Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc´en brant opp..og nesten huset.

Anbefalte innlegg

.. kanskje en god grunn til å ikke kjøpe dobbelt så kraftig PSU enn det man trenger. Det vil begrense en skade vesentlig om PSUen ikke kan levere veldig mye mer effekt enn det maskinen faktisk bruker under normal drift.

Merk at har man 500W PSU i maskinen, så MÅ man ha vifter i maskinen til å kunne ta unna for 500W selv om maskinen faktisk bare bruker 250W.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.. kanskje en god grunn til å ikke kjøpe dobbelt så kraftig PSU enn det man trenger. Det vil begrense en skade vesentlig om PSUen ikke kan levere veldig mye mer effekt enn det maskinen faktisk bruker under normal drift.

Merk at har man 500W PSU i maskinen, så MÅ man ha vifter i maskinen til å kunne ta unna for 500W selv om maskinen faktisk bare bruker 250W.

8196310[/snapback]

hmmm :hmm: Hvor har du det fra?

Lenke til kommentar
Bruker du å putte 50A sikring på en kurs med 1,5kv kabel (som bare er lovlig å putte 13A på) bare fordi du "kanskje trenger 50A"?

8196592[/snapback]

Hehe, nå snakker du litt ovenfor hodet ditt her :p

En PSU yter jo ikke 500W hele tiden bare fordi den er rated til det. Hvis du leser på den, så står det at dette er maksimums-lasten. Altså, det du han "henge på" før den takker for seg. Men har du komponenter som kun yter 250w, så er det ikke 250 "spillwatt" for å si det slik :)

Lenke til kommentar

Merk at har man 500W PSU i maskinen, så MÅ man ha vifter i maskinen til å kunne ta unna for 500W selv om maskinen faktisk bare bruker 250W

8196592[/snapback]

Hvis PSUen bestemmer seg for å kortslutte har det fint lite å si om du har 250w eller 1100w, såpass ømfindtlige komponenter blir ødelagt lell. Er mildt sagt skeptisk til den andre påstanden din også, virker som du tror at en PSU gir fra seg 500w med varme fordi den gir 500w med strøm. Hadde det holdt med en 120mm på lav rpm da?

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Men hva om et komponent i maskinen plutselig finner ut at det vil ha 500W? Da har du 1) 600-700W med varme som skal ut av maksinen, og 2) Et komponent som blir veldig varmt og kan skape brann dersom maskinen eksempelvis er full av støv.

Hva om maskinen da hadde 300W PSU? Da hadde det ikke skjedd noe som helst fordi da hadde PSUen koblet fra kursen, og inge skade skjedd.

Hva om maskinen bare hadde vifter til å trekke ut 200W med varme og PSUen kan levere 500W? Da har man pluselig 400W med varme man ikke får ut av maskinen effektivt. Da kan det fort bli for varmt, og dermed skal det ikke mye til for å skape en brann.

.. og derfor har også ATX2.0-spesifikasjonen satt en maks på 240VA pr. kurs (som tilsvarer 20A på 12V). Dette for å begrense skade ved komponentfeil i maskinen.

Lenke til kommentar

8196310[/snapback]

Og her har elektronikkunnskapene sviktet en smule ser jeg...

Lenke til kommentar
Men hva om et komponent i maskinen plutselig finner ut at det vil ha 500W? Da har du 1) 600-700W med varme som skal ut av maksinen, og 2) Et komponent som blir veldig varmt og kan skape brann dersom maskinen eksempelvis er full av støv.

Hva om maskinen da hadde 300W PSU? Da hadde det ikke skjedd noe som helst fordi da hadde PSUen koblet fra kursen, og inge skade skjedd.

Hva om maskinen bare hadde vifter til å trekke ut 200W med varme og PSUen kan levere 500W? Da har man pluselig 400W med varme man ikke får ut av maskinen effektivt. Da kan det fort bli for varmt, og dermed skal det ikke mye til for å skape en brann.

.. og derfor har også ATX2.0-spesifikasjonen satt en maks på 240VA pr. kurs (som tilsvarer 20A på 12V). Dette for å begrense skade ved komponentfeil i maskinen.

8196933[/snapback]

Ok teori dette..men det stemmer nok ikke :dontgetit:

tror vi skal legge denne teorien død jeg :cool:

Lenke til kommentar

Fyr med liten elektronikk kunnskap - tar opp hånden min, ser dumt rundt meg, og spør modig:

Har det ingenting å si hvor stor strømforsyning man har hvis det først skulle gå galt? Har f.eks. vurdert å bruke en laptop til server frammover grunnet lavt strømforbruk.

Lenke til kommentar
Fyr med liten elektronikk kunnskap - tar opp hånden min, ser dumt rundt meg, og spør modig:

Har det ingenting å si hvor stor strømforsyning man har hvis det først skulle gå galt? Har f.eks. vurdert å bruke en laptop til server frammover grunnet lavt strømforbruk.

