Gå til innhold

Noen spørsmål angående speilrefleks...

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har alltid vært en hyppig bruker av kameraer, dog bare digital kompakt kameraer. Jeg er nå ute etter et speilrefleks kamera.

Jeg har lest mye rundt på nettet og forumet, men har ikke fått noe svar på følgende spørsmål:

- Må jeg gå over 10 000 kr grensen for å få et kamera som virkelig viser forskjellen mellom kompakt og speilrefleks, og som er like god om 3 år?

- Er det ok å kjøpe på nett? (tenker da på om det er dumt med tanke på service osv)

Jeg har lest mye om Nikon D200 og tror dette er et kamera som passer meg. Prisen ligger da på rundt 12 000. Jeg er nybegynner og vil trolig ikke trenge et så dyrt kamera nå, med tanke på at det er mitt første speilreflekse. Men hvis jeg kjøper det vil det trolig holde mye lenger enn et kamera til 6000, og derfor igjen lønne seg i lengden.

Takker for alle svar!

Andre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Må jeg gå over 10 000 kr grensen for å få et kamera som virkelig viser forskjellen mellom kompakt og speilrefleks"

Nei.

"og som er like god om 3 år?"

Går det ann?

"Er det ok å kjøpe på nett?"

Det spørs hva du kjøper. Tredjepartsoptikk feks. ville jeg ikke ha kjøpt noe annet sted enn i butikken, fordi de må du forvente å klage på. Originaloptikk, kamerahus og filtre er lettere å kjøpe på nettet mener jeg.

Jeg anbefaler deg å ikke gå i den samme fellen som meg: dyrt kamerahus og billig optikk. Kamerahus blir utdaterte etter et par år, men god optikk vil være gull verdt i mange, mange år. Kjøper du D200 uten å ha råd til å kjøpe skikkelig optikk vil et brukt kamerahus med god optikk være mye bedre.

For å avlive en 'myte' for deg med en gang: Kamerahuset gjør nesten ingen forskjell på bildekvaliteten.

Lenke til kommentar
- Må jeg gå over 10 000 kr grensen for å få et kamera som virkelig viser forskjellen mellom kompakt og speilrefleks, og som er like god om 3 år?

8131296[/snapback]

Det er utstyrsmasturbering som fører til oppgraderingshysteri rundt kameraer. Bildene dine blir like gode om tre år, men mest sannsynlig vil det ha kommet nye modeller på markedet innen den tid som gjør at "du bare må ha det". Er ikke dette almennkunnskap innen kamerakategorien enda?
Lenke til kommentar

Støtter meg til det de andre sier her.

Kjøp gjerne et D80 i stedet for D200, og legg de ekstra pengene i skikkelig optikk. D40 er også et alternativ, men da kan du ikke velge mellom alle Nikons objektiver.

Og ja... selv de billigste kamerahusene har de samme fordelene over kompaktkamera som de dyrere, grovt sett. De har fysisk en like stor sensor (bedre lysfølsomhet), er raskere, gode utbyggingsmuligheter og mye mer. Det er hovedsaklig optikken som bestemmer bildekvaliteten. Samtidig er billigere kamerahus konstruert med tanke på nybegynnere. Mange som ikke har brukt DSLR før, blir såpass overrasket over hvor "dårlig" deres proffkamera er, fordi det rett og slett er for avansert, og ikke passer deres bruk.

Som tidligere bruker av kun kompaktkamera, vil du få en pakke fra en helt annen verden om du kjøper D80 med Nikon 18-200VR. Da har du et meget godt hus, objektiv som gir deg mye frihet, og du slipper å bytte objektiver hele tiden. I mine øyne er dette en pakke som vil passe de fleste som ikke har spesifikke krav. Uansett hva du kjøper, vil ikke pakken være dårligere om tre år, selv om det har kommet nye modeller.

Nettet eller butikk? Kommer an på deg. Det er mange fordeler med å handle i vanlig butikk, og jeg har ikke sett noen nettbutikk som slår butikken jeg jobber i på pris på D80 kit. Så det kan lønne seg å ta en tur i en butikk for å sjekke priser. Og da har du som nevnt en rekke andre fordeler. Noen ser du når du kjøper kameraet... andre kommer senere om (når?) du trenger hjelp, tror det er noe feil som bare er en innstilling eller annet. En annen ting er at du må sjekke om du synes kameraet er godt å holde, for enten kan ditt dyrekjøpte utstyr bli liggende på hylla fordi du ikke føler deg komfortabel med det. Det får du ikke sjekket på nettet.

Lenke til kommentar
Støtter meg til det de andre sier her.

Kjøp gjerne et D80 i stedet for D200, og legg de ekstra pengene i skikkelig optikk. D40 er også et alternativ, men da kan du ikke velge mellom alle Nikons objektiver.

Og ja... selv de billigste kamerahusene har de samme fordelene over kompaktkamera som de dyrere, grovt sett. De har fysisk en like stor sensor (bedre lysfølsomhet), er raskere, gode utbyggingsmuligheter og mye mer. Det er hovedsaklig optikken som bestemmer bildekvaliteten. Samtidig er billigere kamerahus konstruert med tanke på nybegynnere. Mange som ikke har brukt DSLR før, blir såpass overrasket over hvor "dårlig" deres proffkamera er, fordi det rett og slett er for avansert, og ikke passer deres bruk.

Som tidligere bruker av kun kompaktkamera, vil du få en pakke fra en helt annen verden om du kjøper D80 med Nikon 18-200VR. Da har du et meget godt hus, objektiv som gir deg mye frihet, og du slipper å bytte objektiver hele tiden. I mine øyne er dette en pakke som vil passe de fleste som ikke har spesifikke krav. Uansett hva du kjøper, vil ikke pakken være dårligere om tre år, selv om det har kommet nye modeller.

Nettet eller butikk? Kommer an på deg. Det er mange fordeler med å handle i vanlig butikk, og jeg har ikke sett noen nettbutikk som slår butikken jeg jobber i på pris på D80 kit. Så det kan lønne seg å ta en tur i en butikk for å sjekke priser. Og da har du som nevnt en rekke andre fordeler. Noen ser du når du kjøper kameraet... andre kommer senere om (når?) du trenger hjelp, tror det er noe feil som bare er en innstilling eller annet. En annen ting er at du må sjekke om du synes kameraet er godt å holde, for enten kan ditt dyrekjøpte utstyr bli liggende på hylla fordi du ikke føler deg komfortabel med det. Det får du ikke sjekket på nettet.

8132211[/snapback]

Kjære Afseth, jeg har gjennom en tid vært inne på Akam-forum og jeg har fått, etter min mening, u-vurderlig hjelp. Flere ganger har jeg gitt uttrykk for denne sidens viktige misjon for både "leg og lærd". Det jeg imidlertid endel ganger har lurt på er hvilken fotobutikk du arbeider i, i Oslo. Det er jo ikke til å komme forbi dette at du endel ganger bruker ordene "den fotobutikken jeg jobber i" og dermed blir jeg (og sikkert mange andre) nyskjerrig. Hvis du ikke hadde referert til uttrykket jeg nevnte i "," så var det greit nok, men nå er det ikke slik. Om ikke lenge flytter jeg tilbake fra Frankrike og jeg vil anta at Oslo blir nærmeste handlested for meg. Derfor er det jeg spør deg hvor du arbeider. Jeg har gode relasjoner til Foto/Video i Bergen men som førstegangs-opplevelse også god erfaring med Foto/Video i Oslo. Likevel kan det være greit å få vite hvor du holder til. Jeg synes rådene du gir her er ganske ballanserte, nemlig.(selv om jeg har Canon).

