tsunammi2k Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Er så veldig forvirret av forsikringsmaset, sammen med lån og eierskap på biler.. Noen som har veldig peiling? Først og fremst, jeg er 18, snart 19, og har lyst å kjøpe bil. Så skal jeg ta opp banklån for bil, enten på meg selv eller skal moren min gjøre det. Grunnen til at mormi kanskje skal gjøre det er fordi jeg gjerne vil ha henne på forsikringen og meg satt opp som fører. Sparer vel et par tusen på å sette den på henne? Har og hørt av en kompis at på faren hans forsikring i If, så fikk faren begynne på 50 % bonus da han kjøpte sin andre bil når han hadde maksimum på sin første bil. I tillegg; hvis moren min skal stå som forsikringstaker, må moren min også stå som eier av bilen, dvs. hun må være med ut på roadtrip til bilen jeg skal kjøpe for å undertegne kjøpskontrakten og omregistreringskontrakten? Hva med forsikringsbonus, har hørt av noen at man mister bonusen hvis man har en pause på å eie en bil på over så så mange måneder eller noe slikt? Endret 11. mars 2007 av nan0tim Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Når det gjelder forsikring og eier av bil, så må dette være samme person. AutoSYS (motorvognregisteret) gjør oppslag mot forsikringsselskapene, og nekter å registrere bilen dersom ikke eier og forsikringstaker er samme person. Din mor trenger ikke være med når du henter bilen, men hun må signere på den salgsmeldingen som skal leveres Biltilsynet etterpå. Hva som står på salgskontrakten mellom kjøper og selger er uintressant for Biltilsynet, de har ingenting med denne å gjøre. Det jeg anbefaler dersom din mor ikke er med, er at dere skaffer salgsmelding på forhånd (Internet/Biltilsynet/osv) hvor din mor signerer på forhånd, slik at både kjøper og selger kan få med seg en gyldig utfylt salgsmelding. Om det er et billån, så mener jeg å huske fra tidligere at låntaker må være den som eier bilen (har vel noe med om dem skal ta pant i bilen, så kan ikke dem ta noen andre sin bil). Har vertfall hatt noen folk innom jobb som har bommet litt der, og som har måttet omregistrere bilen sin igjen for å oppfylle kravene fra banken.. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Hvorfor skal du spare opp bonus for mora di? Hun blir sikkert kjempeglad, men du taper penger på det. Økonomisk lønner det seg å begynne å spare bonus så fort som mulig. Men du har kanskje betalingsanmerkninger og må av den grunn sette lånet på mora di? Og forsikringen følger seff med. Og en ting til. Du blir ikke "satt opp som sjåfør". Man krysser av for at bilen disponeres av førere under 23 år. Og forsikringspremien blir deretter. Endret 12. mars 2007 av buskmann Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Økonomisk lønner det seg å begynne å spare bonus så fort som mulig.8133518[/snapback] Har man masse penger, så stemmer den der. Har man ikke så mye penger, er det ikke sikkert man har råd til å ha bil på seg selv. For å ta et eksempel med meg selv. Min bil står på min far og jeg betaler vel rundt 4000 for full kasko for det. Skal bilen stå på meg selv vil forsikringsselskapet ha 12.500, noe som er litt mye for oss studenter. Så godt mulig jeg taper penger på det i lengden, men om man ikke har råd til å betale det tredobbelte i forsikring med en gang, så lønner det seg ikke å ha det på seg selv. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Ja seff. Hvis man f.eks. foretrekker å betale 1500 kr neste år fremfor 1000 kr i år, så velger man løsningen med bilen registrert på en annen. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Ja seff. Hvis man f.eks. foretrekker å betale 1500 kr neste år fremfor 1000 kr i år, så velger man løsningen med bilen registrert på en annen. 8133621[/snapback] Dersom man har forventninger om å komme ut i arbeidslivet og få en anstendig lønn etter hvert, og dermed ikke ser de store problemene med å begynne bonusopptjeningen noen år senere, så velger man gjerne løsningen med bilen registrert på en annen. Det sier seg selv at det er enklere å betale en forsikringspremie med 20% bonus når man er 26 år gammel og i full jobb, enn å betale en dobbelt så høy forsikringspremie som 18-åring. Men bevares, dersom man som 18-åring velter over av penger, og ønsker å gjøre forsikringen litt billigere på noen års sikt ved å til gjengjeld la forsikringsselskapet flå seg til man fyller 25 år, så for all del, be my guest Lenke til kommentar
