Recon Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Jeg skal skifte ut routeren min nå, og for et år eller to siden så plotta jeg ut DLINKs DGL-4300 som en som burde være stabil ved store datamengder fram og tilbake, i motsetning til min nåværende som choker og sørger for at andre maskiner ikke kan surfe engang på en 16mbit linje hvis jeg gamer eller...erm...laster. Det jeg lurte på siden jeg har forlatt databransjen og ikke er like oppdatert lenger, har det kommet en nyere versjon av DGL-4300, eller evt en annen som er bedre ved mye trafikk, eller er dette fortsatt routeren å ha til slikt bruk? Hakke posta her på år og dag, så håper jeg holdt reglene for thread title. cheers Lenke til kommentar
Recon Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 Jeg prøver igjen med en liten omformulering: Hvilken router bør jeg gå for som ikke blir en flaskehals for de som ønsker surfe på største linja til Telenor mens jeg enten gamer eller bruker torrent? Spesielt torrent skaper problemer. Uansett hva jeg satte opp og ned hastigheten til. Å redusere antall global connections hjalp litt, men dreper jo hastighet også. Linja skal jo være mer en nok til dette. (Er det ikke 16 mbit Telenor har oppgradert topplinja til nå, selv om jeg kun har målt 8 mbit ned?) Er DGL-400 fortsatt den som styrer dette best, eller er det nyere teknologi og routere som har tatt over tronen? Evt er det noen modem/wireless router i ett (a la speedtouch 585) som også klarer håndtere og styre slik trafikk? Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Vet ikke helt om routere, beklager off-topic, men vil bare nevne at om du Uploader litt (torrents) så kveler det mye av linja. På en 20/1 DSL2 foreksempel så kan du laste ned så mye du vil uten at det går utover kvaliteten, men om du laster opp med 100kb/s så bruker du opp hele kapasiteten på linja. Så spiller du bør nok torrents upload være på 5-10 kb/s opp. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Vanskelig å si hva som er den beste routeren på konsumersiden. DGL-4300 er bra pga at den tåler masse connects uten å krasje. Sist sommer lå den på topp i en test av over 30 routere hos http://www.smallnetbuilder.com med over 180 samtlige connects uten å krasje. Andre omtrent like brukbare routere er Linksys WRT300N og Netgear WPNT834(utgått modell). Lenke til kommentar
Brutalix Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Tja det kommer ann på, den er rå på det bruket du beskriver. Men om du skal ha det kjappeste når det gjelder trådløst må du se på noen litt nyere routere, de så kalte pre N seriene. Og gjerne de som er V2.0 kompatible. DIR 655 serien fra Dlink er den som har kommet best ut av Pre N ver 2.0 routerne, vet ikke om hvordan Wan ytelsen er i forhold til dgl 4300... Brut edit... liten typo der ja Endret 16. mars 2007 av Brutalix Lenke til kommentar
xes Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Halla, folks. Sjekk denne http://www.dinside.no/php/art.php?id=372517 DLINK DGL-4300' arvtager jah!! Iflg. testen i allefall. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Halla, folks. Sjekk denne http://www.dinside.no/php/art.php?id=372517 DLINK DGL-4300' arvtager jah!! Iflg. testen i allefall. 8171938[/snapback] De tester jo stort sett bare trådløshastigheten. Resten blir bare synsing uten noen referanser. Lenke til kommentar
xes Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 De tester jo stort sett bare trådløshastigheten. Resten blir bare synsing uten noen referanser. 8172003[/snapback] Vel, det står: "Viktigere er det at den interne prosessoren er kraftigere enn på tidligere modeller, og skal kunne håndtere mer trafikk på høyere hastigheter" Så det er vel lite sannsynlig at den ikke overgår DGL-4300 og de aller fleste andre sammenlignbare produkter. Så det så. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Intern prosessor og minne er viktig selvsagt. Det er bare så dumt at en slik test foregår ved å 'bruke routeren noen dager'. Det finnes software som kan brukes til å teste routere på samme måte som man kan teste f.eks ram eller GPU i en PC. Lenke til kommentar
xes Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Intern prosessor og minne er viktig selvsagt. Det er bare så dumt at en slik test foregår ved å 'bruke routeren noen dager'. Det finnes software som kan brukes til å teste routere på samme måte som man kan teste f.eks ram eller GPU i en PC. 8172187[/snapback] Det gjør det, og en skikkelig test dukker nok opp et eller annet sted snart skal du se. Men inntil det motsatte er bevist, er denne for meg den "hotteste" kandidaten pr. dags dato. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Litt mere håndfast om DIR-655 http://www.smallnetbuilder.com/routerchart...330-330-124.png Dette viser at den ikke er like god som DGL-4300 (til P2P mm). Endret 17. mars 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Recon Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Heisan. Så nå det har kommet endel svar i tråden min. Så her ser det ut som 4300 fortsatt er kongen? Ad trådløshastighet, så skal det fiber inn her, men reg regner med jeg får nok hastighet i forhold til det på en 4300 likevel. Takk for all input. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Har selv 4300 og jeg sliter med elendig hastighet på det trådløse nettet.. På en 108mbps tilkobling får jeg ikke overført med mere enn 3-4mbps, men har selv kablet tilkobling til servern som kjører torrents så den er veldig stabil. Men den trådløse hastigheten plager meg masse, har prøvd forskjellige nettverkskort men ingenting hjelper så vet ikke hvorfor jeg ikke får opp hastigheten på den.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå