Dommedagsprofet Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Hei! En av to personer jeg har kjent siden barnehagen har blitt kommunist, og var nå i helgen med på å stifte partiet Rødt. Hun er sekserkandidat i en bunch med fag og alltid vært relativt smart. Vi vet alle at kommunisme ikke vil fungere i praksis, så nå er jeg litt rådvill. Hun påstod nemlig at Cuba er et strålende land. Og jammen... de har visst en finfin HDI også. Her ble jeg svar skyldig... Men hva er egentlig status på Cuba? Forøvrig trenger jeg hjelp til å takle denne tunge perioden. Neida. Men det er litt sjokk. Spennende å prate med henne, egentlig. Sist konkluderte vi med at vi har vidt forskjellige oppfatninger av hva som er rettferdighet. Jeg mener rettferdighet er å tillate alle å lykkes på deres egne premisser, ikke en eller annen statsstyrt lykkelighet. Uansett trenger jeg deres hjelp til å utrede litt om kommunismens konsekvenser. Jeg er for dårlig her. Jeg vil gjerne høre fra dere få som mener kommunismen kan fungere også, det er vel egentlig enda mer interessant det. For saken er at hadde jeg trodd på kommunismen, og vært enig i at total likhet er rettferdighet, ville jeg også valgt kommunismen og meldt meg inn i Rødt! Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Mener at det største problemet med komunisme er mennesker, hadde det væer en datamaskin/robot på topp kunne det fungert. Men det strider mot vår natur da. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Jeg tror heller ikke kommunismen er den ultimate måten å styre et land på. Det går jo mye på at alle skal ha det likt. De gangene dette har vært prøvd ut viser det seg at mennesket i nøkkelposisjoner har grepet muligheten å gjøre det litt bedre for seg selv. Praksisen blir da at det skal være likt for alle, untatt meg selv som fortjener å ha det litt bedre. Tror heller ikke man får fyllt de 2 øverste felt i Maslows behovspyramide når man ikke får prakisert selvrealisering og skaffe seg statussymbol. Når det er sagt synes jeg det er kjempefint at veninnen din har funnet noe hun virkelig tror på. Vi trenger folk på begge sider av skillet kommunisme/kapitalisme slik at vi får belyst kritikkverdige sider av de saker vi tar opp. Dette har du tydligvis oppdaget fordi du synes det er spennende å prate med henne. Jeg tor du finner en hel masse undersøkelser om Cuba om du søker litt på nettet. Vær bare veldig bevisst på om du vurderer kilden som troverdig elelr ikke. Om Cuba er så bra som enkelte folk påstår, hvorfor tar mange det desperate skrittet å hoppe på en liten båt for å prøve å komme seg inn i USA? Hvordan blir menneskerettighetene ivaretatt? Jeg har ikke satt meg inn i Cuba-situasjonen så jeg vet ikke svaret på disse spørsmålene. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Sist konkluderte vi med at vi har vidt forskjellige oppfatninger av hva som er rettferdighet. Jeg mener rettferdighet er å tillate alle å lykkes på deres egne premisser, ikke en eller annen statsstyrt lykkelighet. 8131556[/snapback] At man skal kunne lykkes på egne premisser, er egentlig en omformulering av det McFly alltid skriver (skrev?) i sine innlegg - at man kun skal straffes eller belønnes for faktorer man selv har kontroll på. Ens handlinger skal altså ha forutsigbare konsekvenser. For at dette skal være tilfelle, må man ha en viss grad av sosialisme. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Hun påstod nemlig at Cuba er et strålende land. Og jammen... de har visst en finfin HDI også. Her ble jeg svar skyldig... Men hva er egentlig status på Cuba? 8131556[/snapback] * Diktatur (i tråd med kommunisme i praksis) * Økonomisk kaos (i tråd med kommunisme i praksis) * Ingen ytringsfrihet (i tråd med kommunisme i praksis) Så sett fra et kommunistisk perspektiv går det jo rimelig bra. Heldigvis er Cuba så smått i ferd med å "av-kommuniseres", i likhet med noen andre land rundt om på kloden. Litt på siden; før eller siden vil regimet på Cuba falle, og Cuba vil bli en gigantisk turistmagnet. Tipper at Cuba pr idag er et av de beste stedene for langsiktige eiendomsinvesteringer, hvis man har muligheten for det. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Uansett trenger jeg deres hjelp til å utrede litt om kommunismens konsekvenser. Vel, i Russland døde jo flere millioner av sult, noe som ikke er så rart siden folk ikke produserer når de ikke får beholde det de produserer. Det samme skjedde i Irland i midten av det nittende århundre. Der hvor kommunismen har fått bre seg har jo også mange blitt regelrett drept. I Russland og Kina osv. Ufrie grenser er også nødvendig for å hindre braindrain, altså at folk flykter fra landet til mer frie land. Berlinmuren og Cuba f.eks. Ingen respekt for frihet for individet. Endret 11. mars 2007 av T.F.T Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Hei! En av to personer jeg har kjent siden barnehagen har blitt kommunist, og var nå i helgen med på å stifte partiet Rødt. Hun er sekserkandidat i en bunch med fag og alltid vært relativt smart. Ser i profilen din at du er født i 1989. Ta det med ro, hun vokser det nok av seg. Opplevde akkurat det samme da jeg var førstiss. Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Men hva er egentlig status på Cuba? 8131556[/snapback] Mye er bra på Cuba ( i tallene fra FN): Barnedødelighet: 7 per 1000 levendefødte (sammenlignet med 8 i USA) Bruk av prevensjon 73,3% Fødsler med kvalifiserte pleiere 100% Leger: 5,9 per 1.000 innb. (5,48 i USA) Barn vaksinert mot meslinger:99% (93% i USA) Likestilling i arbeidslivet 37,7 Prosent Forventet levealder 77 År Unge som arbeider 0,0 % HDI-indeks for menneskelig utvikling:0,826(på skala: 0-1,der 1 er best) (USA:0,948) CO2-utslipp per innbygger: 2,25 Tonn CO2 per innbygger (19,8 Tonn i USA) Økologisk fotavtrykk : 1,5 Hektar per person (9,6 i USA) Hvis alle mennesker på Jorden skulle ha samme forbruk som en gjennomsnittlig innbygger i Cuba ville vi trenge 0.8 jordkloder. (USA:5,3 jordkloder) Lese- og skrivekyndighet blant unge 100,0% Andelen skolebarn som fullfører grunnskolen 97,7% Analfabetisme 3 Prosent Tilgang til rent vann 91,0 Prosent (100% i USA) Tilgang til velutbyggede sanitæranlegg 98 Prosent På sivile og politiske rettigheter får de derimot dårligste karakter 7 på begge (skala 1-7) (USA får beste karakter 1 på begge) kilde:http://www.globalis.no/land/cuba/(show)/indicators Endret 12. mars 2007 av Tor79 Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Problemet med tallene til Tor79 er at de er basert på div. forvrengninger, og at mange leger ikke kan rettferdiggjøre diktatur og henrettelse av politiske motstandere. Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Så er det heller ingen som har prøvd å rettferdiggjøre noe som helst, Tor79 påpeker jo at de kommer skikkelig dårlig ut på politiske og sivile rettigheter. Angående forvrengning av fakta så blir det bare en påstand fra din side helt til du kommer med fakta. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 På sivile og politiske rettigheter får de derimot dårligste karakter 7 på begge (skala 1-7) (USA får beste karakter 1 på begge) 8133841[/snapback] Og det er dette som er og forblir det viktigste. Så lenge man ikke kan ytre seg fritt og så lenge man risikerer å bli forfulgt grunnet sine politiske standpunkt så hjelper det fint lite med gode statistikker. Det virker som om enkelte er villig til å ofre grunnleggende demokratiske og sivile rettigheter til fordel for en god statistikk. Trådstarter; Spør venninnen din om man kan uttale seg fritt på Cuba. Spør venninnen din om det eksisterer statlig sensur på Cuba og i hvor stor grad. Spør venninnen din om de som er uenig i den politiske ledelsen på Cuba får lov til det eller blir forfulgt. Spør hvorfor Røde Kors ikke får besøke fengslene. Spør hvorfor det er satt begrensninger på bruk av internett. Spør hvorfor Amnesty ikke får lov å besøke landet. Spør hvorfor i all verden det kun eksisterer ett parti. Ikke minst spør om landet tollererer at mennesker åpent ytrer og kjemper for et annet politisk syn enn kommunisme. The Cuban regime does its best to keep its citizens away from the Internet. The sale of computer equipment is strictly regulated, Internet access is controlled, and e-mail is closely monitored. Looking something up on the Internet can prove dangerous. The indictments of most of the journalists imprisoned in March 2003 contained references to their Internet activity. http://www.rsf.org/article.php3?id_article=10611 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Trådstarter; Spør venninnen din om man kan uttale seg fritt på Cuba. Spør venninnen din om det eksisterer statlig sensur på Cuba og i hvor stor grad. Spør venninnen din om de som er uenig i den politiske ledelsen på Cuba får lov til det eller blir forfulgt. Spør hvorfor Røde Kors ikke får besøke fengslene. Spør hvorfor det er satt begrensninger på bruk av internett. Spør hvorfor Amnesty ikke får lov å besøke landet. Spør hvorfor i all verden det kun eksisterer ett parti. Ikke minst spør om landet tollererer at mennesker åpent ytrer og kjemper for et annet politisk syn enn kommunisme. 8134220[/snapback] Alt slikt er jo helt i tråd med god gammeldags kommunisme, så dette er jo bare positive faktorer for en vaskekte kommunist. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Her er en fin artikkel fra NTNUs studentavis. Det gir er bilde av tilstander for studenter i Cuba. Det virker også å være en stor splid i virkelighetsoppfatningen på høyre og venstre side av politikken. Høyre inviterte 6. februar to opposisjonister og eksilcubanere, John Suarez og Osvaldo Alfonso til et politisk møte om dagens Cuba på Scandic Hotel solsiden. Norges kommunistiske ungdomsforbund demonstrerer mot det de mener er et pro-fascistisk møte i regi av Høyre. De mener møtet bidrar til illegal bakvaskelse av det cubanske folk. Vegard Thonstad refererer til Høyres møte med de to opposjonistene som en allianse med den cubansk-amerikanske mafiaen. – Castro er en slave for det cubanske folk, og tjener deres sak, proklamerer han. Cubanerene som blir intervjuet beskriver hva jeg ikke vil anse som en fin tilværelse. Gálvez kan fortelle at all utdanning på Cuba er gratis, bortsett fra en mindre utgift til medlemskontingent i studentorganisasjonen FEU. Studentene må imidlertid tjenestegjøre for staten i to år etter endt utdanning, og det for lite lønn legene sykmelder seg fordi de er overarbeidet og jobber svart i stedet. De som ikke har forbindelser overlever ikke. Med gratis utdanning kan det forklare en høy andel leger, men en kan jo se at det ikke er ideelt med tanke på prisen en må betale i ettertid. Husker jeg så en dokumentar for noen måneder tilbake som viste en legeutdannet cubaner på cuba som måtte jobbe på siden av legepraksis for å få råd til mat og husly. Cuba er en kommunistisk stat som har holdt ut lenge, og det er kanskje derfor kommunister ser til staten for en form for eksempel på at det "fungerer" og med det legitimere sin egen politiske holdning. Tenårene er for mange en tid der radikale politiske syn virker fristende, men de fleste vokser det av seg når de etablerer egne interesser i samfunnet og får høyere utdanning. Du får utfordre henne å lese seg opp på andre politiske teorier også, om hun synes at sitt syn er legitimt, skulle hun ikke ha noe problem med å gjøre seg kjent med andre syn på verdifordeling i samfunnet uten å rokke hennes politiske ståsted. Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Problemet med tallene til Tor79 er at de er basert på div. forvrengninger, 8134129[/snapback] Merkelig at du angriper tallene til Globalis. Det er vel noe av det mest nøytrale datamaterialet man finner der ute... Globalis er utviklet av FN-sambandet i samarbeid med GRID-Arendal og Høgskolen i Hedmark. Prosjektet er støttet av Utenriksdepartementet, Norad og Tusenårsmålskampanjen. FN og andre internasjonale organisasjoner samler hvert år inn store mengder statistikk fra alle land og nasjoner i verden. Denne statistikken dekker et bredt spekter av forskjellige temaer og blir ofte presentert i store rapporter og tabeller som er lite tilpasset bruk i skolen. Med Globalis har vi gjort denne statistikken tilgjenglig på en enklere og mer visuell måte. Verktøyet inneholder en stor database hvor vi har forklart og kategorisert ny FN-statistikk etter tema http://www.globalis.no/om_globalis/hva_er_globalis Endret 12. mars 2007 av Tor79 Lenke til kommentar
valentino Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Statistikker kan misbrukes og feiltolkes. Dersom man lager en undersøkelse basert på demokratiske og kapitalistiske verdier er det klart at Cuba kommer dårlig ut. Nå vet ikke jeg hvordan dataen er samlet inn, men jeg synes det er rart at et land som USA kan få maksimal poengsum på både sivile og politiske rettigheter. Det må jo bety at rettighetene er så gode at det er umulig å få bedre rettigheter. Er det riktig å vurdere Cuba etter alle verdiene i demokratiske og kapitalistiske land? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Hvis man sammenligner Cuba med nabostatene så er det soleklart at Cuba har kommet godt ut, til og med under kommunisme og handelsboikott og konstant undergraving av regimet iscenesatt av USA. Haiti har derimot kommet dårligst ut, med konstant støtte fa USA. Jamaica har heller ikke klart seg så bra, men Bahamas greid seg godt nok. Så tatt i betraktning de politiske og økonomiske realiteter i regionen så har Cuba ikke har tapt på kommunismen, heller tvert i mot. Men om det rettferdiggjør metodene er et annet spørsmål. Men de tyranniske metodene for å skape velferd i Cuba har uansett vært langt mer humanitære enn de tyranniske metodene USA har støttet for å skape tyranni i Haiti. Lenke til kommentar
Longinus Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Statistikker kan misbrukes og feiltolkes. Dersom man lager en undersøkelse basert på demokratiske og kapitalistiske verdier er det klart at Cuba kommer dårlig ut. Nå vet ikke jeg hvordan dataen er samlet inn, men jeg synes det er rart at et land som USA kan få maksimal poengsum på både sivile og politiske rettigheter. Statistikk er ikke perfekt. Men har du tenkt at USA kanskje ikke er så ille som enkelte skal ha det til? Er det riktig å vurdere Cuba etter alle verdiene i demokratiske og kapitalistiske land? 8136844[/snapback] Det USA skårer høyt på er sivile og politiske rettigheter, derunder ytringsfrihet, frihet til å kritisere styresmaktene osv, i tillegg til HDI (som forventet levetid, om folk kan lese, levestandard, livskvalitiet). Mener du at disse verdiene jeg har nevnt over, og som du kaller demokratiske og kapitalistiske, ikke hører hjemme i et sosialistisk og kommunistisk land, deriblant Cuba? edit: leif Endret 12. mars 2007 av Longinus Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) * Diktatur (i tråd med kommunisme i praksis)* Økonomisk kaos (i tråd med kommunisme i praksis) * Ingen ytringsfrihet (i tråd med kommunisme i praksis) Så... Hva i kommunismen er det som gjør at alt dette er i tråd med kommunismen..? Hvorfor kan ikke et kommunistisk land være demokratisk? Hvorfor kan ikke økonomien i et kommunistisk land være forutsigbar? Hvorfor kan ikke et kommunistisk land være liberalt? Endret 12. mars 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 * Diktatur (i tråd med kommunisme i praksis)* Økonomisk kaos (i tråd med kommunisme i praksis) * Ingen ytringsfrihet (i tråd med kommunisme i praksis) Hvorfor kan ikke et kommunistisk land være demokratisk? Hvorfor kan ikke økonomien i et kommunistisk land være forutsigbar? Hvorfor kan ikke et kommunistisk land være liberalt? 8137255[/snapback] Enten de kan, eller ikke kan, så blir de uansett aldri sånn. Derfor jeg skrev "i praksis". Å begynne å utdype hvorfor kommunisme ikke fungerer også i teorien, gidder jeg ikke nå. FN og andre internasjonale organisasjoner samler hvert år innstore mengder statistikk fra alle land og nasjoner i verden. Denne statistikken dekker et bredt spekter av forskjellige temaer og blir ofte presentert i store rapporter og tabeller som er lite tilpasset bruk i skolen. Med Globalis har vi gjort denne statistikken tilgjenglig på en enklere og mer visuell måte. Verktøyet inneholder en stor database hvor vi har forklart og kategorisert ny FN-statistikk etter tema http://www.globalis.no/om_globalis/hva_er_globalis 8136476[/snapback] For å vite om statistikken er til å stole på, så må man isåfall vite hvordan den er samlet inn, ikke bare hvem som har gjort det. Er det myndighetene i hvert land som oppgir tallene, f.eks? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Det USA skårer høyt på er sivile og politiske rettigheter, derunder ytringsfrihet, frihet til å kritisere styresmaktene osv, i tillegg til HDI (som forventet levetid, om folk kan lese, levestandard, livskvalitiet). Mener du at disse verdiene jeg har nevnt over, og som du kaller demokratiske og kapitalistiske, ikke hører hjemme i et sosialistisk og kommunistisk land, deriblant Cuba? edit: leif 8137089[/snapback] Jeg mener de de verdiene du lister opp hører hjemme i alle land, uansett styre. Poenget mitt er bare at uttrykk som levestandard og livskvalitet er avhengig av hvordan du definerer de. Det er ikke sikkert at land som Cuba definerer hva som er god levestandard og god livskvalitet på samme måte som oss. Hva med forskjell på fattig og rik? I de fleste land med et snev av kapitalistisme er det ganske stor forskjell på disse gruppene. Kommunistiske land er i utgangspunktet ute etter at alle skal ha det like jævlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå