Gå til innhold

Fra 8mm til Dvd, hvordan?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, har noen gamle 8mm kassetter jeg gjerne skulle hatt innpå en dvd. Er dette en avansert sak? Hva trenger jeg av utstyr osv.? Alle tips mottas med takk.  :)

8132066[/snapback]

Har du DVD opptaker (stasjonær) så kobler du et 8mm videokamera til DVD spilleren med kabler som passer i begge ender (kan være kabler med 1 plugg i ene enden og 3 i den andre, eller 3 plugger i begge ender. Fås kjøpt løst om du ikke finner den som fulgte med kamera).

Du kan også overføre til datamaskinen og brenne på DVD. Da kan du enten få tak i analogt tilkoblingsutstyr til datamaskinen, eller koble via et DV kamera med analog inngang, til firewire på datamaskinen.

Evt. ta med alle kassettene til en fotobutikk og be de gjøre det for deg.

Lenke til kommentar
Hei, har noen gamle 8mm kassetter jeg gjerne skulle hatt innpå en dvd. Er dette en avansert sak? Hva trenger jeg av utstyr osv.? Alle tips mottas med takk.  :)

8132066[/snapback]

Har du DVD opptaker (stasjonær) så kobler du et 8mm videokamera til DVD spilleren med kabler som passer i begge ender (kan være kabler med 1 plugg i ene enden og 3 i den andre, eller 3 plugger i begge ender. Fås kjøpt løst om du ikke finner den som fulgte med kamera).

Du kan også overføre til datamaskinen og brenne på DVD. Da kan du enten få tak i analogt tilkoblingsutstyr til datamaskinen, eller koble via et DV kamera med analog inngang, til firewire på datamaskinen.

Evt. ta med alle kassettene til en fotobutikk og be de gjøre det for deg.

8132112[/snapback]

Takker for raske svar her! Men om jeg kobler via et DV kamera som er det mest aktuelle for meg, hvordan får jeg lagt inn filmene på PC`en da? Hvilke programmer vil jeg trenge?

Lenke til kommentar

8132066[/snapback]

Går ut fra at det er Video8 du mener og ikke 8 mm smalfilm? I så fall trenger du først og fremst et video8-kamera, og deretter noe som kan konvertere det analoge signalet til digitalt, f.eks. en DVD-recorder, et DV-kamera eller en boks som f.eks. TerraTec Grabster. I selve PC'en trenger du ikke annet enn en Firewireinngang og Windows Movier Maker (følger med XP) for å hente inn videoen, og et eller annet DVD-redigeringsprogram for å lage selve DVD'en.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...