Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc´en brant opp..og nesten huset.


Anbefalte innlegg

Nå har Vesta og mannen fra selskapet de bruker til slike ting nettopp dratt.

De tok med seg lcd-tv´en. Den var full av sot fra "hendelsen".

 

Alt av hvite/brunevarer er renset...hurra :!: Men det er endel husvask som gjennstår. Fikk heldigvis ett spesial vaskemiddel som vi skal bruke, så det blir lettere å vaske rent nå...

 

Legger ved noen bilder av pc og taket på kjøkkenet, altså ikke der pc´en sto :whistle:

Endret av amdme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Det skjedde noe helt utrolig lørdags morgen..

Sto opp og gikk ned i førsteetasjen, der oppdaget jeg at denne ene strømkursen var svart, gikk opp i sikringskapet og der så jeg at den ene automatsikringen var slått over (av). Den ville ikke settes på igjen, da spratt den ned/av igjen med en gang, skjønnte da at noe var veldig galt...

 

Begynnte å feilsøke i huset. Dro ut alle stikkontaktene på den aktuelle kursen, når det var gjort ville sikringen stå på (= strøm).

 

Gikk ned igjen og stakk stikkontaktene i støpslene en etter en.

Da det ble pc´en sin tur ble det svart igjen, skjønnte da at her var det noe galt...veldig galt. Dro pc´en frem fra under pcbordet og så på den... det var svart rundt lufthullene på kabinettet...huff :(

 

La pc´en på gulvet og vridde om thumbscrews´ene og åpnet opp sidedekselet...

Så til min forskrekkelse at det var svart støv/aske rundt om i kabinettet. :cry:

Så nærmere etter og så at rundt og "inni" zalman viftene på cpu og gpu var de svartsvidd, og områdene rundt var likeså...

Strømforsyningen var ikke bedre, det er vel sansynligvis den som er synderen... den var svidd og sotete på innsiden...

 

Nå er hardware til mange tusen brent opp. Men ikke nok med det... når jeg fikk summet meg så jeg at stuetaket, veggene og halve kjøkkenet hadde et tynt lag ned sot... så nå vasker jeg mens jeg venter til det blir mandag, da skal jeg nemlig ringe til komplett

:wallbash:

8131201[/snapback]

 

du kan jo prøve å saksøke psu-leverandøren din, og tjene nok til en dobbelt så god pc! :p

 

 

men du og familien burde være glad for at huset og deg ikke brente opp! :)

Lenke til kommentar

Pr. de bildene ser ikke dette ut som noe veldig annet enn en normal overoppheting og noen kondensatoreksplosjoner (lager svært mye røyk og partikler som flyr rundt). Trenger ikke å ha noe med PSUen i det hele tatt, men kan være en svakhet med enkeltkomponenter brukt på f.eks hovedkortet.

 

Jeg vil tro at en vifte har stopet, og dermed har temperaturen blitt for høy.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Pr. de bildene ser ikke dette ut som noe veldig annet enn en normal overoppheting og noen kondensatoreksplosjoner (lager svært mye røyk og partikler som flyr rundt). Trenger ikke å ha noe med PSUen i det hele tatt, men kan være en svakhet med enkeltkomponenter brukt på f.eks hovedkortet.

 

Jeg vil tro at en vifte har stopet, og dermed har temperaturen blitt for høy.

8202511[/snapback]

 

svært så påståelig du er da :whistle:

 

Har ikke sett noen kondensatorer som har eksplodert....

 

Hva mener du med at 1 vifte har stoppet?? Pc´en har da flere vifter enn 1..

Mener du å si at hvis feks cpuvifta stopper så brenner de andre viftene også opp??

 

Dessuten ser man tydelig at alle viftene har gått rundt mens det har vært varme.. dvs. at alle viftebladene er dekket med lik mengde sot.

 

Men det har uansett ingenting å si hva som er feil... feil er feil. Jeg driter oppi hva som har sviktet, skaden har skjedd, og det er ikke morsomt!

 

Hva er det som får deg til å være så skråsikker på at det ikke er psu som er skyld i dette? Har du hiper selv, eller jobber du hos hiper :hmm:

Lenke til kommentar
Så ikke så ille ut som nevnt tidligere. Men sota ser jo ikke akkurat helt bra ut. Hva gjorde ''vesta mannen og han andre''' der? :tease:

8203521[/snapback]

 

Mesteparten av sota ble jo blåst ut. Men alt av komponenter er svidd..

