Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kan noen se mitt private nettverk?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lest ganske my om tcp og ip men kjenner enda ikke at jeg fatter mye av det hele... :hmm:

Jeg har bredband og en trådlös router. Routerens ip-addresse er for eksempel 85.226.225.5 men min data får tildelt fra routerens dhcp f.eks addressen 192.168.1.101.

Det jeg undrer er om det er mulig å se min data via internet og hvilken addresse har den da?

Om noen skulle forsöke ta seg inn i mitt nettverk kan de vel bare se addressen til min router eller kan de ta seg inn via routeren til min data? Jeg tenker ikke via trådlöst altså, men via internet.

Foresten så tror jeg min router står instilt som en gateway... om det skulle gjöre noen forskjell...?

mvh knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Når noen sender en pakke til en offentlige ip adressen din ender den i routeren. Om ikke noe program bak routeren (f.eks en nettleser) har bedt om å få pakken, så slipper den ikke gjennom. Unntaket er om du har videresendt en port i routeren, f.eks port 80. Da vil all trafikk som kommer inn på port 80 bli videresendt til din interene adresse som du har satt opp i routeren.

Så alt i alt så kan du føle deg trygg bak en NAT router, men du må huske på at en NAT router ikke er ment som noen sikkerhetsmekanisme, men som en måte å få flere lokale maskiner til å dele en ip adresse. Om det er snakk om en bedrift, så bør bedriften i tillegg til en NAT router, skaffe seg en brannvegg.

Dette ble litt teknisk forklart, men håper du forstår.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...