettsted og later som man tilbyr en seriøs tjeneste. Så krever man rot-tilgang under installasjon og føkker opp alt. Eller har jeg misforstått noe? Eventuelt kan man bare råde stakkars folk til å skrive "sudo rm -rf /" i terminalen (hvis sudo er aktivert og de har passordet).

Poenget er at software-installasjon i hovedsak foregår via repositories. Jeg har ikke gjort noe seriøst statistikk på det, men jeg antar at jeg installerer flere hundre pakker (programmer/libraries) fra offisielle repo's for hvert program jeg installerer manuelt fra andre kilder. Dermed har man langt mer kontroll på hva som stappes inn i PCen. Som en bonus er det også mye enklere å holde programmer oppdatert, eller å uninstalle en pakke. Her har man ett enkelt system å forholde seg til, med en kjapp database som kan fortelle hvilken pakke hver eneste fil på systemet ditt tilhører. Man trenger ikke forholde seg til ørten ulike install-systemer, som i Windows (InstallShield, Windows Installer... ). Vi vet jo alle hvor vrient det kan være å fjerne programmer i Windows (ikke uten grunn at det fins spesialprogrammer for å fullstendig fjerne Norton osv.)

 

Men tilbake til saken, så kan man aldri gardere seg 100% mot brukerfeil. Om jeg lager en hjemmeside som forteller at man fjerne bugs fra PCen ved å sprøyte den ned med insektmiddel, eller overklokke ved å koble maskinen til høyspentledning, så kan det jo hende det fins en idiot et eller annet sted som går på en smell (bokstavelig talt) :p

 

Skulle det en gang i framtiden bli et problem at nybegynnere å hopetall lures til å kjøre "rm -rf /", så er det en smal sak å legge inn noen sikkerhetsvarsler i disse programmene. F.eks at den sjekker om programmet kjøres interaktivt, og har særdeles farlige parametre, og deretter printer en svær advarsel før kommandoen eksekveres.

50: "Fordel nr 50 : Du kan være sikker på at det ikke finnes kode skrevet av statlige etterretningstjenester i systemet ditt dersom du bruker GNU/Linux."

Jeg trodde SELinux var delvis utviklet av NSA, i hvert fall...?

Det er riktig at det er NSA som opprinnelig utviklet SELinux, men koden ble frigitt i 2000. Sjansen for at det i dag fins bakdører i SELinux er vel heller liten.

 

Med proprietær programvare er det derimot mye verre å finkjemme softwaren for eventuelle bakdører.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et argument for bruk av linux er at man øker både kompetanse og innsikt i et system hos brukeren siden enkelte ting ikke er like automatisert som i Windows og en får tilgang til større deler av systemet.

 

Grunn for redigering: omformulerte de siste ordene.

Endret av Drola
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

En ting jeg liker med Linux, og som jeg ser at folk rundt på diverse forum ikke har fått med seg, er hvor enkelt det er.

 

Linux er feks perfekt for noen med LITE datakunnskap, som ikke bryr seg om OS i det hele tatt.

 

Leste feks en på slashdot.com som hadde installert Ubuntu til bestefaren sin. For det første er ikke Linux vanskelig og installere, da man slipper og lete etter drivere og lignende. Prøv og forklar til en litt eldre fyr hva chipset drivere er. Det er helt umulig nesten. Og så må man ha firewall, og antivirus og +++.

 

Dette slipper man jo, og man slipper og forklare hva disse tingen er. Man kan omså rename Firefox til Internett, og så kan man peke nede til høyre, og be de trykke ja vær gang det kommer en update. Man slipper også og forklare at vært eneste program må oppdateres, som på Windows, da dette blir gjort av seg selv.

 

Jeg tror vi får se mere Ubuntu terminaler til brukere som ikke bryr seg om Software og hvordan OS fungerer, da, man strengt tatt ikke trenger det. Linux er for alle nå, og det håper jeg vi får ut til folket.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En ting jeg liker med Linux, og som jeg ser at folk rundt på diverse forum ikke har fått med seg, er hvor enkelt det er.

 

Linux er feks perfekt for noen med LITE datakunnskap, som ikke bryr seg om OS i det hele tatt.

 

Leste feks en på slashdot.com som hadde installert Ubuntu til bestefaren sin. For det første er ikke Linux vanskelig og installere, da man slipper og lete etter drivere og lignende. Prøv og forklar til en litt eldre fyr hva chipset drivere er. Det er helt umulig nesten. Og så må man ha firewall, og antivirus og +++.

 

Dette slipper man jo, og man slipper og forklare hva disse tingen er. Man kan omså rename Firefox til Internett, og så kan man peke nede til høyre, og be de trykke ja vær gang det kommer en update. Man slipper også og forklare at vært eneste program må oppdateres, som på Windows, da dette blir gjort av seg selv.

 

Jeg tror vi får se mere Ubuntu terminaler til brukere som ikke bryr seg om Software og hvordan OS fungerer, da, man strengt tatt ikke trenger det. Linux er for alle nå, og det håper jeg vi får ut til folket.

 

Ser jo helt klart at det er mye enklere enn Windows, for Ubuntu krever mye mindre fra brukeren. Spesielt hvis man sammenlikner med Vista, hvor man har UAC (deaktiverer den der jeg ser Vista :p ). Men det kan bli vanskelig å forklare bestefar hvorfor han ikke får bruke Windows-programmer, eller diverse tilleggsutsyr hvis han kjører Linux. Det problemet løses jo fortere hvis alle hadde brukt Linux da :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Alt+F2 er da ikke så mye mindre kronglete enn Windows+R?

I windows må du styre no inni helvete med snarveier for å starte noe annet en paint, iexplore og enkelte systemverktøy fra "run"

Den tid er heldigvis forbi. Med Windows Vista indroduserte man integrert søk i startmenyen. Det er så enkelt at du åpner startmenyen og skriver inn de første bokstavene av det du leter etter, enten det er filer eller programmer på maskinen så sorteres det kategorisk og kronologisk mens du skriver. Brukervennligheten her er det lite å klage på. :)

Lenke til kommentar
Den tid er heldigvis forbi. Med Windows Vista indroduserte man integrert søk i startmenyen. Det er så enkelt at du åpner startmenyen og skriver inn de første bokstavene av det du leter etter, enten det er filer eller programmer på maskinen så sorteres det kategorisk og kronologisk mens du skriver. Brukervennligheten her er det lite å klage på. :)

Dette er nok den beste featuren i Vista. Man kan dog få til dette i XP dersom man laster ned Launchy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...