 

Vesta mannen dokumenterte siste rest. Spesialisten renset hvite og brunevarene, og konstaterte at tv´en måtte han ta med seg inn på verksted :(

 

Han så på bildene og sa at dette burde være en grei sak, han trodde at det var psu´en som var skyld i dette. Han burde vite hva han snakker om siden han har jobbet med dette i over 20 år :yes:

 

Nå venter jeg bare på komplett..... :hmm:

Lenke til kommentar
Så ikke så ille ut som nevnt tidligere. Men sota ser jo ikke akkurat helt bra ut. Hva gjorde ''vesta mannen og han andre''' der? :tease:

8203521[/snapback]

 

Mesteparten av sota ble jo blåst ut. Men alt av komponenter er svidd..

 

Vesta mannen dokumenterte siste rest. Spesialisten renset hvite og brunevarene, og konstaterte at tv´en måtte han ta med seg inn på verksted :(

 

Han så på bildene og sa at dette burde være en grei sak, han trodde at det var psu´en som var skyld i dette. Han burde vite hva han snakker om siden han har jobbet med dette i over 20 år :yes:

 

Nå venter jeg bare på komplett..... :hmm:

8203690[/snapback]

Ja regner med at han vet hva han gjør. Måtte du betale for vask av hvitevarer?

 

Har du prøvd en enkelt komponent i en annen maskin?

Lenke til kommentar
men hvis mer en pc-en ble ødelagt, kan det jo ha vært overspenning i strømnettet.

 

eller sa du det?

8206286[/snapback]

 

Over spenning på strømnettet var utelukket... tuneren tålte ikke det strømbruddet og tv´en måtte de se nærmere på... pc´en hadde sent ut "noe" dritt på den kursen.

 

Dessuten var tv´en full av sot. de fant tilogmed sot i mikro og kjøleskap.. slå den :ohmy:

Endret av amdme
Lenke til kommentar
men hvis mer en pc-en ble ødelagt, kan det jo ha vært overspenning i strømnettet.

 

eller sa du det?

8206286[/snapback]

 

Over spenning på strømnettet var utelukket... tuneren tålte ikke det strømbruddet og tv´en måtte de se nærmere på... pc´en hadde sent ut "noe" dritt på den kursen.

 

Dessuten var tv´en full av sot. de fant tilogmed sot i mikro og kjøleskap.. slå den :ohmy:

8206320[/snapback]

såpass ja :roll:

Lenke til kommentar
men hvis mer en pc-en ble ødelagt, kan det jo ha vært overspenning i strømnettet.

 

eller sa du det?

8206286[/snapback]

 

Over spenning på strømnettet var utelukket... tuneren tålte ikke det strømbruddet og tv´en måtte de se nærmere på... pc´en hadde sent ut "noe" dritt på den kursen.

 

Dessuten var tv´en full av sot. de fant tilogmed sot i mikro og kjøleskap.. slå den :ohmy:

8206320[/snapback]

såpass ja :roll:

8206931[/snapback]

 

Du får ny HW å leke deg med, og konemor får ny mikro og kjøleskap hun kan dille med :p

 

Høres ikke så halvgæærnt ut igrunn (bortsett fra vaskina ga) :ph34r:

Lenke til kommentar

Sorry men jeg må bare si en ting.. :p

Eid av PCen!

 

Men så litt mer alvorlig. Skikkelig bra at det ikke gikk værre. Det kunne gått langt værre for å si det sånn så du hadde flaks der.

Velg nå dine nye deler med omhu og spør om råd fra folk her på forumet gjerne.

Endret av Kiwi-Kun
Lenke til kommentar

det er kanskje switchmoden i PSUen rin som har slått seg vrang. om man på en eller annen måte klarer å få strømen ut fra PSU inn i andre ting så går de. siden at strømforsyninger med switchmode gir ut spenning med høye frekvenser mener det er 80kHZ. det kan være. men jeg vet ikke.

men uansett hva det er så er det sugent at hele pcen brenner opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...