Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc´en brant opp..og nesten huset.


Anbefalte innlegg

Tja, er ganske sikker på at du bør dokumentere dette og snakke med komplett om dette, er ganske alvorlig at en ny pc tar fyr på denne måten.

 

Komplett burde dekke kostandene pcen har kostet deg ekstra pga maling etc.

8133447[/snapback]

 

Komplett dekker bare varen det er noe galt med.

 

Andre ting er opp til forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har flere pcer kjørende 24/7 og har lest denne tråden med interesse. Jeg tror det er i utgangspunktet er trygt å ha en pc på hele tiden såfremt man satser på kvalitetskomponenter og har innstilt pcen til å slå seg av hvis cpuen blir overopphetet. De fleste nyere hovedkort har vel mulighet for det. For privatpersoner som kjører server 24/7 kan det kanskje være en fordel å plassere kabinettet på en stålplate evt. også dekke omkringliggende vegger med ikke-brennbart materiale slik at pcen bare brenner ut og ikke antenner vegger / tak / gardiner rundt seg.

Lenke til kommentar
også dekke omkringliggende vegger med ikke-brennbart materiale slik at pcen bare brenner ut og ikke antenner vegger / tak / gardiner rundt seg.

 

Alt kan brenne, bare det har riktig forhold mellom varme, oksygen og trykk :p:cool:

8210912[/snapback]

Prøver du å få meg til å se dum ut :hmm: Rimelig unødvendig kommentar. Mindre branner dør ofte ut av seg selv hvis omgivelsene er av en slik beskaffenhet at den varmeutvikling som utvikles, ikke er tilstrekkelig til å antenne materialene rundt. F.eks. for en server som står i en bod. Plasser denne på betongheller og ha avstand til veggene rundt. Evt. beskytt veggene ytterligere.

Endret av durabit
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det til med ordning av vasking/rens og taksering egentlig? (ble forresten noe taksert, eller husker jeg feil nå?)

Var det noe Vesta egenhendig brakte inn på banen, eller har du/dere bestilt rens av hvite-/brunevarer på egen regning med håp om å få det dekt av forsikring (/komplett)?

Jeg er veldig spent på hvordan utfallet av denne saken blir økonomisk sett, håper jo du ikke blir sittende igjen med stort tap etter at en produsent har driti seg ut. ;)

Lenke til kommentar
Hvordan gikk det til med ordning av vasking/rens og taksering egentlig? (ble forresten noe taksert, eller husker jeg feil nå?)

Var det noe Vesta egenhendig brakte inn på banen, eller har du/dere bestilt rens av hvite-/brunevarer på egen regning med håp om å få det dekt av forsikring (/komplett)?

Jeg er veldig spent på hvordan utfallet av denne saken blir økonomisk sett, håper jo du ikke blir sittende igjen med stort tap etter at en produsent har driti seg ut. ;)

8238087[/snapback]

 

Hei..

Vesta kom og dokumenterte hva som hadde skjedd (bilder osv.). Takserte skade, og kom med et tilbud. Vi Kunne få et firma til å vaske, men vi valgte å gjøre dette selv (mot betaling såklart). Hvis et firma skulle gjort det måtte vi ha flyttet ut i 2-3 uker, og det orket vi bare ikke... Hvite/brunevarer ble renset og testet av et elektrikkerselskap som kom hjem til oss. De tok forresten med seg lcd-tv´en, den var full av sot :(

 

Har nå vasket og vasket og vasket.... begynner å bli ferdige men finner fremdeles sotpartikler på de mest utrolige plassene :whistle: Hvite tak er vanskelige å få helt hvite igjen... må vel male etterhvert.. litt kjipt egentlig, særlig siden det ene rommet nettopp var pusset opp.

 

Pc´en er mottatt av komplett, skal ringe de fortløpende å purre på. UTROLIG kjipt å være fri for pc :wallbash: Hjemme bruker jeg en gammel duron nå, skulle egentlig selge den, men måtte utsette det..he he. Håper at alt ordner seg med komplett :cry:

Lenke til kommentar
Jeg er også nysgjerring på resultatet :)

Håper du får igjen for pcen fra komplett og resten på forsikring?

8238395[/snapback]

 

Ifølge komplett skal jeg få ny pc, håper virkelig at det går greit..

 

Får igjen på forsikringen, men synes ærligtalt ikke at penger kan kompansere for det som vi har gjennomgått :no:

 

Takk for omtanken :)

Lenke til kommentar
Hei.

 

Det skjedde noe helt utrolig lørdags morgen..

Sto opp og gikk ned i førsteetasjen, der oppdaget jeg at denne ene strømkursen var svart, gikk opp i sikringskapet og der så jeg at den ene automatsikringen var slått over (av). Den ville ikke settes på igjen, da spratt den ned/av igjen med en gang, skjønnte da at noe var veldig galt...

 

Begynnte å feilsøke i huset. Dro ut alle stikkontaktene på den aktuelle kursen, når det var gjort ville sikringen stå på (= strøm).

 

Gikk ned igjen og stakk stikkontaktene i støpslene en etter en.

Da det ble pc´en sin tur ble det svart igjen, skjønnte da at her var det noe galt...veldig galt. Dro pc´en frem fra under pcbordet og så på den... det var svart rundt lufthullene på kabinettet...huff :(

 

La pc´en på gulvet og vridde om thumbscrews´ene og åpnet opp sidedekselet...

Så til min forskrekkelse at det var svart støv/aske rundt om i kabinettet. :cry:

Så nærmere etter og så at rundt og "inni" zalman viftene på cpu og gpu var de svartsvidd, og områdene rundt var likeså...

Strømforsyningen var ikke bedre, det er vel sansynligvis den som er synderen... den var svidd og sotete på innsiden...

 

Nå er hardware til mange tusen brent opp. Men ikke nok med det... når jeg fikk summet meg så jeg at stuetaket, veggene og halve kjøkkenet hadde et tynt lag ned sot... så nå vasker jeg mens jeg venter til det blir mandag, da skal jeg nemlig ringe til komplett

:wallbash:

8131201[/snapback]

 

Dæven, skumle greier. Glad det ikke var meg... høres nesten ut som noe for X-Files eller noe slikt. Enda bra du har et forsikringsselskap å gå på, innboforsikringen/villaforsikringen burde dekke det hele. Ikke noe vits i å leke detektiv for å finne ut av hvor feilen er, for forsikringsselskapet skal betale... I min erfaring er det lurest å overlate detektivarbeidet til forsikringsselskapet. Om du bruker mange krefter på å spekulere høyt med forsikringsselskapet begynner de bare å lukte lunder; best å ikke skjønne noen ting og be om å få erstattet skadene. :)

Lenke til kommentar
også dekke omkringliggende vegger med ikke-brennbart materiale slik at pcen bare brenner ut og ikke antenner vegger / tak / gardiner rundt seg.

 

Alt kan brenne, bare det har riktig forhold mellom varme, oksygen og trykk :p:cool:

8210912[/snapback]

Prøver du å få meg til å se dum ut :hmm: Rimelig unødvendig kommentar. Mindre branner dør ofte ut av seg selv hvis omgivelsene er av en slik beskaffenhet at den varmeutvikling som utvikles, ikke er tilstrekkelig til å antenne materialene rundt. F.eks. for en server som står i en bod. Plasser denne på betongheller og ha avstand til veggene rundt. Evt. beskytt veggene ytterligere.

8211340[/snapback]

 

Det var ment som en spøk, jeg beklager at det ble formulert på en måte som gjorde at du tok det ille opp.

Lenke til kommentar
Har selv mist 500w modulærkontakter. Stille og god, fornøyd med denne jeg. Er kresen på støy, valgte den på bakgrunn av tester og bruker-erfaringer.

Har ikke brunnet eller eksplodert enda ;) Tror heller ikke jeg har hørt om at det har skjedd den mist psuen.

 

Joda, Mist har sine svin på skogen. Jeg overvar en skikkelig eksplosjon i en Mist en gang, med røyk sviddlukt og sikringsbrudd som følge. Poweret var ekstremt overopphetet, og det virket rett og slett som isolasjonen på primærspolen i trafo'en hadde smeltet. Inngangen i var fullstendig kortsluttet.

Sikringer, overstrøm og overspenningsbeskyttelse virket heldigvis, for ingen komponenter på svakstrømsiden ble kvesta.

Dette var et 500w Mist-power fra serien rett før disse med modulære kabler kom.

 

Jeg ble skikkelig skuffa, for Mist fremstår for meg som et skikkelig bra merke. Det er dessuten mer eller mindre basert på et Fortron-Source, noe som fikk meg til å tvile litt på diverse servere jeg har stående på hele døgnet - jeg bruker nesten bare Fortron-Source.

 

aOpen har jeg derimot ikke mye pent å si om. Jeg har hatt to power i samme serie fra aOpen som begge tok kvelden. Heldigvis på en en snill og ryddig måte, med kun et par forkullede motstander og blåste sikringer.

 

Så moralen blir vel : Ikke vær gjerrig - kjøp kvalitetspower.

 

Da slipper du brann og ustabile maskiner. Og -selvsagt- bør man ikke åpne og dille inne poweret selv! Det kan gjøre at forsikringen din ikke gjelder den dagen du er uheldig, selv om din mekking (f.eks bytte av vifte) ikke er årsaken til feilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...