8198339[/snapback]

Ikke noe fasitt svar direkte, men jo større/kraftigere en strømforsyning er, jo bedre dimmensjonert er komponentene for å slippe større effekt igjennom. Men når det først går galt så har det ingen, evnt mikroskopisk, forskjell. Med andre ord, brenner det, så brenner det. Det brenner ikke mer fordi man har 400w i stede for 300w.

Det som derimot faktisk er et poeng, sett fra en annen synsvinkel, er at jo større strømforsyning en har, jo mer varme kan potensielt utvikles i kabinettet. Av hensyn til komponentene som står montert må man derfor også sørge for å kunne frakte tilsvarende varme ut. Har faktisk vært ute for tilfeller hvor man har byttet ut en 240w(eks) psu med 650w uten andre modifikasjoner en det. Og det kan påvirke levetid og funksjonalitet til komponenter direkte.

Lenke til kommentar
kommer det noen bilder av den brente hw'n eller?

8198463[/snapback]

Pc´en er sendt inn til komplett, skal prøve å legge inn bilder når jeg får ny pc... har en oldtidspc nå, uten de nødvendige tilkoblinger :innocent:

Ikke så mye å se egentlig, brent/svart zalmankjøler og cpu, grafikkort og zalmankjøler likeså. HK´et er også svartsvidd her og der.. Psu er svart/brent inni og flust av sot overalt +++ :roll:

Kommer noen karer i morgen for å rense diverse hvite og brunevarer, samt ta med seg det som er ødelagt.

Lenke til kommentar

Faktum er at en strømforskyner har følgende sikkerhetsfunksjoner:

- Strømbegrensere på utgangsrailene. Disse er elektronisk styrt og vil hindre overstrøm selv i meget korte perioder. ATX2.0 sier at disse ikke skal slippe igjennom mer enn 240VA, derfor har man flere 12-railer på nye PSUer, så hver rail ikke kan slippe ut mer enn 240VA.

- Spenningsbeskyttelse. Inngangen og utgangene er beskyttet mot både overspenning og underspenning.

- Galvanisk isolering mellom inn og utgang. Det er ingen elektrisk kontakt mellom inn og utgang. Vitsen er å hindre at nettspenning skal kunne kortsluttes direkte til utgangene.

- Smeltesikring på inngangen. Denne vil normalt sett aldri ryke, men er der i tilfelle alle andre beskyttelser feiler.

Alle disse beskyttelsene blir dimensjonert mot den maksimale effekten strømforskyneren kan levere. Har man en 500W supply, så er alle sikringene dimensjonert for at det skal kunne gå 500VA igjennom totalt sett. Det betyr at en kortslutning som gir 450W belastning ikke vil trigge noen av sikkerhetsfunksjonene. Har man derimot en supply på 300W, så vil den samme kortslutningen sørge for at PSUen stopper hele railen eller alle utgangsrailer.

Har man en PSU på 500W så kan det potensielt sett bli en kortslutning i eller utenfor PSUen som gir en effekt på opp mot 500W, altså opp mot 650W totalt sett. Det betyr at har man en PSU som potensielt kan levere 500W, så må man ha vifter i maskinen som kan takle en kortslutning som gir et effekttap på 500W.

Tydelig at noen her misforsto hva jeg mente. Jeg mente altså ikke at en PSU på 500W utgang gir effekttap på 500W kontinuerlig. Men potensielt sett kan den gi effekt på 500W, og da må også maskinen kunne kjøle 500W i tilfelle feil som faktisk gir et totalt effekttap på 500W.

Det er altså sikkerhetsmessig ikke noe lurt å ha en 2kW supply på en maskin som bare tar 300W på maks belastning.

Så kan man jo tenke at en PSU i seg selv skal klare å flytte unna det den er markert til å kunne levere, men det trenger ikke å være tilfelle. En feil kan få viften i PSUen til å stoppe. De fleste maskiner i dag har ikke overtemperaturbeskyttelse på noe annet enn internt i PSU og på CPU. Før disse blir utløst kan det oppstå farlig høye temperaturer i resten av maskinen, og i værste tilfelle et sted med mye støv eller brennbart materiale. Kondensatorer til regulatoren til CPUen kan eksplodere lenge før dette, og disse kan antenne eksempelvis støv og annet som ligger rundt dem. Jeg anbefaler derfor at man også har nok kabinettvifter til å dra unna effekten som PSUen maksimalt kan levere uten at temperaturene blir for høye. De fleste selvbyggePCer kan nok ikke dette, og potensielt sett kan det resultere i det man kan se i starten av denne tråden.

Lenke til kommentar

Skremmende å høre. Min ene maskin har stått 24/7 i 2 uker straks. Håper ikke dette skjer meg. Er en raidmax psu med et raidmax kabinett. Brukes kun som server dog.

Har heldighvis en brannalarm rett over som er koblet rett til falken, om det i det hele tatt hjelper noe :innocent:

Lenke til kommentar
Ehhhemm... har aldri hatt over 35 grader i pc´en... Skjønnte ikke helt om det var det du ville frem til. Men..varme har aldri vært ett problem :roll:

8198733[/snapback]

To ting kan skje:

1) Viften i PSU ryker. Har du reserve et annet sted som kan frakte varmen isåfall?

(noen PSUer har sikkerhetsfunksjon som stopper den automatisk om viften ryker, men etter min erfaring er de svært få)

2) Et komponent i maskinen feiler, og trekker mer effekt enn det skal. Jo høyere effekt PSUen kan levere, jo mer fatal kan en slik svikt bli. Har man mulighet for å trekke 200W på den railen den er koblet på, så er det langt farligere enn om det bare er mulig å trekke 100W på den railen. Fordi om dette komponentet forsøker å trekke 150W hvor 100W er maks vil PSUen koble fra railen og ingen skade skje. Kan derimot PSUen levere 200W på railen vil den trekke 150W og det blir svært høy varmeutvikling i komponentet uten at PSUen kutter.

Lenke til kommentar
Ehhhemm... har aldri hatt over 35 grader i pc´en... Skjønnte ikke helt om det var det du ville frem til. Men..varme har aldri vært ett problem :roll:

8198733[/snapback]

To ting kan skje:

1) Viften i PSU ryker. Har du reserve et annet sted som kan frakte varmen isåfall?

(noen PSUer har sikkerhetsfunksjon som stopper den automatisk om viften ryker, men etter min erfaring er de svært få)

2) Et komponent i maskinen feiler, og trekker mer effekt enn det skal. Jo høyere effekt PSUen kan levere, jo mer fatal kan en slik svikt bli. Har man mulighet for å trekke 200W på den railen den er koblet på, så er det langt farligere enn om det bare er mulig å trekke 100W på den railen. Fordi om dette komponentet forsøker å trekke 150W hvor 100W er maks vil PSUen koble fra railen og ingen skade skje. Kan derimot PSUen levere 200W på railen vil den trekke 150W og det blir svært høy varmeutvikling i komponentet uten at PSUen kutter.

8198984[/snapback]

1-ern din er grei nok, men tror du ikke at spenningene vil bli ustabile (såpass at pcen skrur seg av) ved høyere temp før greia ryker?

Når det gjelder 2-ern så har jeg ALDRI hørt om den type feil. Ever. Dessuten tror jeg ikke at kablene er dimensjonert for å trekke allverden med strøm. 4-pinskontakter f.eks. har vel en slags maksgrense for hva de tåler, og hvis det lages komponenter som ikke drar mer enn 50w elns. fra dem, så er det jo tull å lage dem slik at de skal tåle 500w.

Lenke til kommentar

Høy temperatur betyr ikke nødvendigvis ustabile spenninger. Helt avhengig av hvor den høye temperaturen ligger. Man har både PTC og NTC-komponeter i maskinen (PTC=Høyere motstand ved høyere temperatur, NTC=motsatt av PTC), noe som betyr at det er mer eller mindre tilfeldig hva som skjer med spenningene.

Forbrukerelektronikk lages i utgangspunktet idiotsikker, men hvem vet når folk putter sammen maskinene sine selv med masse rare komponenter osv. Feil hvor et komponent lager en kortslutning skjer, men svært sjeldent (derfor ser man sjeldent at PCer brenner). Jeg har sett at komponenter kan delvis kortslutte og trekke ekstreme effekter i forhold til hva de skal. Kobles ikke disse av fort kan det fort lage katastrofe.

Når det gjelder ledningene, så virker de som en strømbegrenser, men bare til en viss grad. De har ikke noe problem med å frakte flere titalls A uten at spenninger blir problematisk lave. Det at de virker som en strømbegrenser vil bare gjøre saken værre, fordi det gjør det lettere at en kortslutning kan stå uten å trigge strømbegrenseren i PSUen for den aktuelle railen.

Det er to ting som ikke er skadelig ved feil: Fullstendig kortslutning og fullstendig brudd. Alt imellom kan potensielt sett lage brann.

Lenke til kommentar

Fant et innlegg tidligere i tråden:

quote:

Mener onkelen og tanta mi fikk beskjed om at det sansynligvis var PSU som hadde sluppet 230V rett inn på samtlige komponenter.

Dette har jeg undersøkt nærmere, og det går faktisk an.. Hvis så er tilfellet er det ikke rart at ting har blitt hett :whistle:

Lenke til kommentar

Hehe, du kan si det sånn :hm:

Vet ikke om jeg skrev det tidligere, men de fant kontoret fullt av røyk...

Godt det ikke gikk værre, men mye jobb med vasking og ødelagte ting.

Ikke bare viktig med mange røykvarslere, men strategisk plassering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...