Zethyr Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Utørst. Dermed basta. 8186868[/snapback] Nei Vel, det er jo helt ubrukelig som et ord. Tidenes rareste ord for min del 8186887[/snapback] Joda, det er et ganske vanlig ord også. Dra utenfor bygda di en gang, så finner du ut at ting kan være annerledes Lenke til kommentar
The Erland Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Hadde vært morsomt med et ord som betyr "ikke tørst", men grunnen til at det ikke eksisterer i forhold til ordet. er vel at mett er en mye mer substansiell følelse enn å ikke være tørst. Folk klager over at de har spist for mye, men ikke over at de har drukket for mye. (Hvis det da ikke omhandler en annen type drikke. ) Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Utørst betyr det samme som "ikke tørst" og kan ikke brukes på samme måte som "mett". Jeg synes virkelig vi trenger et nytt norsk ord for dette. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Joda, det er et ganske vanlig ord også. Dra utenfor bygda di en gang, så finner du ut at ting kan være annerledes 8302707[/snapback] Jeg har vært i Oslo en gang før da. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hehe, neida. Enig, enig, må ha et bedre ord. Hvem stemmer for å sende mail til språkrådet? Noen som har adressa? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Enig, enig, må ha et bedre ord. Hvem stemmer for å sende mail til språkrådet?Noen som har adressa? 8309254[/snapback] [email protected] Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Epost er sendt, og svar er mottatt. Det er utørst som er det riktige å bruke, eller skrive det om så det blir "jeg er ikke tørst". Jeg er i sorg Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 At 'utørst' er det riktige ordet for det motsatte av det å være tørst er en skam. Da kan vi likesågodt kutte ut en hel del av norske ord siden man bare kan putte en 'u' foran et antonym. I stedet for 'liten', kan man si 'ustor'. I stedet for 'ny', kan man si 'ugammel'. (Eller i stedet for 'gammel', 'uny') U-en i 'utørst' har nøyaktig samme funksjon som 'ikke' i en frase 'ikke tørst', nemlig negasjonen. Selv om u-en sammensmeltet med 'tørst' blir 'utørst', et eget ord syntaktisk sett, vil ikke ordet 'utørst' egentlig være et eget ord semantisk sett for det å ikke være tørst, men snarere en sammensetning av et ord og og en negasjonsfunksjon. Språkrådet kan referere odboka så mye som de vil, men faktum er at vi ikke har et eget ord for det å ikke være tørst. Basta, som noen sa... Jeg foreslår at vi begynner å legge frem forslag til et eget ord for det å ikke være tørst. Hvis noen kjenner (den historiske) bakgrunnen for hvorfor ordet for 'usulten' akkurat er 'mett', så kan vi lettere resonnere oss frem til et passelig ord for det å ikke være tørst. Lenke til kommentar
pulse Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Idemyldring sier du? =D Mått : En blanding av «Vått» og «Mett». Randsprukken : Drukket så mye at det snart renner over. eller.no Svampfull / Svampig / Tilfredsvamp(Tilsamp) : Like full av veske som en (tilfredsstilt) svamp kan være. Fuktfull : Full av fuktighet. Hyåt: En slags miks av Hydrert og Våt. 1 Lenke til kommentar
hr_krabbe Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Splett edit: frask, vass, snum, lay Endret 13. juni 2008 av hr_krabbe Lenke til kommentar
Munty Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Vekker liv i denne igjen! Fantastisk tråd! Selv har jeg prøvd å innføre ordet "lesket" i flere år. Men må si at "tilfredsvamp" var jævelig bra! Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Vel, etter 4 års betenkningstid har jeg ikke kommet mye videre.. Men har for moroskyld brukt dette noen ganger: - Vil du ha mer å drikke? - Nei takk, jeg er hydrert. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 På engelsk bruker man "full" for å betegne at man har fått nok å spise/drikke, men på norsk brukes "full" for å betegne at man har inntatt større mengder alkoholholdig drikke. Skjønt, ikke nødvendigvis nok - jeg ser titt og ofte folk som fortsetter å innta alkoholholdig drikke selv etter de har nådd en full tilstand Vel, hva om vi da gjør omvendt, og bruker uttrykket "drunk" (på fornorsket vis, selvsagt) om tilstanden der man har inntatt såpass mye væske at man ikke orker mer? "Vil du ha noe å drikke?" "Nei takk, jeg har nettopp drukket en halv liter vann, så nå er jeg drunk" Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Vekker liv i denne igjen! Fantastisk tråd! Selv har jeg prøvd å innføre ordet "lesket" i flere år. Men må si at "tilfredsvamp" var jævelig bra! Spørs om det er særlig mange som gidder diskutere dette emnet enda en gang bare en måneds tid etter at det ble grundig diskutert i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1292877&st=0 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Selv om det ikke er godkjent, har jeg i alle år konsekvent brukt ordet "tølse". Av grunnene nevnt av Elyas Machera på side 1. Vi trenger desperat et ord som rimer på pølse, sølvskje er liksom det nærmeste vi kommer, og det føles rart å bruke. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Selv om det ikke er godkjent, har jeg i alle år konsekvent brukt ordet "tølse". Av grunnene nevnt av Elyas Machera på side 1. Vi trenger desperat et ord som rimer på pølse, sølvskje er liksom det nærmeste vi kommer, og det føles rart å bruke. Det finnes faktisk et ord som rimer på pølse. Vølse Vølse (skrives også volse eller völse), er en tørket hingstefallos. I følge den korte sagateksten Volsetåtten, som kjennes fra Flatøyboken, inngikk vølse i førkristen, privat fruktbarhetskult i Norge. I Olav den Helliges saga fortelles det at husfruen lot vølsen gå fra hånd til hånd rundt i kretsen av kultdeltagere, mens det ble fremsagt en bønn om vekst og styrke. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Faktisk. Interessant. Men hvor ofte brukes vølser i disse dager? Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Trolig ytterst sjelden. Enda sjeldnere enn man trenger et ord som rimer på pølse. Vølse ble for øvrig også omtalt forrige gang utørstproblematikken ble drøftet (for et par måneder siden), jf. lenken i Rocamboles innlegg #33 ovenfor. Endret 27. mars 2011 av Beatnik Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Huh. Skal si. Jeg har "ofte" hatt bruk for å finne ord som rimer på pølse i fortiden (skrev mange rim her og der, og ble alltid like oppgitt over at sølvskje var det eneste jeg fant som var i nærheten av å rime på pølse.) og nå har jeg endelig funnet noe. Ja ja, jeg mener fortsatt at tølse er et bedre ord enn utørst og de andre forslagene, men det er vel bare meg som lever på en gammel drøm. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Blant de ytterst få forekomster vi finner av tølse i Google er det flere som forteller at tølse betyr å snyte seg uten papir, f.eks. ved å holde for det ene neseboret. Endret 27. mars 2011 av Rocambole2 1 Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Sier hydrert jeg. Men jeg sier nesten aldri det, for jeg har nesten aldri hydrert, men heller ikke alltid tørst. Man trenger vel egentlig ikke et ord for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå