Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Å trene med pollenallergi, er det farlig?

Szmekken

Anbefalte innlegg

Jeg er plaget med sterk bjørkepollenallergi fra starten av april til midten av mai. Da har jeg vel alle symptomene som pollenallergi innebærer. Øynene renner, økt snørrproduksjon, og ikke minst til tider pustebesvær som følge av slim i hals og lunger.

Det jeg lurer på er om det forekommer noen helsemessig risiko ved å trene med disse symtomene? Jeg er 17 år og i relativt god form. I de siste årene har jeg ikke turt å trene annet enn i de obliatoriske gymtimene under pollensesongen. Men da ikke særlig inntens trening. Vil jeg i det heletatt ha noen nytte av treningen, eller virker det da bare mot sin hensikt? Det er her snakk om å trene kondisjonstrening, pumpe klarer jeg uansett.

Noen som vet, evt har noen erfaringer?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123897

Skriv et spørsmål til lommelegen du. Da vil du sikkert få et godt svar. (www.lommelegen.no)

Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar
Jeg er plaget med sterk bjørkepollenallergi fra starten av april til midten av mai. Da har jeg vel alle symptomene som pollenallergi innebærer. Øynene renner, økt snørrproduksjon, og ikke minst til tider pustebesvær som følge av slim i hals og lunger.

Det jeg lurer på er om det forekommer noen helsemessig risiko ved å trene med disse symtomene? Jeg er 17 år og i relativt god form. I de siste årene har jeg ikke turt å trene annet enn i de obliatoriske gymtimene under pollensesongen. Men da ikke særlig inntens trening. Vil jeg i det heletatt ha noen nytte av treningen, eller virker det da bare mot sin hensikt? Det er her snakk om å trene kondisjonstrening, pumpe klarer jeg uansett.

Noen som vet, evt har noen erfaringer?

8132885[/snapback]

De verste allergi angrepet gi anafylaktisk (Engelsk - anaphylatic) reaksjon.

Det gi deg akutt lav blodtrykk og uten behandling kommer døden som følge.

Jeg må minne deg på at dette forkommer svææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææært sjeldent hos pollen allergiker. Gjerne litt mer vanlig for de som har allergi for "nøtter" eller vepssting... :ph34r:

Pollen allergi gir som regel luftvei plager og irritasjoner. (Allergiske reaksjoner)

Oftes kan problemet bekjempes med antihistamin piller (spesifisk H1 antagonist) og lokal antihistamin som øyedråper og nesespray.

Timing for "administrasjoner" er viktig, for at disse medisinene skal virke optimalt. oppnå den beste effekten altså....

F.eks. Her er en god kompinasjon:

Antihistamin pillene "Zyrtec" før sengetid.

Nesespray: f.eks. "Nasonex" Om morningen, og en om ettermiddagen.

Og øyedråpene: om morningen og om ettermiddagen.

Hvis du er en "hyperallergiker," dvs en meget sensitivt person.

Kan en globulin injeksjon (Engangsinjeksjon) være det beste alternativ.

Slik injeksjoner vil stoppe plagene dine for evig, men krever litt fra deg før legene...vel...gi deg muligheten, :thumbdown: ...Spør om du kan få.....

edit: Det er en slags vaksine mot (allergi fremkallende stoffer i kroppen)

med forbehold på leifer...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Har tatt slik sprøyte før, men den inneholder kortison,

8134386[/snapback]

Jeg tror ikke vi snakke om det samme...

Jeg mener en Ag-Globulin shots, Du snakker om kortisol?

Det jeg snakker om er behandling som vare et år.. altså du må tilbake for å får sprøyten hver 3uker/månend... så blir du kvitt problemet for alltid.. :whistle:

Medisinen kalles for Xolair tror jeg... :dontgetit:

En anti Ig-e preparat (Injeksjon).

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg går til allergivaksinasjon, det funker nogenlunde greit. Ei sprøyte i uka i 8 uker, så ei sprøyte annenhver måned i 3 år. Har tidligere år brukt kortisonsprøyter (ikke kortisol håper jeg, som en skrev over), jeg spiser daglig opptil flere tabletter med antihistaminer i pollensesongen, jeg prøver å flykte unna pollenet, vasker sengetøy ofte, dusjer ofte, osv. Har prøvd naturmedisin, øyedråper, nesespray og flere forskjellige pillesorter.

2 tips til deg, gå til fastlegen og be ham om å henvise deg til spesialist for en test om du reagerer kraftig nok til å starte et immunoterapiprogram (allergivaksinasjon) , og be om å få pillene "Aerius" i stedet for Zyrtec og denslags. Et allergivaksinasjonsprogram startes som oftest opp på høsten, men det er lurt å spørre allerede nå om å få en henvisning til spesialist.

Å trene med pollenallergi er ikke farlig, men jeg har selv opplevd at det er meget vanskelig. Kroppen er allerede sliten, og du blir fort utmattet. Om du løper ute i skogen er det klart at du får en dårlig effekt også, da du utsetter deg selv for mer pollen.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg straks enda mer skeptisk til kortisonsprøytene, og jeg har vært rimelig skeptisk fra før av. Leste meg opp litt på engelsk wikipedia, da jeg ikke snakker svensk, og fant fort ut at det som kalles hydrokortison er kortisol. Økning av blodtrykk, blodsukker, muskelnedbrytende effekt og hindring av immunforsvaret (det som er nyttig mtp allergi).

Høyrepetetisjons styrketrening, evt. ei veldig lang økt booster jo kortisolproduksjonen betraktelig, og dette er vanligvis noe man vil unngå; kanskje dette kan virke som krisemedisin for allergiske anfall, altså å slite ut en større muskelgruppe? :p Litt kjipt å ofre muskelmasse for denslags, men.

Lenke til kommentar
Vel du produsere "Glukokortisol" kortison.....nartulig i kroppen din..

8157060[/snapback]

Det er jeg klar over, men å øke nivåene ekstra er neppe hensiktsmessig med mindre det er nødvendig av spesielle grunner. Tidligere har jeg latt meg overtale av min mor til å prøve injeksjoner av hydrokortisol litt tidligere enn det jeg strengt tatt behøvde, denne sommeren her skal jeg holde ut så lenge som absolutt mulig. Forhåpentligvis hele sommeren, om allergivaksinasjonen er effektiv og sommeren er snill.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...