Gå til innhold

Kjøre Vista og XP på samme maskin?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har akkurat kjøpt meg ny maskin, og var selvfølgelig så naiv at jeg kjøpte meg et eksemplar av Windows Vista. Det er flott og fint og blir sikkert greitt å bruke om et par måneders tid, men nå er jeg fed-up med alle feilmeldingene. Selv lydprogramvaren finner ikke lydkortet det kom med......... :thumbdown:

Så jeg lurte på om det var mulig å installere Windows XP på en annen harddisk og kjøre den i stedet. Jeg lurer da også på om min 32-bit XP Professional kan kjøre på min 64-bit prosessor...

Hvis det funker, kan jeg stille inn i BIOS hvilken HD som skal bootes fra, eller?

Dette er det vesentlige:

Hovedkort: P5N32-E SLI Plus

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600

Takk for hjelp! :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

viss du skal ha multiboot (at du kan kjøre både XP og vista uten å koble om harddiskane og slikt) må du installere XP først og deretter vista. men om det ikkje er nøje kan du koble frå vista harddisken (dette er veldig lurt for installasjonsprogrammet til windows er helt på trynet og bytter om harddiskrekkefølge som det vil), og så installere XP på en anna harddisk. og når du skal veksle mellom operativsystema ved å bytte primærdisk i BIOS.

dagens 64bit cpuar kan og utføre 32bit instruksjonar så du kan trygt installere 32bit xp på core2duo

Lenke til kommentar
Ok. Takk. Men nå har jeg Vista installert. jeg installere XP først og Vista. Hvorfor det? Kan jeg ikke bare installere XP på en annen harddisk nå?

8131387[/snapback]

Da vil ikke bootloaderen i xp, kjenne igjen Vista. Den vil da overskrive mbr, og du vil ikke få bootet til vista.

Lenke til kommentar
Ok. Takk. Men nå har jeg Vista installert. jeg installere XP først og Vista. Hvorfor det? Kan jeg ikke bare installere XP på en annen harddisk nå?

8131387[/snapback]

ja du kan installere på en anna harddisk uten å ha multiboot, men da bør du som sagt koble vista harddisken fysisk frå før du installerar. og så kan du bytte mellom OS ved å bytte oppstartharddisk i bios

Lenke til kommentar

8131387[/snapback]

ja du kan installere på en anna harddisk uten å ha multiboot, men da bør du som sagt koble vista harddisken fysisk frå før du installerar. og så kan du bytte mellom OS ved å bytte oppstartharddisk i bios

8133984[/snapback]

Har ikke akkurat ditt hk, men på mine andre Asus kan du trykke F8 under boot, men rett før Windows begynner å loade, så kan du velge oppstartsdisk raskt og enkelt om du velger og installere som Semikolon sier på separate disker.

Lenke til kommentar
Men Flight Simulator X da. Vil jeg kunne kjøre det like bra på XP som i Vista?

8137811[/snapback]

I den grad man i det hele tatt kan snakke om å "kjøre FSX bra", er det så langt liten eller ingen forskjell mellom Vista og XP etter min erfaring.

Men når MS får ut finger'n og kommer med DX10 patch'en håper de fleste jo at det skal gjøre mye positivt. Hvor merkbart det blir vil ikke jeg spekulere i før jeg har sett det, men det er jo da rinelig og anta at man da vil komme vesentlig bedre ut av det med Vista, siden XP ikke vil støtte DX10.

Noen rapporterer også idag om litt bedre flyt med FSX i Vista. Ikke nødvendigvis høyere fps, men mindre microstutter og annet fanteri FS fremdeles lider noe av.

Så var jeg deg, ville jeg prøvd FSX på Vista, hvis du kjører dualboot med XP.

Gjør forøvrig dette selv (dualboot XP og Vista), og FSX er det eneste spillet jeg har installert på Vista, ellers bruker jeg XP som spillplattform enn så lenge.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg skjønner ikke det med FSX ass.

Jeg installerte FSX på Vista og det kjører smooth på så godt som beste grafikk. Jeg har alt i Scenery på fullt, 1280x1024, anti-alias, anitroscopic (whatnot) texture filtering, og det er sjelden jeg ser lagg.

Fikk 5.2 i sånn indeksgreie på Vista.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Hvis du er fornøyd LostOblivion så er jo det bra, jeg sitter selv med en A64@3Ghz som yter en god del dårligere enn din.

Men hvis du virkelig har scenery innstillinger på max, inkl complexity og autogen, og ikke merker lagg høres det nesten utrolig ut. Men kommer jo an på hvor du er da.

Hvis jeg feks starter fra KLAX (Los Angeles) med hanglider'en har jeg ca 4-8fps. Så da tenker jeg at selv dobbel ytelse vil være elendig over tettbebygde strøk/byer. Kjører riktignok skjerm på 1200x1600, men med autogen og complexity under max. På norske landsbygda fungerer det imidlertid greit nok.

Men uansett, mine meninger og erfaringer med FSX er jo ikke så viktig i denne tråden. Hvis det fugerer bra for deg er det bra, og jeg tror du har gjort rette valget med å installere FSX på Vista. Enten man syns det fungerer bra eller mindre bra, ser det ut til at de fleste jeg har hørt om opplever det best på Vista :)

Lenke til kommentar

Haha. Jeg kjører vanlig 1280x1024 da. =) Og jeg er i førde-området med noen par fjell og sånt. Må inrømme at det lagger seg ned til rundt 10-15 fps når jeg drar til steder som f eks downtown Honolulu. =P Så slapp av, er nok ikke så mye bedre + jeg har en fresh installasjon. =)

Uansett. Nå har jeg fått formatert C: og installert XP på den. D: skal jeg installere Vista på tenkte jeg, og E: har jeg all backupen min (dvs alle filene mine).

Hvordan skal jeg gjøre det?

Kan jeg bare slenge inn Vista DVD-en nå som jeg er i XP og installere på D: derfra, eller burde jeg restarte og boote rett fra DVD-en? Håper jeg ikke må dra ut XP-harddisken hvertfall! =)

Og åssen er det med drivere til grafikkort og lydkort, etc, vil det virke som en "helt clean installasjon" når jeg installerer Vista og ikke ha noe å si for hva jeg installerte på XP sånn at jeg må installere det på Vista og?

Takk for supre svar dere gir! :w00t:

Lenke til kommentar

det beste er å starte opp frå dvden. og så velger du den partisjonen du vil installere på. pass på å ikkje ta xp partisjonen då.

viss du har fleire harddiskar kan dette by på problem sidan installasjonsprogramma har forskjellige måtar å lese rekkefølge på harddiskane på. men då berre koblar du frå alle utenom den med operativsystema på. dette er spesielt viss du ikkje har alle harddiskane på samme kontroller (viss du for eksempel har både SATA og IDE harddiskar)

XP og Vista blir to uavhengige operativsystem og du må installere alle driverar og program du skal bruke på begge to.

Lenke til kommentar

Ja, som semikolon sier. Har også hatt visse problemer med flere disker, men det oppsettet jeg bruker nå installerte jeg faktisk Vista rett fra XP, så det skal gå greit det også, så lenge det er XP og så Vista, og ikke omvendt. Det er også forskjellige drivere for Vista og XP, så du må laste ned nye, ikke bare installere på nytt.

He he, godt å høre du også sliter ørlite over feks Honolulu da. Er egentlig ganske vanlig å ha litt lagg, FS har jo alltid vært litt i forkant av hardware resursene, og vi har nok mye å glede oss til både en og to generasjoner prosessorer når det gjelder flyt. Jeg spiller ikke så mye, men er vel litt kresen på det lille jeg bruker. Men med FSX har det "gått sport i" og se hvor lav fps jeg kan få med en 3Ghz Opteron. Har vært nede i under 2fps, eller stillbildeshow om du vil :p

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Haha, takk for hjelpen. Nå funker både Vista og XP som det skal. Jeg får en meny når jeg starter maskinen hvilket operativsystem som skal startes. Funker knirkefritt, og installasjonen av begge OSene gikk mye bedre enn jeg hadde trodd. Tusen takk for hjelp!

Nå ser jeg ingen grunn til denne tråden lenger. Takk for all hjelp! Dere er supre. :no:

Kødder. Dere er det... :p:w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...