Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Prøvd alt - PC henger, restarter, piper&blåskjerm


Anbefalte innlegg

Maskinen har begynt å oppføre seg unormalt i det siste. Den har alltid virket og aldri hatt problemer med den, men

i det siste har den gjort så mange rare ting at jeg faktisk har blitt sjokkert. Jeg skjønner nesten ikke hvordan det er mulig. Her er historien:

 

For ca 2-3 uker siden la jeg inn Vista. Det funka helt greit, fram til en dag da jeg fikk en bluescreen. Hadde aldri fått det før og Vista hadde kjørt knirkefritt i ca 1 uke. Det var ikke siste gangen jeg skulle få se den bluescreenen, den begynte å dukke opp oftere og oftere. Jeg prøvde å avinstallere drivere, reinstallere dem, legge inn Vista på nytt, men de kom fordet. Tilslutt endte det i at jeg ikke fikk starta maskinen igjen, valgte jeg Sikkermodus stoppa den bare, valgte jeg vanlig bootup fikk jeg bluescreen. Jeg tenkte bare at tiden ikke er moden overhodet til å oppgradere til Vista, satte i XP cden igjen og skulle installere. Men når jeg skulle formatere, skjedde det absolutt ingenting, den hang seg til og med under installasjonen av XP. Valgte hurtigformat, men den sto stille i 2-3min. Jeg restarter, og det samme skjer igjen. Blir litt irritert, og gir PCen et lettere slag oppå, og plutselig ut av den blå installasjonskjermen fortsetter den. Jeg tenkte ikke noe mer over det, fram til etter installeringen.

 

Hører på musikk i Winamp og surfer litt på nettet, da plutselig musikken henger seg opp og går om og om igjen. Jeg beveger litt på musa og prøver å trykke, men ender i at hele maskinen låser seg, og lager en endeløs og høylytt pipelyd ut av PC-speakeren. Så restarter jeg maskinen og prøver på nytt, og jaggu meg skjer det igjen, etter bare 2 minutter med bruk. Begynner å bli litt irritert nå, og slår oppå kabinettet igjen. Med det samme begynner musikken å spille normalt igjen, pipelyden blir borte og maskinen er helt fin igjen. Dette kan fort skje et par ganger i halvtimen. Jeg har også funnet ut at jeg ikke engang trenger å slå på PCen for at den skal bli fin igjen, de siste gangene har jeg så vidt trengt å legge håndflata oppå maskinen før den er fin igjen.

 

Andre ting den også har begynt med er bluescreens i XP av typen "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL", og den restarter seg selv veldig ofte. Om jeg lar en nedlasting gå over natta er skjermen ALLTID svart når jeg slår den på om morgenen igjen, og restarter seg selv gang på gang etterfulgt av bluescreen.

Jeg har riktignok vært borti den feilmeldinga før, men har fått fiksa det og da var der driverene som fucka opp. Men her er det noe alvorlig galt, jeg har reinstallert XP etter den gang og det bare fortsetter, henger den seg er det bare å gi den et lite "dunk" med lillefingeren så virker den igjen.

 

Dette har holdt på i en måned mer eller mindre, og har blitt vant til det. Men jeg kan ikke la PCen stå på om natta uten at den restarter seg, jeg kan ikke høre på musikk og surfe på nett samtidig uten at den henger, og uten at jeg må "dunke" til den, og jeg kan hvertfall ikke spille med den.\

Jeg har holdt på med data siden -97 nå, hatt 100-talls PCer, bygd, reparert, feilsøkt og installert - og ALDRI vært borti noe så suspekt som dette.

Jeg mistenker harddisken eller hovedkortet. Men.. Harddisken henger i o-ringer og er ikke skrudd fast i kabinettet, dvs ikke direkte kontakt med kabinettet, så det ville vært rart at den plutselig ville fungert/reagert hvis jeg ga kabinettet et såå lite dunk. Så etter det mistenker jeg hovedkortet. Etter hver gang PCen restarter seg, stiller også klokka seg enten 10 timer framover eller bakover, det samme gjør den i BIOS. Og bluescreenen jeg får, VET jeg stammer fra hovedkortet, for det er en velkjent bluescreen som jeg har opplevd mange ganger før og rettet opp i.

 

Jeg har også sjekka at:

 

- Temperaturer ligger på normal (Normal: HD = 38, CPU = 32, GPU = 59)

- PCen er ryddig og støvfri, god sirkulasjon og alle vifter blåser

- RAM er feilfri og testet for ikke lenge siden, med MemTest86

- Ingenting er overklokket, og har aldri vært det

 

Ting jeg har gjort for å prøve å fikse mysteriet:

 

- Installert Vista

- Installert XP (Virket dårlig)

- Avinstallert drivere (hovedkort, chipset og skjermkort)

- Reinstallert drivere (Virket dårlig)

- Installert XP med full format + resetting av BIOS (virket dårlig)

- Sprayet store deler av HK, lydkort, harddisk osv med CRC - spray (Elektrorens)

 

Edit: Har nå fått utelukka at det er harddisken som er problemet. PCen hang seg igjen nå for 2min siden, og jeg prøve å "dunke" litt forsiktig på HDen men det hjalp ikke. Ga jeg et lite dunk oppå kabinettet gikk alt tilbake til normalt

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en venn av meg kjøpte en pc fra komplett...samme problem.han sendte inn pc'n...fikk nytt HK skjermkort..lydkort..cpu......da han fikk pc'n tilbake startet han pc'n og koste seg med Counter-Strike 1.6(pub seff).....så bang!...HK skjermkort..lydkort..cpu..kortslutta!...sendte inn pc'n på nytt---igjen fikk nytt HK skjermkort..lydkort..cpu.....da han fikk pc'n tilbake var den blitt skeiv:D...så drog vi på lan....pc'n hengte seg bare opp en gang men etter det så har den funket fjell!

 

tror komplett tapte mange penger på å reparere den pc'n...bare cpu'n kosta 5tusen.....

 

Konklusjon: ikke gjør som morra di sier! gjør som faren din sier, bestill deler fra databutikken.com/no (bruk minst 20.000)!

Lenke til kommentar
en venn av meg kjøpte en pc fra komplett...samme problem.han sendte inn pc'n...fikk nytt HK skjermkort..lydkort..cpu......da han fikk pc'n tilbake startet han pc'n og koste seg med Counter-Strike 1.6(pub seff).....så bang!...HK skjermkort..lydkort..cpu..kortslutta!...sendte inn pc'n på nytt---igjen fikk nytt HK skjermkort..lydkort..cpu.....da han fikk pc'n tilbake var den blitt skeiv:D...så drog vi på lan....pc'n hengte seg bare opp en gang men etter det så har den funket fjell!

 

tror komplett tapte mange penger på å reparere den pc'n...bare cpu'n kosta 5tusen.....

 

Konklusjon: ikke gjør som morra di sier! gjør som faren din sier, bestill deler fra databutikken.com/no (bruk minst 20.000)!

8133311[/snapback]

 

... og så sier vi takk til useriøse innlegg.

Lenke til kommentar

Håndspålegging er jo noe vi alle gjør og ber til våre PC-guder om at alt skal gå greit...

 

Men, nok tull...

Nå har jeg vært igjennom en tilsvarende runde for noen mnd siden, med omtrent de samme feilen du opplever (spes. med at safemode heller ikke funket). Sjekket ut komponent etter komponent... funket bedre i noen tilfeller, men falt tilbake til samme syndene like etterpå.

 

Mistenkte til slutt enten power eller HK. Ettersom power kan feile over tid pga uttørkede kondensatorer m.m.

Men, mistenke mest HK (som var et relativt nytt HK).

Det endte opp med at jeg sendte det i retur til komplett (hvor det var kjøpt), noen uker senere fikk jeg et i erstatning og har aldri opplevd noe som helst tull etterpå.

 

Så utifra det du skriver så vil jeg anta at HK er feilkilden din.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
... og så sier vi takk til useriøse innlegg.

 

... og så sier vi takk til seriøse innlegg.....

8150012[/snapback]

 

Konklusjon: ikke gjør som morra di sier! gjør som faren din sier, bestill deler fra databutikken.com/no (bruk minst 20.000)!

 

Hvor er seriøsiteten i at "du må bruke minst 20K for å få en bra maskin"? Hvis du først skal gi råd, bør det jo være hold i det du sier.

 

PS: Databutikken.com (i Norge) er jo stengt også, forresten. Pga misfornøyde kunder som ikke ville handle av dem lenger.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Sjekk at alle kontakter setter på plass, og alla kort står fast (Kan være noke der side det begynner og skje ting når du er borti kabinette).

Har det vore noke strømbrudd eller noke lignande med deg?

Står den konstant og piper eller? Du kan prøve og oppdater biosen og sjå om det hjelper. Kan være harddisken som er begynnt streike (Du kan teste ut ein liveCD, linux eller noke og så om det skjerd noe då siden den ikkje er avhenig av harddisken).

 

Her er noken program som kansje kan hjelpe deg med litt feilsøking: http://itpro.no/download.php?op=viewsdownload&sid=14

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...