Buxa Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Jeg har bilen min, en Audi 80 2.0E fra 1992, stående på meg. Denne betaler jeg 8800 i delkasko på. Allikevel ser jeg det som positivt at jeg allerede nå begynner å tjene opp bonus framfor om 4 år. Skal du ha forsikring på eget navn så sett det iallefall hos Gjensidige. De har rimeligst ungdomsforsikring. Dessuten får du igjen 11000,- om du kjører skadefritt etter 5 år eller noe? Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Jeg har bilen min, en Audi 80 2.0E fra 1992, stående på meg. Denne betaler jeg 8800 i delkasko på. Allikevel ser jeg det som positivt at jeg allerede nå begynner å tjene opp bonus framfor om 4 år. Skal du ha forsikring på eget navn så sett det iallefall hos Gjensidige. De har rimeligst ungdomsforsikring. Dessuten får du igjen 11000,- om du kjører skadefritt etter 5 år eller noe? 8134650[/snapback] Nja sjekka ut det, du får 5000,- tilbake om du har kjørt skadefritt i 5 år. Ekke så mye at det gjør noe.. Men ellers, jeg kommer nok til å studere i 5 år til på et universitet, og som sagt, studentlivet er ikke akkurat noe man tjener seg rik på. Planen er derfor å holde kostnadene nede nå, få et lån fra banken på 40 000,- for å kjøpe bilen, mens jeg har også 20 000,- utenom som jeg kan bruke å betale diverse utgifter, enten avgifter eller oppussing av bilen (Skal nok kjøpe en Corrado til 45 000,-). Så er planen videre at jeg skal bo hjemme første året, og sikkert begynne på et kurs her på UiS som jeg kan fortsette videre på NTNU året etter der igjen. Da sparer jeg boutgifter, samtidig som jeg skal jobbe, og dermed har studielån (8000,-/mnd) + lønn (3000++/mnd) til å betale ned lånet.. Men når alt kommer til alt, så skal jeg nok undersøke med diverse forsikringsselskap hvor mye mer i forsikring jeg må betale om jeg setter den på meg selv. Takk for nyttige innspill though, finner ikke slik informasjon andre plasser Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Er ikke sikker på om eier av bil og eier av forsikring må være samme person? Bilen står i mitt navn, og forsikringsavtalen er i kona sitt navn, uten at dette har gitt problemer for oss (nå må leg legge til at jeg står som medinnehaver i forsikringen, og hun står som medeier på bilen). Når det gjelder bonus, er det ingenting i veien for at du som 18-åring kan kjøre mammas/pappas bil med høy bonus. Det er mulig å arve bonus, så dersom dine foreldre finner ut at de skal gå fra 2 til 1 bil når du er 25, kan du arve bonusen fra dine foreldre, men ikke mer enn du selv ville ha oppnådd ved å kjøre skadefritt i de årene du har hatt førerkort. Når det gjelder tap av bonus ved "pause" i forsikringen, er det vanligvis 2 år som gjelder. Dvs at dersom du er uten bil i 2 år, begynner du på start når du forsikrer bil igjen. Surt dersom du hadde 70%, fint dersom du hadde malus på 140%. Når det gjelder lån med pant i bilen, er det viktig at bilen IKKE blir registret på ny eier før pantet er registrert. Lånet blir ikke utbetalt før bilen er omregistrert, så du må regne med at selgeren har bilen et par dager registrert på deg før han får pengene sine (dersom du kjøper privat). Endret 12. mars 2007 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Er ikke sikker på om eier av bil og eier av forsikring må være samme person? Bilen står i mitt navn, og forsikringsavtalen er i kona sitt navn, uten at dette har gitt problemer for oss (nå må leg legge til at jeg står som medinnehaver i forsikringen, og hun står som medeier på bilen).8135986[/snapback] Ifølge Biltilsynets retningslinjer skal dette være samme person, og man må i tilfelle manuelt inn og overstyre AutoSYS for at dette skal gå gjennom (hvordan har ikke jeg funnet ut, ei heller om det er mulig). Omregistreres en bil på vanlig måte i AutoSYS nekter systemet å gjennomføre omregistreringen, da den ikke finner noe forsikring på den som skal stå på eier. Jeg har derimot vært borti forsikringsselskaper som sender den elektroniske bekreftelsen på forsikringen til Biltilsynet i et annet navn enn den som eier forsikringen, slik at det fra Biltilsynets side ser ut som om eier av forsikring og eier av bil er samma person, mens det på forsikringsselskapets side er to forskjellige folk. Ikke helt etter boka tror jeg, men. Lenke til kommentar
trra Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Det er mulig å arve bonus 8135986[/snapback] Ble ikke den ordningen fjernet for to-tre år siden? Og hvorfor skal du kjøpe en bil som du må låne penger til hvis du ikke engang har råd til å betale forsikring? Endret 12. mars 2007 av trra Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Jeg har råd, spørs om jeg gidder å bruke så mye på forsikring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå