Gå til innhold

Noen som kan noe om Odd Fellow?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...
Hei!

Jeg har 15 år bak meg som Odd Fellow og sitter også med høyeste grad i Leiren.

Hvis du fremdeles er nysgjerrig på hvem vi er, så ta kontakt med meg og jeg skal forsøke svare så godt jeg kan

Mvh,

OrdensBroder

For et gøyalt sammentreff at det dukket opp en ny bruker ved navn OrdensBroer, som etter sigende er stor sjef i Odd Fellow, med kun étt innlegg i sin forumkarriere, like etter at noen stilte spørsmål om Odd Fellow.

Lukter det juks og fanteri?

Lenke til kommentar

Kan være at de er opptatt av hva som skrives om dem, og googler seg selv jevnlig. Det tok nå faktisk hele to år før denne "storsjefen" svarte i tråden. Vil ikke kalle det "like etter". Vil for så vidt gjerne ha svar på det samme som fuzzyboots; hvem er dere og hva gjør dere?

Red.: Kjære dagbok: I dag kom Leif på besøk. Vi drakk kaffi og hadde det trivelig.

Endret av Señor Bukkake
Lenke til kommentar
Kan være at de er opptatt av hva som skrives om dem, og googler seg selv jevnlig. Det tok nå faktisk hele to år før denne "storsjefen" svarte i tråden. Vil ikke kalle det "like etter". Vil for så vidt gjerne ha svar på det samme som fuzzyboots; hvem er dere og hva gjør dere?

Red.: Kjære dagbok: I dag kom Leif på besøk. Vi drakk kaffi og hadde det trivelig.

Nei, du har visst rett i det, men det var nå likevel like etter at tråden ble bragt opp på nytt. Før dét skjedde, var den for bortgjemt. :) Slapp av, jeg beskylder vel egentlig ingen for noenting, det var bare en tanke som slo meg.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Nå vet ikke jeg hvor i mitt første innlegg at dere har lest at jeg har titulert meg som 'storsjef' eller 'yppersteprest' :dontgetit: ?

Jeg er en helt vanlig Ordensbroder i Odd Fellow. Jeg har vært medlem i ca 16 år og er for øyeblikket CeremoniMester i min Loge. Som CM er det min plikt å lede alle seremonier og ritualer i Logen.

Jeg kan forsikre dere om at jeg ikke har andre motiver bak mitt første innlegg enn å forsøke å være behjelpelig. Problemet er at posten var så gammel at jeg derfor bare ville se om vedkommende fortsatt lurte på Odd Fellows. Jeg vil forsøke å være så informativ som mulig (innen de retningslinjer for hva jeg kan informere om) og kanskje noen der ute som leser mine innlegg blir nysgjerrig nok til å ta kontakt med sin lokale Loge mtp medlemsskap - intet ville glede meg mer enn det :yes:

Det var faktisk helt tilfeldig at jeg havnet inn på dette forumet - satt og kjedet meg litt på jobb og surfet litt på nettet :roll:

Ordenens budord er: Vi befaler Eder at besøke de syke, hjelpe de trengende, begrave de døde og oppdra de foreldreløse.

Slik er strukturen i Logen:

Troskapsgraden også kalt Innvielsesgraden

Det Gode Vennskapsgrad

Den Edle Kjærlighetsgrad

Den Høye Sannhetsgrad

Deretter (etter minimum 5 år som Bror av Den Høye Sannhetsgrad) blir du kallet til Leiren hvis du viser interesse for Ordensarbeidet.

Leiren er en påbygning på Logen, selv om den ikke er overstående i myndighet.

Slik er strukturen i Leiren:

Du blir kallet til Leiren og mottar Patriarkgraden

Deretter blir du befordret til Den Gyldne Leveregelsgrad

og tilslutt blir du opphøyet til Den Kongelige Purpurgrad

Mellom hver grad i Logen og i Leiren, så er det undervisning og diskusjonsgrupper i hver aktuelle grad for å øke forståelsen for innholdet i graden.

Jeg innhar Den Høye Sannhetsgrad i Logen og Den Kongelige Purpurgrad i Leiren. Jurist må ha feiltolket det jeg skrev i mitt første innlegg. I og med at jeg innehar Den Høye Sannhetsgrad i Logen og Den Kongelige Purpurgrad i Leiren - så er det det samme som å skrive at jeg har høyeste grad i Logen og i Leiren. Men siden du ikke kan begynne i Leiren uten først å ha vært Bror av Den Høye Sannhetsgrad i minimum 5 år, så er det vanligvis nok å si at jeg har høyeste grad i Leiren (da er det inneforstått at jeg også har høyeste grad i Logen) - jeg er ikke alene om dette. I Norge har vel ca 4000 den høyeste grad i Leiren, mens ca 16-17000 innhar høyeste grad i Logen.

Hvem er vi?

Når det gjelder hvem vi er, så er vi helt vanlige mennesker - det eneste vi har til felles er troen på ett Høyeste vesen. Det betyr i realiteten at andre religioner enn kristne også kan bli medlem hos oss.

Hva gjør vi?

Vi gjør gode menn bedre gjennom selvutvikling og våre ritualer. Ritualene våre har jeg dessverre ikke anledning til å diskutere i detalj med utenforstående. Det eneste jeg kan opplyse om er at disse ikke er i strid med Norges lover og at de har til hensikt å forsterke forståelsen for innholdet i gradene våre.

Utadrettet virksomhet i Norge:

I Norge har vi flere forskningsfond som vi forvalter - dette er penger som går til forskning blant annet innen MS som er en forferdelig sykdom. Disse forskningspengene er det mulig, for enhver som forsker innen de medisinske felt som fondet støtter, å søke penger fra. I tillegg så betalte vi for innkjøp og drift av 2 redningskøyter i Norge.

Utadrettet virksomhet lokalt:

Lokalt, så er det opp til hver enkelt Loge å velge en eller flere hjertesaker som støttes med tid og penger. I min Loge, så støtter vi Varmestuens Venner med både tid og penger, vi jobber som frivillige ved sykehuset på Onkologisk avdeling hvor vi er tilstede for de pårørende og vi startet nettopp opp ett nytt tilbud på 2 klinikker for smertelindring. I tillegg til dette, så tar vi oss av våre eldre Brødre og også enkene etter avdøde Brødre.

Det som står ovenfor, må vel karakteriseres som noen av våre positive sider, men vi har så klart noe som også kan oppleves som negative sider for hver enkelt Broder. Det er igjen helt individuelt. For min del så mener jeg at det negative kan settes opp slik (men dette er kun min mening):

1: Det er en veldig tungrodd organisasjon - endringer tar tid.... ofte laaaang tid.

2: Vi har en generell rekrutterings utfordring - folk vet ikke nok om hvem vi er eller hva vi gjør siden vi ikke averterer noe sted om gode gjerninger som blir utført.

3: Gjennomsnittsalderen er forholdsvis høy - i min Loge er den 64 år.

Når det er sagt, så har enhver Ordensbroder mulighet til å påvirke både sin lokale Loge, men også StorLogen ved å delta aktivt i forhandlinger.

Hvem kan bli medlem?

Det stilles få, men ufravikelige krav til opptagelse som medlem i Odd Fellow Ordenen. Man må ha fylt 21 år og ha et godt omdømme, og vedkjenne seg troen på et høyeste vesen som verdens skaper og opprettholder. Man må ha en Fadder - dvs en Ordensbroder som innehar Den Høye Sannhetsgrad og som kan anbefale deg til opptak i vår Orden. Kjenner du ingen som er Ordensmedlem, kan du ta kontakt med din lokale Loge - se nedenfor.

Kan kvinner bli medlem?

Ja, Ordenen er også åpen for kvinner og de er samlet i det som heter RebeccaLogene.

Informasjonsmøter:

Alle Loger arrangerer Informasjonsmøter 2 ganger i året hvor Brødre kan ta med seg prospektive medlemmer. Disse møtene er også åpne for andre som ikke har noen i vennekretsen som er Ordensbroder. Disse vil da få informasjon om hvem vi er og hva vi gjør - det er mulighet for å spørre om hva en vil (selv om ikke alle spørsmål kan besvares når en ikke er medlem) og de får også være med på ett møte i Logesalen sammen med alle Brødrene. Dette har vært ett kjempebra steg i riktig retning, synes jeg. Da jeg ble opptatt i Ordenen så fantes det ingen informasjonsmøter. Jeg visste lite om hva jeg gikk til og den informasjonen jeg mottok var ett brev hvor jeg ble bedt om å møte i Ordensbygget 5 september 1994 klokken 18:00 - antrekk Galla. Innvielsen kommer jeg til å huske for alltid - det var en flott opplevelse.

I min Loge er neste Informasjonsmøte 19 april 2010 og hvis noen fra Stavanger leser dette innlegget, så er du/dere velkomne til å ta kontakt hvis du/dere ønsker å delta. Send meg gjerne en PM.

Tilslutt:

Hvis det er noen der ute som har saklige kommentarer og spørsmål, så skal jeg forsøke å besvare disse så godt jeg kan. Det første innlegget i denne tråden var en person som stilte ett meget generelt spørsmål om Odd Fellows som jeg responderte på i ett forsøk på å hjelpe. La oss holde denne tråden informativ.

Mvh i V K og S (Vennskap Kjærlighet og Sannhet)

Ordensbroder

PS: Ikveld har vi forfremmelse til Den Høye Sannhetsgrad av 1 Bror. Jeg har derfor ikke anledning til å kommentere eller svare på spørsmål ikveld. Men vil forsøke etter beste evne å besvare henvendelser imorgen.

Endret av OrdensBroder
Lenke til kommentar

OK. Datt ut der det står at en må tro på et høyere vesen.....

Har selv vært medlem av Round Table, men siden det er en klubb for herrer i alder fra 20 til 40 er jeg, av naturlige årsaker, ikke medlem lenger... :)

Vi har bare to regler, og det er ikke diskutere religion og ikke diskutere politikk. Enkelt.

Norsk RT motto: Yt før du krever! og det internasjonale er: Adopt - Adapt - Improve

En herlig gjeng jeg ofte savner, men er man for gammel så er man for gammel... :) så jeg er en X-tabler...

Hva hver enkelt måtte tro og mene er helt opp til hver enkelt. Sjekk forøvrig RT NORGE sine hjemme sider for mer info. En liten detalj, du må bli valgt ut eller foreslått av et annet medlem. Du kan ikke selv melde deg inn sånn uten videre... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Hei RWS!

Jeg har mange venner som også har vært medlem i RT og som skryter veldig av dette - jeg har også ett par venner som nå begynner å bli for gamle og de gruer seg veldig til å måtte forlate RT.

Jeg har jo sett at mange av X-RT'ene går videre inn i Odd Fellow eller i Frimurerene etter at de har sluttet i RT.

Hvis dette er noe som kan være aktuelt for deg, så kan jeg sikkert hjelpe deg mtp kontakt - Ihvertfall mtp Odd Fellows. Jeg er også medlem av en Frimurerorden, men den opererer ikke i Norge og derfor kan jeg dessverre ikke hjelpe deg så meget mtp Den Norske Frimurerorden annet enn på generelt grunnlag.

Mvh i V K og S,

Ordensbroder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...