Gå til innhold

Bios finner bare 2 gigg minne/ram har 3

Goodall

Anbefalte innlegg

Hovedkortet er et Asus A8N-VM CSM og som tittel sier, den finner bare 2 gigg minne.

Saken er det at det er 2 like brikker av typen Geil 512MB og 2 like av typen Corsair 1024MB.

Hvis jeg bruker bare Corsair får jeg riktig med 2 gigg og hvis jeg bare bruker Geil så får jeg 1 gigg.

Med alle koblet til får jeg 2.25 gigg :hmm: Hovedkortet skal klare 4 gigg og jeg bruker windows 64.

2.25 er det jeg får på skjermen når jeg starter pc og i windows.

Har prøvd og bytta om plassene, og i bios er det ikke mange innstilninger for å si det sånn. Prøvde å sette samma CL og den pakka der på ram'n men da jeg kom i windows så var timingene akkurat som før, de dreit i og følge de jeg satt i bios :(

Tenkte jeg skulle prøve med bare en 512 brikke i morra for å se hva som skjer da.

Men i mellomtiden kom gjerne med forslag, eller hvis noen vet om det ikke går ann å få gjort noe med så si i fra nå så jeg slipper å bli gal :p

Takker for svar

edit: legger til at Everest finner alle brikkene, så alle skulle vel funka?

vet ikke om dette har noe å si?

Corsair 200 MHz 3.0-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS) / 11-13-2 (RC-RFC-RRD)

Geil 200 MHz 2.0-3-3-6 (CL-RCD-RP-RAS) / 11-14-2 (RC-RFC-RRD)

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mem Benchmark i everest

read: Corsair 200 MHz 3.0-3-3-8 = 6660 MB/s

write: Corsair 200 MHz 3.0-3-3-8 = 6311 MB/s

latency: Corsair 200 MHz 3.0-3-3-8 = 48.2 ns

read: Geil 200 MHz 2.0-3-3-6 = 6105 MB/s

write: Geil 200 MHz 2.0-3-3-6 = 2441 MB/s

latency: Geil 200 MHz 2.0-3-3-6 = 42.4 ns

:hmm: read er nesten like, men write da røsker jo corsair i fra med 4000MB/s :eek:

Men å bruke de sammen ble det ræva greier + at jeg fikk aldrig mer enn ca 256MB ram med de 2 geil brikkene om jeg så bare hadde 1 i eller begge 2

Lenke til kommentar

Ja geil brikkene funker alene som jeg skrev i første innlegg ;)

Trenger er jo en definisjons sak :p Men saken var det at de geil brikkene har jeg hatt i en del år nå og 1 gigg, har blitt litt lite. Så når en kamerat kjøpte seg et nytt AM2 system hadde han jo brått 2 gigg som ikke skulle brukes til noe :) Å vips lånte jeg de hehe ;)

Så derfor fikk jeg meg da 2 gigg mer og tenkte at nå blir det 3 gigg, men det ble det visst ikke :no: Må være bios som fucker det til :(

Men i følge benchmarken i everest så ver det ikke akkurat sjakk trekk og ha alle brikkene i, man ser jo at det 2 gigg settet KNUSER 1 gigg settet enda 1 gigg settet har bedre timings og begge er ddr400 :hmm: De testene var jo kjørt seperat da sef. altså kun med geil innstalert eller corsair! Testene ble mye værre med alle brikkene i

Nå har jeg bare dritet i geil brikkene og bruker bare corsair brikkene, og for å si det sånn: 2 gigg vs 1 gigg det er jo bare helt syk forskjell. nesten som å kjøpe ny pc :p

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...