vennlig hilsen Allan

Endret av allanalda
Lenke til kommentar

Kjære Afseth, jeg har gjennom en tid vært inne på Akam-forum og jeg har fått, etter min mening, u-vurderlig hjelp. Flere ganger har jeg gitt uttrykk for denne sidens viktige misjon for både "leg og lærd". Det jeg imidlertid endel ganger har lurt på er hvilken fotobutikk du arbeider i, i Oslo. Det er jo ikke til å komme forbi dette at du endel ganger bruker ordene "den fotobutikken jeg jobber i" og dermed blir jeg (og sikkert mange andre) nyskjerrig. Hvis du ikke hadde referert til uttrykket jeg nevnte i "," så var det greit nok, men nå er det ikke slik. Om ikke lenge flytter jeg tilbake fra Frankrike og jeg vil anta at Oslo blir nærmeste handlested for  meg. Derfor er det jeg spør deg hvor du arbeider. Jeg har gode relasjoner til Foto/Video i Bergen men som førstegangs-opplevelse også god erfaring med Foto/Video i Oslo. Likevel kan det være greit å få vite hvor du holder til. Jeg synes rådene du gir her er ganske ballanserte, nemlig.(selv om jeg har Canon).

vennlig hilsen Allan

8132622[/snapback]

For at Afseth ikke skal bli beskyldt for å drive egenreklame så kan jeg si at det er Fotohuset på Karl Johans gate, den ved Egertorget :)

Andreas

Lenke til kommentar

Kjære Afseth, jeg har gjennom en tid vært inne på Akam-forum og jeg har fått, etter min mening, u-vurderlig hjelp. Flere ganger har jeg gitt uttrykk for denne sidens viktige misjon for både "leg og lærd". Det jeg imidlertid endel ganger har lurt på er hvilken fotobutikk du arbeider i, i Oslo. Det er jo ikke til å komme forbi dette at du endel ganger bruker ordene "den fotobutikken jeg jobber i" og dermed blir jeg (og sikkert mange andre) nyskjerrig. Hvis du ikke hadde referert til uttrykket jeg nevnte i "," så var det greit nok, men nå er det ikke slik. Om ikke lenge flytter jeg tilbake fra Frankrike og jeg vil anta at Oslo blir nærmeste handlested for  meg. Derfor er det jeg spør deg hvor du arbeider. Jeg har gode relasjoner til Foto/Video i Bergen men som førstegangs-opplevelse også god erfaring med Foto/Video i Oslo. Likevel kan det være greit å få vite hvor du holder til. Jeg synes rådene du gir her er ganske ballanserte, nemlig.(selv om jeg har Canon).

vennlig hilsen Allan

8132622[/snapback]

For at Afseth ikke skal bli beskyldt for å drive egenreklame så kan jeg si at det er Fotohuset på Karl Johans gate, den ved Egertorget :)

Andreas

8132771[/snapback]

Dette synes jeg er et realt svar! På alle måter!

Takker. Liker svaret under her også, med at butikken er liten men "har mye".

Lenke til kommentar
Den bittelille med veldig mye utstyr i :p

Jeg kom ikke inn døra med monopoden festet under sekken :tease:

8133092[/snapback]

HERLIG !

8133218[/snapback]

Klarer jeg det økonomisk så prøver jeg den adressen her og ser hva som skjer!

Endret av allanalda
Lenke til kommentar

Må nesten slutte å reklamere for butikken nå. Jungeltelegrafen har tydeligvis gått varm på forumet, slik at enda flere får vite hvilken butikk det er, og da blir det plutselig ren reklame om jeg skriver mer. Men, det får jeg bare tåle :)

Liten ja. Hehe... noen kaller butikken "Et høl i veggen", mens Canon stadig refererer til oss som "Pølseboden på Karl Johan"... alt sagt i beste mening så klart ;) Men så er størrelsen grunnen til at økonomien er såpass god selv om prisene holdes såpass lave.

Lenke til kommentar
Da kom det ikke noe 5D mk2 på PMA heller da.. Og alle nettbutikkene har minst like høye priser som før :hrm:

8137877[/snapback]

Kommer ikke noen ny 5D i år, det er jeg nesten 100% sikker på. En 1DsIII derimot...

5D er for bra til å bli oppgradert med det aller første og det er andre kamera som bør ha høyere pri enn denne. Men prisen bør ned.

Lenke til kommentar
Men så er størrelsen grunnen til at økonomien er såpass god selv om prisene holdes såpass lave.

8133382[/snapback]

Tja. Lave og lave. Eksempelvis Canon 30d og 5d koster hhv 1000,- og 3000,- mindre hos de nede i Møllergata (og de i Akergata)...

8136448[/snapback]

Tåpelig å hevde at vi ikke har gode priser på grunnlag av kun to eksempler.

Andre eksempler:

Pentax K10D med 18-55: 1100 kroner dyrere på Fotovideo.

Nikon Coolpix S7c: 1100 kroner dyrere på Fotovideo.

Pentax Optio S6 (gammelt kamera): Samme pris som A20, to generasjoner nytt kamera med flere fordeler som bl.a. Optisk bildestabilisator.

Jeg hevder ikke at vi er billigere heller, for det kan variere fra produkt til produkt, eller fra merke til merke.

Ellers koster det penger å ha stort utvalg, noe Fotovideo ikke kan sies å ha, ihvertfall ikke på kompaktkamera. Det meste er "ubekreftet", og er stort sett kun det.

Skal ellers fortelle et par ting om bransjen som de fleste ikke vet. Har holdt tett om dette til nå, men når det nå hevdes at vi har dårlige priser der jeg jobber, så blir jeg litt forbanna når vedkommende ikke har peiling på hva som foregår bak kulissene.

Blant andre Canon favoriserer ofte store firma med store innkjøp på en helt annen måte enn mange andre importører. Nikon og enkelte andre importører, som ikke favoriserer store kjeder i samme grad, har vi gode priser på. I det store og det hele har vi sikkert like liten inntjening på Canon 30D og 5D som det Fotovideo og Japan Photo har, til tross for at prisene er høyere. For hvis ikke, så taper Fotovideo og Japan Photo på disse to produktene.

En annen ting; Ser for eksempel at Fotovideo har en pris på f.eks Panasonic Lumix LX2 som slår "min" butikk. Ut fra hva Panasonic sier, så har Fotovideo samme innkjøpspriser som oss, noe som betyr at de ikke tjener på dette produktet. Kameraet er imidlertid "ubekreftet", og det er lenge siden kunder sa til oss at de hadde bestilt LX2 på Fotovideo, men aldri fikk det. Fotovideo hevdet leveringsproblemer og at ingen andre hadde kameraet inne, men det er veldig lenge siden det var noen som helst leveringsproblemer på dette kameraet. En person hadde til og med stått på venteliste der i fire uker før han ga opp (vi hadde kameraet på lager hele denne perioden), en annen fikk kameraet først etter å ha mast og mast i en måneds tid... i en periode da kameraet så absolutt var leveringsdyktig, og et par har fortalt at de blir forsøkt dyttet over på Canon Powershot G7 som de har mange av på lager, og til en pris de faktisk kan tjene penger på til tross at de er billigere enn oss (igjen, mulig Canon favoriserer Fotovideo). Med andre ord... de kan ikke tjene på LX2 og samtidig slå oss på pris, så de velger å ikke selge kameraet. G7 tjener de på, selv om de slår oss på pris, og prøver å presse kunder over på det kameraet.

Dette er akkurat slik useriøse forhandlere driver, og de er med på å ødelegge for konkurrentene på en uærlig måte. Dette gjelder altså flere kamera (Fotovideo har bare et fåtall kompaktkamera på lager, og veldig bra priser på mange av de som står som "ubekreftet" og som har gjort det i lang tid). De har nesten kun Canon kompaktkamera på lager og prøver nok hardt å selge disse. Hvorfor? Fordi de får gode priser på disse, som gjør at de kan slå andre på pris og fortsatt tjene fett. Hadde de hatt samme innkjøpspriser som der jeg jobber, hadde de omtrent gått i tap på alle modellene.

Oslo Kameraservice/Fotoknudsen driver direkte svartmaling av konkurrentene mot sine egne kunder. Når en kunde spurte hvorfor vi var billigere enn de, ble de fortalt at vi kjøpte EU modeller, noe vi aldri har gjort. Kundene har ikke blitt fortalt at vi kanskje gjør det, men at vi faktisk gjør det.

Kunne fortalt mye om hvordan bransjen fungerer, men på grunn av manglende bevis, skal jeg avslutningsvis hevde at det kun er en mistanke for å forhindre å bli beskyldt for bombastiske påstander, men kun på grunn av at jeg mangler bevis. Men jeg klarer ikke å forklare det ovenstående på en annen måte.

Lenke til kommentar

Wow, det var heftige saker ja. Men man kan jo ikke gå rundt å tro at kamerabransjen er unntaket, når alle andre bransjer er gjennomsyret av denne typen strategier. Det er noe med penger som gjør at alle grep blir lov, eller ulovlig da. Morsomt det der.

Lenke til kommentar
Wow, det var heftige saker ja. Men man kan jo ikke gå rundt å tro at kamerabransjen er unntaket, når alle andre bransjer er gjennomsyret av denne typen strategier. Det er noe med penger som gjør at alle grep blir lov, eller ulovlig da. Morsomt det der.

8143048[/snapback]

Nei, det er jo ikke ulovlig. Men litt umoralsk vil jeg driste meg til å si at det er :) Fotovideo vil sikkert benekte disse påstandene, og da blir det uansett ord mot ord. Men bare at de benekter leveringsdyktighet på et kamera som har vært leveringsdyktig i flere måneder er i seg selv veldig merkelig, og vitner ikke om god kundeservice. Det er i siste instans kundene som taper på Fotovideo sin strategi.

For å fortsette trenden, så kan jeg nevne at Canon protesterer høylydt hvis vi går under Fotovideo i pris. Hvorfor? Tja... kanskje Fotovideo nekter å selge Canon produkter hvis de ikke kan være billigst? Da må Canon gi de enda bedre pris, og det liker de nok ikke. Nekter vi å selge til omtrent samme pris som Fotovideo, så blir vi utelatt av Canon når det blir fordelt populære varer med liten tilgjengelighet. For hvorfor ellers har Fotovideo 20+ av en vare, mens vi ikke får noen før neste forsendelse?

Dette ligner på pris-samarbeid (selv om vi blir tvunget til det), noe som er ulovlig i følge konkurransetilsynet.

Vel... skal ikke kritisere Fotovideo for mye, kanskje hadde "min" butikk gjort det samme om situasjonen var omvendt?

Lenke til kommentar
Men så er størrelsen grunnen til at økonomien er såpass god selv om prisene holdes såpass lave.

8133382[/snapback]

Tja. Lave og lave. Eksempelvis Canon 30d og 5d koster hhv 1000,- og 3000,- mindre hos de nede i Møllergata (og de i Akergata)...

8136448[/snapback]

Tåpelig å hevde at vi ikke har gode priser på grunnlag av kun to eksempler.

Andre eksempler:

<snip>

8138236[/snapback]

Afseth.

Det er mye mulig at du har rett i det du hevder her, men du er ikke den rette til å si det. Du øker kanskje troverdigheta til pølsesjappa på Karl Johan (var det ikke det du kalte den?), men du minker din egen troverdighet som akam medarbeider, og dermed også indirekte akam sin troverdighet.

Det er forståelig at du slukte åtet (for det går jeg ut fra at det var), men av hensyn til rolla di bør du avstå fra å svare. Etter mitt syn. Du sa det selv, du var litt forbanna når du svarte. Tell til hundre, ta deg en kald dusj e.l. ;-)

Hva du enn gjør, ikke la deg lokke utpå.

Dette er overhodet ikke ment som et angrep på din troverdighet, men et vennlig råd fra mitt ståsted.

Mvh Tim Typo

PS. Håper ikke dette fører til en lang rolledebatt. Den har vi hatt før, uten at det førte til så mye konstruktivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...